حسن روحانی در رفسنجان مطرح کرد؛

برجام را نگه ‌می‌داریم/ ۱۸ میلیون خانوار در کشور نیاز به مساعدت و کمک دارند

  • شناسه خبر: 168416
برجام را نگه ‌می‌داریم/ ۱۸ میلیون خانوار در کشور نیاز به مساعدت و کمک دارند

حسن روحانی گفت: انتخاب کردیم که برجام را نگه داریم، ما هم آنچه در این توافق قرار گذاشته بودیم انجام دهیم پله پله کاهش می‌دهیم و کنار بگذاریم این راه درست این بود که ما انتخاب کردیم.

خانه » آخرین اخبار » برجام را نگه ‌می‌داریم/ ۱۸ میلیون خانوار در کشور نیاز به مساعدت و کمک دارند

به گزارش خانه خشتی، حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در ورزشگاه تختی شهر رفسنجان گفت: میهمان مردم عزیز استان کرمان و شهرستان انقلابی رفسنجان برای دولت دوازدهم یک افتخار است و من بسیار خوشحالم که در این ایام میلاد با سعادت پیامبر عظیم الشأن اسلام و امام صادق علیه السلام توانستم شما مردم عزیز و قهرمان رفسنجان را زیارت کنم.

وی ادامه داد: همیشه مردم رفسنجان مردمی فعال و پرتلاش و سختکوش متدین و انقلابی بودند. من اگر بخواهم اولین خاطره ام را از مردم رفسنجان بگویند مربوط به سال ۱۳۴۰ هست بعد از فوت مرحوم آیت الله العظمی بروجردی در فروردین ۱۳۴۰ دسته‌جات مختلفی از سراسر ایران به قم آمدند.

رئیس‌جمهور افزود: از سال ۵۳ تا پیروزی انقلاب همواره یکی دو بار رفسنجان آمدم برای سخنرانی های متعدد همواره جوانان پرشور مردم بسیار عاشق به راه نهضت اسلامی و امام رضوان الله در این شهرستان مشاهده می کردم.

وی با اشاره به افتخارات شهر کرمان گفت: دو افتخار این استان شهید دکتر باهنر و مرحوم آیت الله هاشمی بودند. من قبل از انقلاب آیت الله هاشمی را می‌شناختم و بعد از انقلاب هم به طور پیوسته با ایشان همکاری داشتم. در طول مدت همکاری ایثارگری و فداکاری خوشفکری مجاهدت سیاستمداری این هنر و واقع‌بینی او برای همه مردم ایران و مردم منطقه و سراسر جهان (مشهود بود). آقای هاشمی رفسنجانی فخری برای این سرزمین است.

روحانی تصریح داشت: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که روشنفکری دینی بود؛ آیت الله شهید بهشتی و آیت الله شهید مطهری عالمان روشنفکران بودند. آن زمانی که در حوزه علمیه قم نوشتن مسئله خوبی نبود آیت الله هاشمی رفسنجانی مجله مکتب تشیع را نوشتند. مرحوم هاشمی رفسنجانی از پیشتازان انقلاب اسلامی بود.

وی بیان داشت: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در مسیر سیاسی کشور یک درس مهم را به همه یاد داد و آن درس میانه روی و اعتدال بود. در جامعه ما افکار و سلیقه های مختلف وجود دارد و این طور نیست که همه عین هم بیندیشند اینکه چه راهی را انتخاب کنیم و کدام راه زودتر ما را به مقصد می رساند همیشه مورد بحث و اختلاف است.

رئیس جمهور تاکید کرد: در این اختلاف نظر آنهایی که در یک سمت تندرو هستند و آن‌هایی که در سمت دیگر تندرو هستند؛ معمولاً این تندروی‌ها ما را با یک مشکلاتی مواجه می‌کنند. ممکن است حُسن نیت هر دو گروه داشته باشند و از دید خودشان درست فکر کنند اما آن راه میانه ای که قرآن به ما دستور می‌دهد «وَکَذٰلِکَ جَعَلناکُم أُمَّهً وَسَطًا» نیست.

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: یک وعده خوب باید به مردم کرمان بدهم، برای تامین آب آشامیدنی و آب مورد نیاز که یکی از مسائل اصلی این استان استان یزد و استان سیستان و بلوچستان و استانهای حاشیه کویر هستند.

وی در ادامه عنوان کرد: ما با ۶ کشور و ۶ قدرت بزرگ توافقی را برای حل مساله جامعه و کشور امضا کردیم؛ این وسط یکی از این کشورها از این توافق خارج شد و آمریکا عهد و پیمان خود را  زیر پا گذاشت.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما چند کار می‌توانستیم انجام دهیم و شیوه‌های مختلف داشتیم؛ عده‌ای به ما گفتند شما هم بلافاصله از این توافق خارج شوید، یک عده دیگر به ما گفتند در هر شرایطی باید در این توافق بمانید؛ اما یک عده‌ای می‌گفتند ما یک راه بینابین باید انتخاب کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه ما در همین تجربه دیدیم که این راه بینابین به نفع ماست، اضافه کرد: با ادامه برجام، سال آینده به هدف بزرگ سیاسی، امنیتی و دفاعی دست پیدا می‌کنیم و آن اینکه سالهاست خرید سلاح از طرف ایران طبق قطعنامه سازمان ملل ممنوع است یعنی نمی‌توانیم از یک کشوری اسلحه بخریم خرید کشور از ایران هم ممنوع است و نمی‌توانیم سلاح بفروشیم طبق این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ سال آینده اگر این برجام را نگهداریم تحریم تسلیحاتی ایران برداشته می شود.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: این یکی از آثار مهم این توافق است وگرنه امروز می‌توانیم این توافق خارج شویم اما دیگر آن ثمری که سال دیگر پیش روی ما است نخواهد بود، از الان می‌توانیم بیرون برویم، اما قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران برمی‌گردد و ما باید فکر کنیم ببینیم منافع کشور در کجاست.

وی ادامه داد: حالا که منافع ما در ماندن است اینکه دیگران دست روی دست بگذارند و به این توافق عمل نکنند و ما یک جانبه صددرصد عمل کنیم هم درست نیست؛ پس ما یک راه بینابین را انتخاب کردیم که برجام را نگه داریم و آن را حفظ کنیم اما در عین حال ما هم آنچه در این توافق قرار گذاشته بودیم انجام دهیم پله پله کاهش می‌دهیم و کنار بگذاریم این راه درست این بود که ما انتخاب کردیم.

روحانی تاکید کرد: این مسیر، مسیر درستی است. امروز توان هسته‌ای ما از هر زمان دیگر شرایط ما بهتر است برای اینکه ما در این مدت تلاش کردیم، توسعه پیدا کردیم و تحقیق کردیم. رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که ما چند سال پیش پنج نوع سانتریفیوژ داشتیم امروز ۱۵ سانتریفیوژ داریم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه موانع را از پیش پایمان برداشتیم، گفت: این مسیر صحیح تعادل است یعنی همین  توافق برجام را حفظ می‌کنیم هم حقوق مردم را پاس می داریم و هم در برابر فشار دشمن تسلیم نمی‌شویم، هرچند که دشمنان ما به ما به فشار آوردند تا ما را بشکنند.

وی در مورد تصمیمات دولت برای رسیدگی به مشکلات کرمان اظهار داشت: برای این استان در این سفر غیر از تصمیم مهم آب به عنوان یک هدیه به مردم رفسنجان تصمیم گرفتیم، پارک عظیم علم و فناوری را که سال آینده شروع به کار خواهد کرد افتتاح کنیم.

روحانی بیان داشت: معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری در این زمینه کمک خواهند کرد. از بخش خصوصی هم کمک می گیریم به من اعلام کردند در رفسنجان زمین مناسب برای این پارک آماده است و اگر زمین آماده باشد یعنی بلافاصله می توان کار ساختمان را طراحی و شروع کنیم و این همه شرکت های عظیم دانش بنیان ای را جمع شوند و شاهد یک تحول بزرگ در شهرستان رفسنجان باشیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: رفسنجان پیشتاز انقلاب بود، رفسنجان که در آن روزهایی که در برخی جاهای کشور ندایی از انقلاب و امام نبود اینجا فریاد امام و انقلاب در مساجد و محافل این شهر و علمای بزرگ آن بود و حتی مقام معظم رهبری در آن زمان از مشهد به رفسنجان سفر کردند و سخنرانی کردند.

روحانی افزود: این نشان می دهد مردم رفسنجان در مسئله نهضت اسلامی پیشتاز بودند. امروز هم وظیفه ما این است که همه ما به این مردم دلاور کمک کنیم به مردمی که در جنگ فداکاری کردند و برای آبادانی کشور خدمت می کنند.

وی با اشاره به دو معدن مهم مس سرچشمه و گل‌گهر در این استان بیان داشت: افتتاح طرح‌های عظیم و بزرگ به آن معناست که آمریکا بداند، بدخواهان ایران بدانید! شما با تحریم و فشار این ملت بزرگ غیور و دلاور ایران را نخواهید توانست به زانو درآورید.

روحانی خطاب به دشمنان کشور اضافه کرد: ما با همه توان در برابر دشمنانمان می‌ایستیم. ما کار خلاف نکردیم و طبق قانون عمل کردیم، ما حاضر نیستیم در برابر دستورات شما سر فرود آوریم؛ به ما اعتراض می‌کنید که چرا فردو را راه اندازی کردیم؟ و به ما اعتراض می‌کنید که چرا غنی‌سازی هسته‌ای را بالا بردیم؟ به ما اعتراض می‌کنند که چرا آب سنگین اراک را تحرک بخشیدید؟ شما هم بیایید به تعهدات خود عمل کنید.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: هر روزی شما به همه تعهداتتان عمل کردید ما هم به همه تعهدات برمی‌گردیم و عمل می‌کنیم. نمی‌شود تعهد یکجانبه باشد. آن آقا در کاخ سفید می‌گوید که در برجام سر ما کلاه رفته است. هیچکس سرش کلاه نرفته است. مگر شما دولت نداشتید؟ مگر وزیر خارجه نداشتید؟ مگر مذاکره کننده نداشتید؟ مگر حقوقدان نداشتید؟ این چطور سری است که هر لحظه سرش کلاه می‌رود؟

رئیس‌جمهور اظهار داشت: فکری به حال خود بکنید به فکر سر خود باشید تقصیر ما چیست که ما نشستیم با شما دو سال حرف زدیم، و مذاکره کردیم، رودررو شدیم؟ و در نهایت به یک توافق رسیدیم امضا کردیم، حالا بعد از اینکه دو سال از آن توافق گذاشته (از آن خارج می‌شوید).

وی بیان داشت:  چون راه و مسیر ما درست است ما این راه را ادامه خواهیم داد. ما می‌دانیم مردم پارسال و امسال در فشار قرار دارند و می دانیم درآمد و مخارج مردم و زندگی مردم مخصوصاً بر آنهایی که حقوق بگیر ثابت هستند و آن‌هایی که درآمدشان درآمد ثابت است در هر شغلی که هستند سخت می گذرد.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما این را می فهمیم و لذا در روزهای آینده طرحی را خواهیم داشت که آن را اعلام می‌کنیم، طرحی برای خانواده‌هایی که در فشار اقتصادی هستند. در کشور ما حدود ۲۵ میلیون خانوار داریم در حدود ۲۵ میلیون خانوار در کشور عزیزمان عده ای وضع زندگی شان مناسب است و می‌توانند روی پای خودشان بایستند و اکثریت هم دچار فشار هستند.

روحانی خاطر نشان کرد: طبق محاسبات ما تقریباً در کشور ما حدود ۷ میلیون خانوار وضع زندگیشان خوب است و ۱۸ میلیون خانوار نیاز به مساعدت و کمک دارند. ما انشاالله به هر خانوار یک حمایتی را ماهانه می‌کنیم که ان‌شاء الله از ماه آینده آغاز کنیم و بتوانیم به این ۱۸ میلیون خانوار کمک کنیم و به هر خانواده مساعدتی انجام شود.

وی بیان داشت: افتتاح ۱۴ هزار میلیارد طرح و پروژه در استان کرمان و صدها طرح در استان یزد ، نشان می دهد دست روی دست نگذاشته ایم و چشم امید ما به بیرون مرزها نیست.

رئیس جمهور اظهار داشت: این طرح مهم دولت در سال ۹۸ است که در روزهای آینده به هفته‌های آینده مشخصات آن برای مردم اعلام می‌شود به عنوان یک قدم دولت برای حمایت مردم در زندگی روزمره آنهاست تا انشاالله بتوانیم به کمک هم از این تحریم‌ها و مشکلات عبور کنیم و بتوانیم راه بزرگانمان راه شهیدان مان را ادامه دهیم.

وی خاطر نشان کرد: راه هاشمی رفسنجانی، راه شهید باهنر، راه بزرگان، راه مقام معظم رهبری و راه شهید بهشتی راه نجات ما است. هاشمی نمرده است، هاشمی زنده است؛ هاشمی برای همیشه زنده است، نام هاشمی رفسنجانی، راه هاشمی رفسنجانی، سیاست هاشمی رفسنجانی و خدمات هاشمی رفسنجانی برای همیشه در تاریخ کشور ما جاودان خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • حمید

    هاشمی و روحانی کدخداپرست بودند!!!!
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان