در جلسه شورای حفاظت از منابع آب رفسنجان مطرح شد؛

چاه‌ موتورهای کشاورزی رفسنجان به مدت یک ماه خاموش می شوند

  • شناسه خبر: 167488
چاه‌ موتورهای کشاورزی رفسنجان به مدت یک ماه خاموش می شوند

چاه‌ موتورهای کشاورزی رفسنجان از ساعت هشت صبح شنبه ۱۸ آبان ماه تا هشت صبح شنبه ۱۶ آذرماه به مدت ۲۸ روز خاموش می شوند.

خانه » آخرین اخبار » چاه‌ موتورهای کشاورزی رفسنجان به مدت یک ماه خاموش می شوند

به گزارش خانه خشتی؛ صبح امروز جلسه شورای حفاظت از منابع آب رفسنجان با حضور امام جمعه، مدیر جهاد کشاورزی، احمدی پور مدیر امور منابع آب منطقه ای، فرماندار و جمعی از مسئولین شهرستان در محل فرمانداری برگزار شد.

امام جمعه رفسنجان در این جلسه اظهار داشت: چند سال است کشاورزان با طرح خاموشی چاه موتورهای کشاورزی با مسئولین همراهی می کنند، کار معقول و مقبول در راستای خاموشی چاه موتورها این است که در حد یک ماه خاموشی صورت گیرد .

علی احمدی پور مدیر امور منابع آب شهرستان رفسنجان در این جسله با اشاره به اینکه از سال ۹۳-۹۴ خاموشی موتور پمپ های کشاورزی در راستای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی هر ساله اجرا می شود اظهار داشت: هر درختی بر اساس فتوسنتزی که عمل می کند آب و مواد غذایی را از ریشه مکش می کند و به اندامهای درخت می رساند در زمستان وقتی درخت به خواب می رود عملا مکشی از زمین انجام نمی شود ریشه خواب است و بر اساس آبی که در اندامها وجود دارد تغذیه می شود.

وی افزود: در زمستان رطوبت در درخت همیشه تا فصل بهار می ماند زمانیکه برگ از درخت می ریزد از آب استفاده نمی کند فقط تنها چیزی که مهم است در این فصل باید یک آبشویی سنگین صورت گیرد تا املاحی که در منطقه ریشه جمع شده است از دسترس ریشه خارج شود.

احمدی پور با اشاره به اینکه حداقل با خاموشی یک ماهه ۹۷۰ حلقه چاه فعال کشاورزی  موجود در رفسنجان  ۴۰ میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی می‌شود گفت: اگر سه ماه موتور پمپ های کشاورزی خاموش شوند کسری آب جبران می شود.

مدیر امور منابع آب شهرستان رفسنجان خاطرنشان کرد: در صورت مصرف همه منابع آب در بخش کشاورزی پسته خوبی برداشت می شود ولی هنر نکرده ایم، باید مصرف آب ، کود و سم را مدیریت کرد و در این راستا باید به دنبال راهکار برای افزایش بهره وری باشیم نه منابعی که رو به پایان هستند.

وی با اشاره به اینکه ۲۵۰ کنتور بر روی چاه های کشاورزی نصب شده است ابراز داشت:بنده به عنوان کارشناس، تلاش در جهت ماندن منابع آب برای مردم دارم متاسفانه بخش کشاورزی مسئولیت خود را به گردن ما می اندازد اگر جهاد کشاورزی قرار باشد هر چه آب نیاز دارد بهش بدهیم و محصول خوب برداشت کند پس هنر کشاورزی کجا رفته است؟هنر مدیریت جهاد کشاورزی این است که با آبی که متولی آب در اختیارش می گذارد بتواند بهره وری خوب داشته باشد.

ضررورت حفظ محصول پسته در سال آینده

حسین رضایی مدیر جهاد کشاورزی با اشاره به شرایط خاص پسته در رفسنجان اظهار داشت: شرایط پیشنهادی در خصوص خاموشی چاه موتور های کشاورزی از ۱۷ آبان تا ۱۵ آذر باشد  که کمترین صدمه را به درختان وارد می کند.

وی بیان داشت:سرمای زیر صفر ما ۱۷ آبان برای درختان شروع می شود برای سال آینده باید با احتیاط فعالیت کنیم تا مردم بتوانند محصول سال آینده خود را نگه دراند و بدهی های معوقه خود را بانکها بپردازند.

رضایی تصریح کرد: بیشترین بارندگی امسال در شهربابک است که در حوزه آبخیز ما قرار دارد باید شرایطی به وجود آورد تا درختان نیاز آبی خود را برطرف نمایند.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان افزود: میانگین دهن پست پسته امسال ۴۴ درصد و پوکی بالای ۳۰ درصد بوده در جاهایی که آبیاری قطره ای داشته اند محصول خوبی برداشت کردند.

وی عنوان داشت: سال آینده در استان خراسان پسته ای نیست و شهرها و استان های همجوار هم محصولی ندارند تنها شهرستانی که باید وضعیت محصول خود را حفظ کند رفسنجان است و در راور هم پسته وجود دارد.

رضایی با بیان اینکه ۳۷۴ حلقه چاه زیر دبی چاه آب می‌کشند گفت: این از عدالت اجتماعی به دور است که همه مناطق یک اندازه و به یک مدت خاموش شوند وضعیت آبی کبوترخان خوب است می توان چاه های این منطقه را بیشتر از ۱۵ روز خاموش گرد.

مجید فصیحی هرندی فرماندار شهرستان هم در این جلسه با اشاره به تاثیر پسته در چرخه اقتصادی گفت: منبعی که از پسته حاصل می شود برای دولت عالی است.

وی افزود: باید منابع آب موجود را جوری مدیریت کنیم که اضافه برداشتمان را جبران کنیم باید در این راه راهکارهایی چون پایین آوردن سطح زیرکشت انجام شود، قوانین باید اصلاح شوند و انتقال آب را مدیریت کنیم برخی جاها است که آب هدر می رود و  در برخی جاها محصول از بی آبی از بین می رود.

هرندی خاطرنشان کرد:باید راهکار عقلانی ارائه داد و با توجه به داشته هایی که داریم حرکت کنیم و صلاح کشاورزان هم در نظر گرفت تا منافع کلی حفظ شود تا در آینده از آن بتوانیم استفاده کنیم.

در این جلسه با توجه به رایزنیهایی که صورت گرفت مقرر شد؛ چاه‌ موتورهای کشاورزی رفسنجان از ساعت هشت صبح شنبه ۱۸ آبان ماه تا هشت صبح شنبه ۱۶ آذرماه به مدت ۲۸ روز خاموش می شوند.

 

 

برچسب ها:
جلسه شورای حفاظت از منابع آب رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان