مدیرجهاد کشاورزی رفسنجان مطرح کرد:

گرمای بی سابقه در رفسنجان، پیش بینی های برداشت پسته را بهم زد

  • شناسه خبر: 166800
گرمای بی سابقه در رفسنجان، پیش بینی های برداشت پسته را بهم زد

مدیرجهاد کشاورزی رفسنجان گفت: گرمای بی سابقه تیر و مرداد ماه امسال موجب ۳۰ درصد خسارت و پوکی پسته شد و باید تجدید نظری در تخمین میزان تولید پسته در کشور صورت گیرد.

خانه » اقتصادی » گرمای بی سابقه در رفسنجان، پیش بینی های برداشت پسته را بهم زد

به گزارش خانه خشتی؛ حسین رضایی صبح امروز در نشست خبری که با حضور خبرنگاران رفسنجان در محل اداره جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار داشت: گرمای بی سابقه تیر و مرداد ماه امسال موجب ۳۰ درصد خسارت و پوکی پسته شد و باید تجدید نظری در تخمین میزان تولید پسته در کشور صورت گیرد.

وی بیان داشت: رقم فندقی و اکبری کمترین تنش نسبت به گرما را داشتند و گرما بیشترین خسارت را به ارقام  کله قوچی و احمدآقایی وارد کرده است.

رضایی تصریح کرد: براساس پیش بینی هایی که شده است تولید پسته امسال در استان ۱۲۶ هزار تن، برای کل کشور ۲۲۰ هزار تن و در رفسنجان که پیش بینی  ۲۸ هزار تن بوده است که براساس خسارت های وارده شده این رقم به ۲۴ هزار تن کاهش می یابد.

وی افزود: ۱۰ درصد محصول پسته امسال به صورت کال و مغز سبز برداشت شده است که بیشتر مختص به رقم فندوقی است.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان گفت: نرخ فرآوری پسته امسال در سال جاری توسط ترمینال های فرآوری پسته، یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال  گذشته ۲۰ درصد محصول پسته مصرف داخلی داشته است یعنی بالای ۲۰ هزار تن پسته به مصرف داخلی رسیده که امسال براساس افزایش قیمت، مصرف داخلی پسته کاهش می یابد.

تولیدکنندگان پسته مسئول تامین پسته قراردادهای ۶ تا ۷ دلاری تجار پایتخت نیستند

رضایی با تاکید بر اینکه باغداران، پسته ی خود را کم کم به بازار عرضه کنند تا زمانی که مشکل صادرات حل شود گفت: سال گذشته ۵۰ درصد پسته به خاطر مسائل ارزی صادر نشده است و تنها ۴۳ هزار تن پسته از کشور خارج شد.

وی با بیان اینکه عمده ترین بازار پسته ایران، چین است یادآور شد: بهترین بازار ما اروپا بود که به دلیل مسائل افلاتوکسین دیگر نتوانستیم پسته را صادر کنیم و در حال حاضر بر روی بازارهای عربی کار می شود.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان با بیان اینکه میانگین تولید پسته ما در کشور ۴ برابر کمتر از رقبا در دنیاست بیان داشت: برداشت پسته امسال یک سال نسبت به سال گذشته عقب تر است، باید پسته را زود برداشت کنیم تا بازار چین را از دست ندهیم.

وی ابراز داشت: شرایط اقلیمی و گرما و سرمای زیاد باعث کاهش تولید شده است، کشاورزان باید راندمان تولید را افزایش دهند که بهترین راه مجهز کردن باغات به سیستم آبیاری قطره ای و تغذیه علمی باغات است.

رضایی با بیان اینکه در سال گذشته یک هزار و ۷۰۰ هکتار آبیاری تحت فشار انجام شده است گفت: بی ثباتی قیمت ارز باعث بی رغبتی و بی انگیزگی صادرکنندگان پسته شده است و همچنین برای جمع آوری پسته  ۲ میلیارد دلار نقدینگی لازم است که بانک ها باید در این راستا باید کشاورزان را حمایت کنند.

وی با بیان اینکه قیمت پسته با توجه به نوسات ارز و شرایط کشور، قابل پیش بینی نیست تصریح کرد: تولیدکنندگان پسته مسئول تامین پسته قراردادهای ۶ تا ۷ دلاری تجار پایتخت نیستند در حالیکه قیمت جهانی پسته ۸ دلار است .

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان ابراز داشت: برداشت پسته امسال با دو هفته تاخیر، از ۱۵ مهرماه آغاز می شود و در این مدت احتمال بارندگی وجود دارد لذا کشاورزان نسبت به تجهیزات دستگاه های خشک کن، آمادگی داشته باشند.

کاهش ۶۰ درصدی مصرف سم در باغات پسته

رضایی تاکید داشت: میزان مصرف سم در باغات پسته نسبت به سال گذشته نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته و باغداران از ترکیبات جایگزین استفاده می کنند.

وی عنوان داشت: بیشترین محصول پسته امسال در منطقه نوق با ۶ هزار و ۱۷۴ تن و کمترین آن در بخش کشکوئیه با ۲ هزار و ۲۱۷ تن برداشت می شود و در منطقه کبوترخان ۳ هزار و ۳۰۰ تن و حومه غرب وشرق رفسنجان هم  ۷ هزار ۹۰۰ تن، برداشت پسته پیش بینی می شود.

رضایی خاطرنشان کرد: ۸۲ هزار مترمربع مجوز گلخانه در کشکوئیه، ۲۵ هزار مترمربع در کبوترخان و ۳۳ هزار مترمربع در رفسنجان صادر شده است که با این اوصاف سطح زیر کشت گلخانه ای امسال دو برابر می شود.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان با اذغان بر اینکه کشاورزان باید از همین الان به فکر تولید پسته سال آینده باشند گفت: هزینه هر هکتار باغ پسته ( از جمله کود و سم و…) قریب ۴۹ میلیون تومان برآورد شده است که با توجه به هزینه هایی که می شود تولید بالا نیست.

وی به کاشت و تولید زعفران اشاره ای داشت و گفت: سطح زیر کشت زعفران در شهرستان رفسنجان به ۳۵ هکتار رسیده است و در کشت گل محمدی هم پیشرفت صورت گرفته است، ولی با اوضاع کم آبی و شوری  آب، محصولی به صرفه تر از پسته نیست و در کنار آن باید به سمت دامداری ، پرورش شتر و دام سنگین رفت.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان گفت: دمای بالای ۳۷ درجه برای پسته خطرناک است که برای جلوگیری از گرما زدگی پسته، طرح سایبان شکل گرفته در آن از آفتاب سوختگی محصول جلوگیری و رطوبت خاک بهتر حفظ  می شود و همچنین در این طرح، درخت پنج درجه خنک تر از محیط بیرون نگه داشته می شود.

رضایی بیان داشت: امسال پیش بینی می شود ۳۰۰ هزار نفر کارگر در روز برای برداشت پسته استفاده شود.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان گفت: باغداران با توجه به اینکه سال آینده سال پسته شهرستان است، مراقبتهای آبیاری و تغذیه را به به خوبی انجام دهند.

خبر از منیژه نوروزی

انتهای پیام/

 

 

 

برچسب ها:
پسته رفسنجان رفسنجان نشست خبری مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان