گزارش خانه خشتی از موسسه تازه تاسیس دستان آسمانی امید؛

دستان آسمانی امید در رفسنجان بلند شد

  • شناسه خبر: 168147
دستان آسمانی امید در رفسنجان بلند شد

موسسه دستان آسمانی امید رفسنجان از جمله موسسات خیریه و مردم نهادی است که در زمینه ارائه خدمات عام المنفعه به بخش ها و قشرهای مختلف جامعه در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و معیشتی ( با رویکرد ایجاد اشتغال) فعالیت دارد.

خانه » اجتماعی » دستان آسمانی امید در رفسنجان بلند شد

به گزارش خانه خشتی؛ موسسه دستان آسمانی امید رفسنجان از جمله موسسات خیریه و مردم نهادی است که در زمینه ارائه خدمات عام المنفعه به بخش ها و اقشار مختلف جامعه در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و معیشتی ( با رویکرد ایجاد اشتغال) فعالیت دارد.
این جامعه درپایان سال ۹۷ باتوجه به مجوز فرمانداری رفسنجان به شماره ثبت ۳۰۵ و شناسه ملی ۱۴۰۰۸۰۸۰ به ثبت رسیده واز اوایل سال ۹۸ فعالیت رسمی خود را آغاز نموده و سعی کرده با ارائه خدمات و حفظ کرامت انسانی همه هم و غم خود را درمسیر اشتغالزایی و احیاء صنایع دستی و توجه به فرهنگ و هنر شهرستان در جهت توانمند سازی افراد و رشد باورهای هنرمندان گام بردارد.
برای آشنایی با فعالیتهای این موسسه گفتگویی با بنیان گذار و رئیس هیات مدیره موسسه و نیز مدیر اجرایی آن انجام داده ایم.
حسن خیرخواه بنیان گذار و رییس هیات مدیره موسسه جامعه (حمایتی ) دستان آسمانی امید رفسنجان در این گفتگو بیان داشت: هدف موسسه حمایت از گروه ها و اقشاری است که شرایط استفاده از سازمانها و نهادهای حمایتی (کمیته امداد، بهزیستی و…) را ندارند، است.


وی تصریح کرد: این موسسه در زمینه فرهنگی، اجتماعی و معیشتی ( با رویکرد ایجاد اشتغال) فعالیت دارد، ورود به بحث فرهنگی و هنری با اولین اقدام آموزشی، در زمینه آموزش ، رشد و احیاء صنایع دستی است که هم باعث ایجاد اشتغال برای مددجویان می شود و هم مئجب ارتقاء سطح کمی و کیفی تولیدات صنایع دستی می شود و از طرفی کاهش آسیب های اجتماعی و زمینه اشتغال فرهنگی و هنری گروه هدف را به دنبال دارد.
خیرخواه گفت: جامعه (حمایتی) دستان آسمانی امید، این آمادگی را دارد که در زمینه اشتغال ( از ایجاد کارخانجات گرفته تا ایجاد کارگاه های کوچک) با جذب سرمایه گذاران و خیرین به کمک محرومین و اقشار آسیب پذیر، زمینه رشد و تعالی و حفظ عزت نفس و کرامت انسانی گروه هدف ،مسیر کمک رسانی و رفع مشکلات معیشتی خانوارها و سوق دادن اعانات و کمکهای خیرین با ایجاد اشتغال با نظارت واقعی خیرین را فراهم نماید .
بنیان گذار موسسه جامعه (حمایتی ) دستان آسمانی امید رفسنجان در ادامه می گوید: دربحث ایجاداشتغال گروه هدف در این موسسه علاوه بر نیازمندی ازطریق استعدادیابی و علاقه مندی و تواناییهای افراد است و با آموزش، مهارت افزایی، ایجاد زمینه ها و بستر تولید و همچنین ایجاد زمینه و بستر فروش تولیدات در تمامی زمینه های صنفی و شغلی گروه هدف صورت می گیرد.
وی افزود: در خصوص نمایشگاه های این موسسه، شرکت تمامی افراد برای تهیه غرفه و فروش محصولات آزاد و عمومیت دارد و این غیر انحصاری بودن از جنبه های مختلف دارای مزایا و محاسنی است .
خیرخواه با بیان اینکه قریب به ۳۰۰ مددجو در این موسسه تشکیل پرونده داده اند، گفت: فرم های ثبت نام به نحوی طراحی شده که استعدادها، نیازمندیها و توانمندیهای مددجو شناسایی می شود و با معیارهای خاص حمایت های شغلی و حرفه آموزی لازم صورت می گیرد.
وی ادامه داد: مراجعه مددجو به صورت حضوری یا با معرفی افراد به موسسه صورت می گیرد.


موحده لطفی مدیر اجرایی موسسه دستان آسمانی امید رفسنجان فعالیت موسسه را در زمینه معیشتی (بارویکرد اشتغال)، فرهنگی و اجتماعی اعلام و گفت: این موسسه در زمینه کارآفرینی و اشتغالزایی برای اقشار کم درآمد و بی بضاعت فعالیت دارد، به این صورت که یک سری آموزش های رایگان در زمینه صنایع دستی به مددجویان داده می شود و زمانیکه کارشان به مرحله تولید و کیفیت رسید با برگزاری نمایشگاه ، شرکت در جشنواره ها و راه های دیگر فروش، بستر فروش را برایشان فراهم می کند.
وی افزود: این مددجویان تا جایی که بتوانند خودکفا شوند، موسسه برایشان بستر تولید و فروش را فراهم می نماید.

مدیر اجرایی موسسه از برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در اواخر آذرماه به مناسبت شب یلدا سخن گفت: در این نمایشگاه که شامل ۶۰ غرفه و یک غرفه کتاب است، مددجویان با رزور غرفه کارهای خود را به معرض نمایش و فروش می گذارند در کنار این نمایشگاه از هنرمندان هم برای حضور دعوت می شود.
لطفی ادامه داد: قشر هنرمند شهرستان قشری هستند که نیاز به حمایت دارند، از آنجایی که قدرت تامین مواد اولیه و بستر فروش برای تولیدات آنها مهیا نیست لذا با برگزاری نمایشگاه هم کار فرهنگی که معرف هنرشهرستان باشد انجام می شود و هم امکان حضور آنها در نمایشگاه مهیا میگردد.
مدیر اجرایی موسسه دستان آسمانی امید رفسنجان در خصوص فعالیت های صورت گرفته این موسسه در دوران فعالیت اینچنین گفت: در دوران فعالیتمان دو گروه مددجو درزمینه خیاطی و صنایع دستی حمایت شدند، یک گروه ۱۲ نفره در رشته خیاطی در طول تابستان به مدت سه ماه در دانشگاه مفاخر آموزشهای رایگان را دریافت کردند و یک گروه ۱۰ نفره در زمینه قلم زنی و مینا کاری مس آموزش های لازم را دریافت کردند و کارهای آنها آماده فروش است.


وی افزود: محصولات این ۲۲ مددجو در طول ۵ ماه آماده ارائه است که با برگزاری نمایشگاه، تولیدات آنها به معرض فروش گذاشته می شود.
لطفی از برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در تابستان امسال در گلستان امین حرف به میان آورد و گفت: اولین نمایشگاه موسسه برگزار شد که بسیار موفقیت آمیز بود نکته مهم این است که نمایشگاه های این موسسه فقط مختص صنایع دستی شهرستان است اگر بخواهیم روزی به غیر از صنایع دستی نمایشگاهی داشته باشیم کلا نمایشگاه ها را از لحاظ زمانی جدا خواهیم کرد.
وی با اشاره به اهمیت هنر و صنایع دستی شهرستان گفت: در این موسسه از صنایع دستی معروف شهرستان از جمله پته ،تابلوفرش،گلیم ، قالیچه، عروسک سازی ، بدلیجات سازی و خیاطی ،کار روی مس و… بطورکلی هر هنری که کار دست باشد حمایت می شود.
لطفی گفت: تصمیم داریم در این موسسه به سمت ارتقای کیفیت صنایع دستی و تخصصی کار کردن قدم بگذاریم، بعنوان مثال بزرگترین معدن مس در رفسنجان است ولی در زمینه قلم زنی وکار بامس به صورت تخصصی کار نشده ما می خواهیم در زمینه کیفی سازی صنایع دستی شهرستان فعالیت کنیم لذا هنرمندان بایستی بطور جدی حمایت شوند تا به سمت کیفیت بروند و برای نمایشگاه های استانی وکشوری وحتی بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشند.


وی در جواب سوال اینکه چند خیر از این موسسه حمایت کردند گفت:ما نمی خواهیم به دنبال خیرین برویم ما می خواهیم خیرین به سراغ ما بیایند، باید در مرحله اول اعتماد مردم جلب شود باید با برگزاری نمایشگاه ومعرفی زمینه توانمندیها ، مردم با این موسسه آشنا شوند و بدانند این موسسه در زمینه کار و اشتغال فعالیت می کند و فعالیت این موسسه اینجور نیست که بیاید سبد کالا بین مددجو عرضه کند واین باعث شود که مددجو به طرف اشتغال نرود.
لطفی با اشاره به اینکه : باید اعتمادخیرین را جلب کنیم تا جذب خیریه شوند،ادامه داد: زمانیکه مردم با فعالیت مثمرثمر موسسه آشنا شوند به طرف ما می آیند و یا حداقل اگر ما به طرفشان رفتیم با اعتماد بیشتری ما را حمایت می کنند.
مدیر اجرایی موسسه دستان آسمانی امید رفسنجان در خصوص سوال اینکه مردم چگونه می توانند به این موسسه کمک کنند گفت:
نمایشگاه صنایع دستی را برگزار می کنیم و از مردم می خواهیم با خرید خودشان به مددجویان کمک کنند و باعث دلگرمی این افراد شوند.
خیرخواه هم در تایید صحبتهای مدیراجرایی اینچنین گفت:بازارچه (نمایشگاه) عمومی است مردم از این نمایشگاه استقبال و خرید کنند تا هم درآمدی برای مددجویان باشد و هم از فرهنگ و هنر شهرستان حمایت کرده باشند در حقیقت برگزاری چنین نمایشگاه هایی می تواند زمینه ساز اشتغال های بزرگ باشد.
وی ادامه داد: بحث برچسب ناپذیری افراد فقیر و محروم حائز اهمیت است و ما عنوان مددجو را مجبوریم به کار ببریم والا این کلمه در خور هیچ ایرانی نیست ومتاسفانه کاربرد آن معرف فعالیت های عام النفعه وبدون چشمداشت یا کمکهای بلاعوض میباشد.
مدیر اجرایی این موسسه با اشاره به اینکه حمایت همه جانبه می طلبد که برای همیشه یک پایه و اساسی برای فرهنگ وهنر صنایع دستی شهرستان گمارده شود گفت: تاکنون مسئولین شهرستان از جمله :فرماندارمحترم و نماینده محترم ، شهرداری، انجمن کارآفرینان، اداره ارشاد ، محیط زیست، میریت گلستان امین و… از این موسسه اعلام حمایت کردند ،امید داریم بتوانیم برای همیشه نمایشگاه دائمی صنایع دستی را که تاحدودی مقدمات آن فراهم شده ،در شهرستان ایجادنماییم .
وی در پایان صحبتهایش همکاری رسانه ها و خبرگزاری های شهرستان را جهت اطلاع رسانی اخبار موسسه خواستار شد و از همه خیریه ها و کسانی که دغدغه مردم شهر و فرهنگ و هنر و مهمتر رفع محرومیتها رادارند خواست که به کمک موسسه بشتابند.

گفت و گو از منیژه نوروزی

عکس فاطمه سادات حسینی

انتهای پیام/

برچسب ها:
دستان آسمانی امید موسسه دستان آسمانی امید در رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان