مهمترین پروژه زیست محیطی کشور در مجتمع مس سرچشمه

  • شناسه خبر: 168542
مهمترین پروژه زیست محیطی کشور در مجتمع مس سرچشمه

وزیر صنعت، معدن و تجارت از کارخانه اسید سولفوریک مجتمع مس سرچشمه رفسنجان به عنوان مهمترین پروژه زیست محیطی کشور یاد کرد.

خانه » اجتماعی » مهمترین پروژه زیست محیطی کشور در مجتمع مس سرچشمه

به گزارش خانه خشتی، رضا رحمانی روز سه شنبه در آیین افتتاح ۵ طرح در مجتمع صنعتی مس سرچشمه رفسنجان که به صورت ویدئو کنفرانس در محل سالن فجر مجتمع سرچشمه و ارتباط با رئیس جمهور صورت گرفت بیان کرد: امروز ۵ طرح در حوزه مس در سرچشمه رفسنجان با اعتبار بالغ بر ۷۵۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.
وی تصریح کرد: غیر از این طرح ها ما ۲.۵ میلیارد یورو طرح های دیگری در حوزه مس در کشور در دست اقدام داریم و این طرح ها شامل کارخانجات جدید در کرمان، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان و یزد هستند.
رحمانی ادامه داد: احداث کارخانه ذوب مس در خاتون آباد و طرح جدید تولید اسید در خاتون آباد کرمان را داریم که تا چند ماه آینده به بهره برداری خواهند رسید همچنین طرح های جامع آب، پالایشگاه و ذوب سونگون نیز از جمله طرح هایی بخش صنعت مس کشور در دست اقدام هستند.
رضا رحمانی به انتقال آب از خلیج فارس به استان های یزد و کرمان هم اشاره و بیان کرد: این طرح ابرپروژه انتقال آّب در کشور است که برای اجرای آن ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل منابع مالی شرکت مس سرچشمه، گل گهر سیرجان و چادرملوی یزد هزینه می شود.
وی خاطرنشان کرد: تا پایان امسال فاز اول این پروژه آماده بهره برداری خواهد بود و آب به سیرجان می رسد و اواسط سال آینده تا سرچشمه خواهد رسید.
وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: برای این پروژه ۸۲۵ کیلومتر لوله گذاری در حال انجام است و این پروژه بزرگ در تاریخ کشور ماندگار خواهد ماند.
وی به طرح اسید سولفوریک مجتمع مس سرچشمه اشاره و بیان کرد: با اجرای این طرح و هزینه کرد ۴۵۰ میلیارد ریال ( ۱۱۰ میلیون یورو) سیستم کوره از ریورب به فلش تغییر کرد و از مزیت های مهم این طرح تولید اسید سولفوریک نیز کاهش آلایندگی اسیدی است.
رحمانی با بیان اینکه می توان از این اسید تولیدی، کود شیمیایی تولید و در باغات کشاورزی از آن استفاده کرد گفت: دوستداران محیط زیست بدانند صنعت کشور حامی و حافظ محیط زیست است.
وی خاطرنشان کرد: امروز میزان so2 از کوره فلش مان میلی گرم بر نرمال مترمکعب ۵۴۹ است در حالی که استاندارد آن ۱۸۰۰ است ضمن اینکه ذرات خروجی از کوره فلش ۸.۷ میلی گرم بر نرمال مترمکعب است که استاندارد جهانی آن ۱۵۰ است علاوه بر این نیز طرح ریخته گری آند و طرح انتقال نوار سرچشمه و بازیافت آب که مجموع این ها ۱۶۲۷ میلیارد تومان توسط شرکت ملی صنایع مس انجام شده و تقدیم مردم استان کرمان می شود.
وی خاطرنشان کرد: با راه اندازی این کارخانه ضمن تولید اسید سولفوریک و کاهش آلایندگی، می توان واحد تولید کود شیمیایی مورد نیاز باغات پسته و باغات کشاورزی را از اسید سولفوریک به دست آورد.

وی افزود: امروز در مجتمع عظیم مس سرچشمه شاهد افتتاح مهمترین پروژه زیست محیطی کشور هستیم؛ مس به عنوان عنصر استراتژیک در دنیا بر اهمیت آن روز به روز افزوده می شود کشور ما در ذخایر مس رتیه هشتم جهان را دارد؛ در حال حاضر ما ۳۴.۵ میلیون تن مس خالص داریم که تا پیش از اکتشافات جدید ۲۲.۵ میلیون تن داشتیم که با اکتشافات جدید یا نتولید به ۳۴.۵ میلیون تن رسیده است.
وی بیان کرد: امسال پیش بینی می کنیم که به رتبه هفتم جهان برسیم، ما در تولید مس در ۶ ماهه اول امسال ۱۵ درصد نسبت به سال قبل رشد داشتیم که از برنامه ۱۸ درصد جلو هستیم، امسال رکورد تولید مس کاتدی را در طول تاریخ رقم خواهیم زد با ۲۶۰ هزار تن در سال جاری، همچنین در سال آینده هم ۳۰۰ هزار تن مس تولید خواهیم کرد.
وزیر صمت با اشاره به اینکه افتتاحیات در بخش صنعت مس امروز فتح الفتوح است و دشمن فکر می کرد صنعت مس تعطیل می شود در حالی که افزایش تولید را داریم گفت: کشور چین ۴۷ میلیارد دلار واردات مس دارد و به ایران پیشنهاد دادند که از بخشی از مس مورد نیازشان را از ایران خریداری کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان