رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان مطرح کرد؛

۲۴ درصد جمعیت بالای ۳۵ سال رفسنجان مبتلا به دیابت هستند

  • شناسه خبر: 167611
۲۴ درصد جمعیت بالای ۳۵ سال رفسنجان مبتلا به دیابت هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: شیوع بیماری دیابت در جامعه شهری رفسنجان در افراد جمعیت بالای ۳۵ سال قریب ۲۴ درصد است، یک سوم جمعیت بالای ۳۰ سال ما مبتلا به فشار خون بالا هستند.

خانه » رفسنجان » ۲۴ درصد جمعیت بالای ۳۵ سال رفسنجان مبتلا به دیابت هستند

به گزارش خانه خشتی؛علی اسماعیلی ندیمی ظهر امروز در مراسم تقدیر از مدیران عامل، مسئولین فنی  و  آزمایشگاه واحدهای تولیدی غذایی و بهداشتی رفسنجان که به مناسبت روز جهانی غذا در سالن زکریا برگزار شد اظهار داشت: شیوع بیماری دیابت در جامعه شهری رفسنجان در افراد جمعیت بالای ۳۵ سال  قریب ۲۴ درصد است، یک سوم جمعیت بالای ۳۰ سال ما مبتلا به فشار خون بالا هستند.

وی بیان داشت: ۶۰ درصد جامه شهرنشین ما دچار افزایش وزن  هستند، ۶۸ درصد جامعه  نوعی از اختلال چربی خون دارند و همچنین بی تحرکی هم در شهرستان بیداد می کند.

اسماعیلی تصریح کرد: جمعی از عوامل خطرساز و بی تحرکی باعث می شود که ما با جمعیتی روبرو شویم  که عمرشان زیاد ولی کیفیت زندگی شان اصلا خوب نیست هر چند که آثار آن به وضوح دیده می شود یا تا دو دهه دیگر مشاهده خواهد شد.

وی با بیان اینکه متوسط طول عمر در سال ۵۷ ، ۵۲ سال بوده است گفت: متوسط طول عمر هم اکنون به ۷۵ سال برای آقایان و ۷۷  و نیم سال برای خانم ها رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد سرطانها با رژیم غذایی مطلوب قابل پیشگیری هستند، اگر تصادفات نبودند سرطانها بعد از بیماریهای قلبی و عروقی دومین عامل مرگ می شدند، انتظار می رود تعداد تلفات ما در بیمارهای سرطانی در سال آینده افزایش یابد.

وی عنوان داشت: شیوع مصرف سیگار، مواد مخدر ومشروبات الکلی در جامعه شایع است، ما در سبد غذایی مردم نقش کلیدی داریم که باید چه چیزی تولید کنیم که به سلامت افراد کمک می کند که این مهم با شناساندن غذاهای مضر و آگاهی دادن به مردم به دست می آید.

اسماعیلی ادامه داد: اگر ۳۰ سال پیش صحبت از این می کردیم که رژیم غذایی در بسیاری از افراد جامعه ناسالم است همه نگاه ها متمرکز این می شد که فقر مواد غذایی داریم ولی امروز تعریف رژیم غذایی در جامعه شهرنشین برعکس شده است و انرژی بیش از اندازه باعث بیماری در بدن شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: امر غذا، امری بهداشتی است اگر در امر بهداشت معادل یک واحد هزینه کنیم قریب ۱۲ واحد در بخش درمان صرفه جویی شده است، بخش درمان پر هزینه ، پرخرج و معمولا همه از آن ناراضی هستند و چالش های مخصوص خودش را دارد.

اسماعیلی به خطرساز بودن شیرینی های خانگی اشاره داشت و افزود: روغنی که در شیرنی و کلمپه ها استفاده می شود از چربی های اشباع شده است که برای افراد جامعه خطرساز است.

تنظیم خبر از منیژه نوروزی

عکس امین قاسمیان

برچسب ها:
تجلیل از مدیران عامل و مسئولین فنی و آزمایشگاه واحدهای تولیدی غذایی و بهداشتی رفسنجان رفسنجان علی اسماعیلی ندیمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان