گرمترین نقطه جهان توسط ماهواره های ناسا در کرمان به ثبت رسید+ عکس و سند

  • شناسه خبر: 16857
گرمترین نقطه جهان توسط ماهواره های ناسا در کرمان به ثبت رسید+ عکس و سند

ماهواره ی سازمان ناسا در کویر لوت دمای ۷۱ درجه سانتیگراد را نیز ثبت کرده است و کارشناسان معتقدند که این دما بالاترین دمای ثبت شده در جهان است. به گزارش”خانه خشتی”، این کویر در منطقه ی جنوب شرقی ایران و در شمال شرقی استان کرمان واقع است. هسته آن گرم ترین نقطه ی جهان […]

خانه » آخرین اخبار » گرمترین نقطه جهان توسط ماهواره های ناسا در کرمان به ثبت رسید+ عکس و سند

ماهواره ی سازمان ناسا در کویر لوت دمای ۷۱ درجه سانتیگراد را نیز ثبت کرده است و کارشناسان معتقدند که این دما بالاترین دمای ثبت شده در جهان است.

به گزارش”خانه خشتی”، این کویر در منطقه ی جنوب شرقی ایران و در شمال شرقی استان کرمان واقع است. هسته آن گرم ترین نقطه ی جهان است. اصطلاحات جغرافیایی دیگری چون چاله لوت، کویر لوت، دشت لوت و بیابان لوت برای آن درنظر گرفته اند، ولی دشت لوت دربرگیرنده ی تمامی واژه های دیگر  است.

دشت ریگ سوخته یا تل “گندم بریان ” از جاذبه های زیبا و دیدنی کویر لوت به شمار می رود.

تل “گندم بریان„ در ارتفاع ۵۶ متر زیر سطح دریا با مساحت ۴۸۰ کیلومترمربع در شرق رود شور و در ٨٠ کیلومتری شمال شهر شهداد قرار دارد و سطح آن از گدازه های آتشفشانی سیاهرنگ پوشیده شده که رنگ تیره این خطه با جذب حرارت خورشید، موجب افزایش گرمای موجود می شود.

این تپه به عنوان گرمترین نقطه کره زمین از سوی دکتر پرویز کردوانی معرفی شده است و در حقیقت قطب گرمایی کره زمین به شمار می رود.

در تابستان دمای هوا در این نقطه در سایه ۶۷ درجه بالای صفر و در آفتاب در روی خاک تیره به ۱۰۰ درجه سانتیگراد می رسد .شهداد با ۲۴ هزار کیلومتر مربع وسعت به عنوان بزرگترین و باستانی ترین بخش کرمان در حاشیه غربی لوت و در تقریبا ۱۰۰ کیلومتری شمال کرمان قرار گرفته است.

پدر کویرشناسی ایران  نیزگفته است: پست ترین منطقه ایران و گرمترین نقطه زمین که فاقد حیات است چاله مرکزی لوت در ۷۵ کیلومتری شرق شهداد است. پروفسور پرویز کردوانی استاد دانشگاه و پدر کویر شناسی ایران با تأکید بر این که در طول دهها سال فعالیت شبانه روزی اش در حوزه کویر و بیابان چنین اظهار نظری نکرده، اظهار داشت: همانطور که دهها سال قبل ادعا کرده ام پست ترین نقطه در بیابان لوت چاله مرکزی لوت به ارتفاع ۵۶ متری از سطح دریا و در فاصله ۷۵ کیلومتری خط مستقیم هوایی از شهداد به سمت شرق است.

کردوانی تأکید کرد: چاله مرکزی لوت توسط محققان ناسا نیز به عنوان گرمترین نقطه زمین و پست ترین نقطه بیابان لوت شناخته شده است. فاصله گندم بریان با پست ترین نقطه زمین بیش از ۱۰۰ کیلومتر است. گفتنی است، پروفسور پرویز کردوانی متولد ۱۳۱۰ در روستای مندولک گرمسار است. دکترای عمران کویر از آلمان دارد و به او لقب “پدر کویر شناسی ایران” را داده اند. وی در سال ۸۴ به عنوان چهره علمی برتر کشور و چهره ای ماندگار معرفی شد.

استان پهناور کرمان سرزمینی از عجایب است یکی از شگفت انگیز ترین عجایب جهان در کویر کرمان و در آخرین منطقه مسکونی این استان در نزدیکی شهر شهداد قرار گرفته است. طبق استاد و ثبت مستند توسط یک گروه مستند ساز به سرپرستی محمد علی اینانلو دمای ۶۴ درجه سانتیگراد در اوج گرمای شهریور ماه در این منطقه ثبت شد و جالبتر اینکه دمای این منطقه از این میزان نیز بیشتر می شود و هم اکنون دمای هوای گندم بریان در حوالی بخش شهداد از توابع استان کرمان به ۷۰ درجه سانتیگراد نیز رسیده است. پیش از این گفته می شد گرمترین نقطه جهان منطقه ای در بیابان العزیزه لیبی با دمای ۵۷٫۷ درجه سانتیگراد است و در دره مرگ کالیفرنیا نیز دمای ۵۶ درجه سانتیگراد ثبت شده که با ثبت دمای ۶۴ درجه حداقل برای دانشمندان ایرانی این فرضیه تغییر کرد.

نکته قابل تامل و تاسف در این میام ادعاهای ثابت نشده ای در خصوص وجود منطقه ای گرمتر در کویر مرکزی ایران است که حتی نام آن نیز عنوان نمی شود در حالیکه توسط مسئولان محلی شهداد دمای ۷۰ درجه ثبت شده است و مردم محلی معتقدند در برخی ماههای تابستان مانند تیر ماه دمای این منطقه از ۷۰ درجه نیز بیشتر می شود این درحالی است که ماهواره تحقیقاتی ناسا نیز دمای این نقطه از کویر کرمان را تا ۷۱ درجه سانتیگراد ثبت کرده است.

ناسا ، از ماهواره Aqua استفاده کرد. این ماهواره در مدت و ساعت‏ های معینی با کمک پردازنده‏ های MODIS دمای سطح زمین را اندازه گیری کرد و به نتایج غیر قابل پیش بینی رسید: در حالی که عموم دانشمندان، بیابان‏ های لیبی، یا صاحارا و یا دره مرگ در آمریکا را به عنوان محتمل‏ ترین نقاط پیش ‏بینی می‏ کردند، نتیجه این پژوهش بر خلاف این نظریه ‏ها می‏ گوید که در ۵ سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ گرم ترین نقطه سطح زمین، در ایران و در بیابان لوت با دمای بیش از ۷۰ درجه سانتیگراد است. (البته این دمای سطح زمین است)

البته پس از اعلام این گزارش توسط ناسا، برخی منطقه گندم بریان در لوت را مکان مورد نظر خواندند که این اشتباه است؛ در حقیقت گرم‏ترین نقطه، ریگزاری در شرق بیابان لوت با عنوان ریگ یلان است.

ریگ یلان در حاشیه شرقی بیابان لوت پس از این گزارش، نام بیابان لوت در سراسر جهان در زبان‏ ها افتاد و بسیاری از پژوهشگران و گردشگران تمایل دارند که این منطقه را از نزدیک ببیند

منبع:بوتیانیوز

برچسب ها:
کرمان گرم ترین نقطه جهان گرمترین نقطه جهان توسط ماهواره های ناسا در کرمان به ثبت رسید+ عکس و سند گندم بریان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • حسین سوری

    کیف میده بستنی اونجا بزنی بر بدن !!!
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان