معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان مطرح کرد؛

شاخص امید به زندگی در رفسنجان مطلوب است/ از هر ۱۰ نفر مبتلا به دیابت، هشت نفر چاق هستند

  • شناسه خبر: 168545
شاخص امید به زندگی در رفسنجان مطلوب است/ از هر ۱۰ نفر مبتلا به دیابت، هشت نفر چاق هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: آمار شاخص امید به زندگی در شهرستان رفسنجان نسبت به کشور، مطلوب و امید بخش است.

خانه » آخرین اخبار » شاخص امید به زندگی در رفسنجان مطلوب است/ از هر ۱۰ نفر مبتلا به دیابت، هشت نفر چاق هستند

به گزارش خانه خشتی؛ احمد جمالی زاده پیش از ظهر امروز طی نشست خبری به مناسبت هفته دیابت در جمع خبرنگاران با اشاره به شعار امسال هفته دیابت « از خانواده حفاظت کنید» اظهار داشت: عامل  بیماریهای قلبی و عروقی ، نارسایی کلیوی، مشکلات بینایی، زخم اندام ها…در افراد بیماری دیابت است.

وی با اشاره با افزایش آمار  دیابت در ایران و دنیا تصریح کرد: بیش از ۴۲۵ میلیون نفر از جمعیت بین ۲۰ تا ۷۹ سال دنیا مبتلا به دیابت هستند پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ بالغ بر ۵۰۰ میلیون نفر مردم دنیا مبتلا به این بیماری شوند.

جمالی زاده تصریح کرد: حداقل ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال مبتلا به دیابت شناخته شده هستند که ۲۵ درصد این افراد از بیماری خود اطلاع ندارند از این افراد قریب ۴۰ درصد تحت مراقبت کامل هستند و نیمی از بیماران دیابتی به طور صحیح قندشان کنترل نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان افزود: براساس مطالعه ای که در جمعیت ۱۰ هزارنفری بین ۳۵ تا ۷۰ سال  رفسنجان و حومه انجام شده است تنها ۲۰ درصد از این افراد از دیابت خود اطلاع داشتند و قریب ۱۱ درصد افراد هم لب مرز دیابت بودند و احتمال مبتلا به دیابت در آینده را دارند.

وی خاطرنشان کرد: طی دو سال اخیر قریب ۹۶ هزار ۷۰۰ نفر بالای ۳۰ سال از نظر دیابت بررسی شدند که از این تعداد بالای ۹ هزار نفر به دیابت مبتلا هستند که تحت نظر مراکز بهداشتی هستند.

جمالی زاده بیان داشت: شش هزار ۲۵۰ نفر مبتلا به بیماری دیابت در کلینیک تخصصی دیابت در بیمارستان علی ابیطالب خدمات دیابتی رایگان دریافت می کنندT قریب دو هزار ۹۰۰ نفر از طریق اتوبوس سیار برای چکاب قند مراجعه کرده اند که ۳۷ نفر مبتلا به  دیابت شناسایی شدند.

وی ادامه داد : از کل بیماران دیابتی در رفسنجان  ۳۷.۷ درصد کنترل مطلوب دیابتی را دارند و بیش از ۶۰ درصد بیماران دیابتی کنترل شان مطلوب نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با بیان اینکه مهمترین علل مرگ و میر در رفسنجان بیماریهای قلبی و عروقی اعم از سکته مغزی و قلبی است گفت: یکی از دلایل اصلی سکته های قلبی و مغزی بیماری دیابت است لذا پیشگیری از بیماری دیابت از اهمیت زیادی در سلامت فرد دارد.

وی با اشاره به اینکه برخی از عوارض بیماری دیابت غیرقابل اجتناب است.افزود: برای کنترل بیماری دیابت باید از کودکی و از بدو تولد پیشگیری صورت گیرد و این بیماری مختص گروه خاصی نیست.

جمالزاده تغذیه مناسب را مهمترین اصل برای پیشگیری از دیابت دانست و گفت: تحرک بدنی، پرهیز از مصرف دخانیات و الکل و…از دیگر عوامل پیشگیری از این بیماری است.

وی گفت:  آمار مرگ میر در سال ۹۷ در رفسنجان و انار یک هزار ۳۲۷ مورد بوده که از این تعداد ۵۷۱ نفر زن و ۷۵۶ نفر مرد بودند.

جمالی زاده بیان داشت: اولین علل مرگ و میر در رفسنجان بیماریهای قلبی و عروقی ، سرطان ها رتبه دوم و بیماریهای تنفسی و حوادث ترافیکی در رتبه های بعدی قرار دارد و در جمعیت بین ۳۰ تا ۷۰ سال سرطانها رتبه اول، بیماریهای قلبی و عروقی به فاصله نزدیک در رتبه بعدی قرار دارد و در گروه سنی جوان (بین ۵ تا ۲۹ سال) حوادث ترافیکی رتبه اول و سرطان ها در رتبه بعدی قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در بخش دیگری از سخنان خود به شاخص امید به زندگی اشاره کرد و گفت: این شاخص نشان دهنده متوسط طول عمر فرد در جامعه است هر چه شاخص های اجتماعی و بهداشتی بهتر باشند شاخص امید به زندگی بالاتر است.

وی افزود: شاخص امید به زندگی در کشور ما در ابتدای انقلاب بین ۴۵ تا ۵۰ سال بوده است مطابق آخرین آمار سازمان ملل، کشور ژاپن بالاترین شاخص امید به زندگی را دارد و کشورهایی چون سوئیس ،استرالیا و کشورهای توسعه یافته متوسط امید به زندگی شان ۸۲ سال است که از میانگین جهانی ۲۲ درصد بالاتر هستند و کشورهای آفریقایی پایین ترین امید به زندگی را دارند.

جمالی زاده ادامه داد: براساس بررسی هایی که در سال ۹۷  در رفسنجان انجام شد شاخص امید به زندگی در زنان ۸۰.۶ و برای مردان ۷۶.۹ اعلام شده است که این نشان می دهد آمار شاخص امید به زندگی در شهرستان نسبت به شاخص کشوری مطلوب و امید بخش است و این مهم نشان از آن دارد که اقدامات ما در حوزه بهداشتی باعث افزایش میزان امید به زندگی شده است.

وی تاکید داشت: درست است شاخص امید زندگی افزایش یافته ولی بیماریهای افسردگی و روحی و روانی کم نشده لذا در کیفیت زندگی مردم بایستی بیشتر کار شود.

از هر ۱۰ نفرمبتلا به دیابت هشت نفر چاق هستند

سید محسن نژاد قادری مدیر گروه بیماریهای واگیر و غیر واگیر معاونت دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان اظهارداشت: قند ناشتای فرد اگر بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ باشد باید خیلی مراقب خود باشد و قند بالای ۱۲۶ نشان دهنده این است که فرد به بیماری دیابت مبتلاست.

وی بیان داشت: از هر ۱۰ نفرمبتلا به دیابت هشت نفر چاق هستند.

مدیر گروه بیماریهای واگیر و غیر واگیر معاونت دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ضمن توصیه افراد به استفاده از رژیم غذایی مناسب، استفاده از نان سبوسدار و حدف نوشابه از سفره غذایی افزود: هفته ای ۱۵۰ دقیقه فعالیت فیزیکی منظم و مستمر، تغذیه مناسب و کاهش وزن می تواند از بروز دیابت موثر باشد.

گزارش از منیژه نوروزی

انتهای پیام/

 

 

 

برچسب ها:
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان دیابت رفسنجان شاخص امید به زندگی کلینیک دیابت
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان