رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رفسنجان خبر داد:

رفسنجان برای سومین سال، پا به عرصه رقابت پایتخت کتاب ایران گذاشت

  • شناسه خبر: 168593
رفسنجان برای سومین سال، پا به عرصه رقابت پایتخت کتاب ایران گذاشت

محمدآبادی با اشاره به افزایش مطالعه در مردم رفسنجان تاکید داشت: پایتختی کتاب ایران در رفسنجان بهانه ای شد که انگیزه در مردم و مسئولین ایجاد شود.

خانه » اجتماعی » رفسنجان برای سومین سال، پا به عرصه رقابت پایتخت کتاب ایران گذاشت

به گزارش خانه خشتی؛ ایمان محمدآبادی صبح امروزدر نشست خبری با موضوع نامزدی رفسنجان در ششمین دوره پایتختی کتاب ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شش سال است که طرح پایتختی کتاب ایران را اجرا می کند و هرسال بر اساس فعالیتهای انجام شده یکی از شهرهای حوزه کتاب را به عنوان پایتخت کتاب معرفی می کند.

وی با اشاره به حمایت نهادهای دولتی و غیردولتی از پایتخت کتاب ایران بیان داشت: امسال سومین سال است که رفسنجان پا به عرصه رقابت پایتخت کتاب ایران گذاشته است.

محمد آبادی تصریح کرد: در دو دوره گذشته یک سری فعالیتهایی فرهنگی انجام شود با گسترش اینترنت و فضای مجازی نشریات مکتوب دچار افت مخاطب شدند و برخی از نشریات در اثر عدم حمایت تعطیل شدند.

وی افزود: می بایست یک زمانی بر روی این موضوع فکر کنیم که قرار نیست جبهه مطبوعات و رسانه های فیزیکی و مکتوب را به نفع فضای مجازی خالی کنیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رفسنجان نامزدی پایتخت کتاب ایران در رفسنجان را به عنوان یک فرصت جهت تجدید قوا دانست و گفت: مانور حتما نباید در حوزه زلزله ،نظامی و بهداشت و.. باشد باید فکر کنیم که این طرح می تواند یک مانور باشد در جهت استفاده از اینکه اگر اینترنت نباشد ما چگونه می توانیم اخبار و اطلاعات را به مردم منتقل کنیم.

محمدآبادی با اشاره به افزایش مطالعه در مردم رفسنجان تاکید داشت: پایتختی کتاب ایران در رفسنجان بهانه ای شد که  انگیزه در مردم و مسئولین ایجاد شود.

وی با بیان اینکه عنوان پایتختی کتاب ایران برای رفسنجان افتخار بزرگی است خاطرنشان کرد: هفت محفل  انجمن شعری و دو شب نمایشنامه خوانی و انجام فعالیت های فرهنگی باعث افزایش سرانه مطالعه مفید و افزایش قدرت تجزیه و تحلیل افراد از رویدادهای پیرامون اطراف خود است و هر چه مطالعه جامعه بیشتر باشد فرهیختگی آن جامعه بیشتر است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رفسنجان بیان داشت: حوزه فعالیت های فرهنگی شهرستان به کافه ها رسیده است این نشان می دهد سطح کافه های شهرستان به جایی رسیده که می توانند فعالیت های فاخر فرهنگی داشته باشند.

وی افزود: مطالعه معنی گسترده تر از کتاب خوانی دارد مثلا تماشای یک فیلم خوب می تواند مطالعه باشد به شرطی اینکه به جامعه آموزش دهیم که دیدن یک فیلم فقط جنبه سرگرمی نداشته باشد.

محمدآبادی تاکید داشت: گرفتن انحصار فعالیت های فرهنگی و هنری از دست گروه های خاص و عمومیت بخشیدن به این فعالیتها جهت بروز دادن توانمندیهای افراد و اقشار مختلف و تبدیل شخصیت حقیقی افراد توانمند حوزه فرهنگ و هنر رفسنجان به شخصیت حقوقی از فعالیت های ما در دوره خدمت بوده است که در دو سال گذشته رشد چشمگیری در صدور مجوز موسسات فرهنگی و هنری منظوره و تک منظوره در شهرستان صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در رفسنجان فعالیت های فرهنگی و هنری از حوزه اداره فرهنگ و ارشاد بیرون آمده است و اداره فرهنگ نقش حمایت ،هدایت و نظارتی را برعهده گرفته است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رفسنجان بیان داشت: در دو سال گذشته از بین ۱۵۰ شهر شرکت کننده جزو ۲۰ شهر نامزد نهایی پایتخت کتاب ایران بودیم و امسال هم جزو ۲۰ شهر برتر قرار گرفتیم.

وی یادآور شد: اهواز،نیشابور ،بوشهر، کاشان و یزد به ترتیب عنوان اولین تا پنجمین شهر پایتختی کتاب ایران را داشتند و امسال هم رفسنجان به عنوان ششمین شهر پایتخت کتاب ایران انتخاب شد.

پایتحتی کتاب ایران در رفسنجان باعث شناسایی ظرفیتها و معرفی رفسنجان می شود

عباسی دخت دبیر اجرایی نامزدی پایتخت کتاب ایران در رفسنجان هم در این نشست خبری اظهار داشت: موسسه پرسشگران به عنوان مجری این طرح انتخاب شد و تفاهم نامه ای با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان در این زمینه منعقد شد.

وی با اشاره به اینکه یزد در سال گذشته در نامزدی پایتخت کتاب ایران بیش از ۵ میلیارد تومان منابع جذب کرده است بیان داشت: عنوان پایتختی کتاب ایران در رفسنجان علاوه بر ایجاد یک فعالیت فرهنگی باعث شناسایی ظرفیتها و معرفی رفسنجان می شود.

عباسی دخت افزود: امسال بیش از ۲۰۰ شهر در نامزدی پایتخت کتاب ایران شرکت کردند که رفسنجان، بم و سیرجان از استان کرمان جزو ۲۰ شهر برتر شناخته شدند و همچنین دو سال گذشته هم رفسنجان جزو ۲۰ شهر برتر بود.

دبیر اجرایی نامزدی پایتخت کتاب ایران در رفسنجان با بیان اینکه پایتختی کتاب ایران در دو بخش و در قالب ۳۶ برنامه اجرایی خواهد شد گفت: در حوزه های کتاب در مسجد که شامل تجهیز کتابخانه های مساجد، ایجاد حلقه های مطالعاتی و ترویج فعالیت های کتابخوانی توسط ائمه جماعت درمساجد است، اجرای برنامه هایی در حوزه نشر کتاب، برپایی دومین جشنواره کتاب در کتابخانه های شخصی، جشن امضای کتاب در شهرستان، اجرای برنامه کتاب در کارخانه، درج شعار پایتخت کتاب ایران “رفسنجان دیار یار مهربان “بر روی محصولات بسته بندی شهرستان، برگزاری نمایشگاه های فصلی کوچک، بازار تخصصی ، زنگ کتاب در مدارس، مرکز تبادل کتاب و… از برنامه های طرح نامزدی کتاب ایران در رفسنجان است.

عباسی دخت گفت: ایجاد باغ موزه کتاب، طرح هر خانواده یک رسانه توسط شرکت توزیع مطبوعات، جشنواره قصه گویی و زنگ قصه گویی در مهد کودک و… از دیگر برنامه های این طرح است.

وی خاطرنشان کرد: قریب ۳۰ تا ۴۰ شغل در رفسنجان در حوزه نشر و توزیع کتاب و مطبوعات ایجاد می شود که به اقتصاد رفسنجان کمک شایانی می شود.

دبیر اجرایی نامزدی پایتخت کتاب ایران در رفسنجان گفت: قریب ۶۳ میلیارد و ۱۹۰ میلیون ریال هزینه این طرح است که این مبلغ توسط  شش دستگاه دولتی به صورت مادر پرداخت می شود.

وی اظهار امیدواری کرد که  سال ۱۳۹۹ با توجه به فعالیت هایی فرهنگی که در شهرستان صورت می گیرد اتفاقات خوبی در حوزه کتاب شهرستان خواهد افتاد.

خبر از منیژه نوروزی

انتهای پیام/

 

 

 

 

برچسب ها:
پایتخت کتاب ایران رفسنجان نامزد پایتخت کتاب ایران فرهنگ و ارشاد اسلامی موسسه پرسشگران
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان