دبیر آیین جوش زنی ایران:

قدمت ۲۰۰ سال سنت جوش زنی در رفسنجان

  • شناسه خبر: 166742
قدمت ۲۰۰ سال سنت جوش زنی در رفسنجان

دبیر آیین جوش زنی ایران گفت: آیین جوش زنی در منطقه ی هرمز آباد رفسنجان قدمت بالای ۲۰۰ سال دارد.

خانه » رفسنجان » قدمت ۲۰۰ سال سنت جوش زنی در رفسنجان

به گزارش خانه خشتی، ابراهیم رضوی مقدم دبیر آیین جوش زنی ایران در پنجمین سالروز ثبت آیین جوش زنی ایران در دهستان هرمز آباد رفسنجان اظهار داشت: یکی از نکاتی که برازنده منطقه هرمز آباد است برگزاری مراسمات مذهبی با شور و شوق زیاد است به ویژه در روز عاشورا که جمعیت زیادی در این منطه حضور به هم میرسانند.

وی افزود: سند آیین جوش زنی در سال ۹۲ به ثبت ملی رسید و مسجد قدیم هرمز آباد که مسجد صاحب الزمان نام گذاری شده است و مربوط به دوره ی قاجاریه است سال گذشته به ثبت ملی رسید و در فهرست آثار ملموس ایران ثبت شد.

رضوی مقدم با اشاره به قدمت آیین جوش زنی گفت: فلسفه جوش زنی معنای کلامی دلهره و اضطراب را دارد که مردم برای امام حسین (ع) با این روش عزاداری میکردند و جوش زنی در این منطقه قدمت بالای ۲۰۰ سال دارد.

مجید فصیحی هرندی فرماندار شهرستان رفسنجان نیز در این مراسم ضمن تشکر از حضور مردم و تلاشگران به ثبت رساندن این آیین سنتی مذهبی اظهار داشت: در ۴۰ سال گذشته تمام مشکلات را مردم تحمل کردند و در پیروی از مقام معظم رهبری فداکارانه حضور دارند.

وی افزود: ما شیعیان اگر بخواهیم راه امام حسین تداوم پیدا کند و دین جد او پایدار باشد علاوه بر اینکه این مراسمات را که در طول قرن ها زنده و پاینده برگزار شده است باید بدانیم که امام حسین(ع) برای چه شهید شد و چرا یاد امام حسین(ع) نگه داشته میشود.

فصیحی هرندی خاطر نشان کرد: امام حسین برای بقای خوبی ها و انسانیت شهید شد و برای مقابله با ظلم و ستم و انحراف در مسیر دین شهید شد پس ما باید بنگریم در رفتار خود در روزمرگی هایمان که در این مسیر حرکت میکنیم یا نه.

وی عنوان داشت: جوانان امروزه با ابزاری سر و کار دارند که در و پیکری ندارند، فضای مجای بر آن حد و حصری نیست و آنچه که می تواند مارا در مقابل این جریان های سخت و شکننده بایستیم آگاهی، شناخت درست اسلام و پیروی از امام حسین(ع) است.

در ادامه احمد انارکی محمدی نماینده مردم شهرستان های رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آنچه که امروز باید به آن بیاندیشیم باید بتوانیم پیام ها و مسائلی که در روز عاشورا در کربلا اتفاق افتاد به جوانان بیاموزیم.

وی افزود: کاری که آیین ها انجام میدانند انتقال مفاهیم بود و بر اساس عزاداری که انجام می دانند بود.

خبر: محدثه زمانی

 

 

 

برچسب ها:
آیین جوش زنی پنجمین سالروز آیین جوش زنی هرمزآباد رفسنجان رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان