خانه خشتی گزارش می دهد؛

حال و هوای پارک های رفسنجان از زبان شهروندان

  • شناسه خبر: 166045
حال و هوای پارک های رفسنجان از زبان شهروندان

امروزه در هیاهوی زندگی شهری و در لابه لای روزمرگی تکراری، بوستان ها، پارک های شهری و محله ای از جمله پدیده هایی هستند که مردم با حضور در آنجا اندکی از دغدغه های تکراری و روزمرگی خود فاصله می گیرند .

خانه » اجتماعی » حال و هوای پارک های رفسنجان از زبان شهروندان

به گزارش خانه خشتی؛ امروزه در هیاهوی زندگی شهری و در لابه لای روزمرگی تکراری، بوستان ها، پارک های شهری و محله ای از جمله پدیده هایی هستند که مردم با حضور در آنجا اندکی از دغدغه های تکراری و روزمرگی خود فاصله می گیرند.

اهمیت فضای سبز در محیط شهری تا آن حد است که بعنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع مطرح بوده و در عین حال معیاری برای ارتقای کیفیت فضای زندگی محسوب می شوند اهمیت توسعه فضای سبز شهری در رفسنجان آنچنان بوده که شهرداری رفسنجان در کنار دیگر فعالیت های عمرانی و فرهنگی به توسعه آن تاکید و اهتمام داشته است.

خبرنگار خانه خشتی در این گزارش به میزان رضایتمندی شهروندان رفسنجانی از پارکهای جدید ساخته شده پرداخته است؛

ساعت تقریبا  ۶:۳۰ دقیقه عصر است برای تهیه گزارش راهی پارک شهروند واقع در محله اسدآباد فارسی می شویم؛

در بدو ورود به پارک، خانم جوانی را می بینیم که  با فرزند سه ساله خود روی نیمکت روبروی وسایل بازی نشسته است به طرفش می روم و نظرش را در مورد پارک می پرسم در جوابم می گوید: از نظر اینکه قبلا این محله هیچ مکان تفریحی نداشت ساختن این پارک ایده خوبی بوده ولی زمین چمن آن هنوز خاکی است سرویس بهداشتی و آب سردکن هم نداره اگر شهرداری این امکانات را بگذاره خیلی خوب میشه.

انتهای پارک دو خانم توجه ام را جلب می کند یکی از آنها که ۴۲ سال سن دارد می گوید:واقعا کار شهرداری خوب بوده که به محله ما هم نگاه کرده ولی این پارک، سطل زبانه و سرویس بهداشتی نداره، اگر بگذارند ما دیگر برای بچه ها مون که اینجا می آیند برای بازی مشکلی نداریم و می تونیم مدت بیشتری در پارک باشیم.

خانم کناریش با تکان دادن سرش صحبت های دوستش را تایید می کند و می گوید:برای ما خیلی خوب شده عصرهای تابستون واقعا محیط خوبی است که از خانه بزنیم بیرون و هم خودمان و هم بچه هایمان از محیط استفاده کنند.

خانم جوان دیگری می گوید:خانه ما روبروی پارک است برای مان موقعیت خوبی پیش اومده می توانیم استفاده کنیم ولی زمین فوتبالش خاکی است،وسایل بازی این پارک خوبه ولی تابش هنوز وصل نکردند.

وی ادامه می دهد:خدا خیرشون می دهد که این پارک را ساختند، قبلا اینجا زمین خاکی بود  و آشغال می ریختند، کاش شهرداری کوچه های ما را آسفالت می کرد و زمین فوتبالش را هم درست می کردند تا بچه ها مون استفاده کنند.

دو دخترخانم که نام هر کدام فاطمه است و ۱۱ سال سن دارند و همکلاسی هستند هر کدام نظری داشتند: این پارک خیلی خوبه قبلا وسیله بازی نداشتیم، عصرها می آییم پارک،کاش تاب را درست می کردند، کاش بچه های افغانی های اینجا نبودند، روز جمعه که می شود افغانی های اینجا را اشغال می کنند.

مرد ۶۰ ساله بازنشسته دولتی، که همراه نوه اش برای گذراندن ساعتی عصرانه  به پارک آمده بود می گوید:وجود این پارک برای این محله ضروری بود دست شهردار درد نکنه کاش فکری برای افغانی های اینجا می کردند اگر سرویس بهداشتی و نمازخانه ای هم اینجا بود بهتر بود.

سجاد، ۱۶ سال سن دارد از نبود چمن در این پارک می گوید:این پارک عالیه کاش زمین چمنش زودتر درست کنند.

اما مهدی دانش آموز کلاس چهارم از خوبیهای این پارک گفت: قبلا بایستی بریم پارک موزه یا پارک مادر در ابوذر ، الان اینجا ساخته شده ما دیگه جاهای دیگر نمی رویم.

پیرمرد ۷۵ ساله که روبروی پارک بقالی داشت نظرش را اینچنین گفت: پارک خیلی قشنگیه،خدا پدر و مادرشون بیامرزه این پارک هیچ ایرادی ندارد،قبلا اینجا باغی بوده شب می شد بیابون سیاهی بود جانور های زیادی از جمله مار و عقرب بود، از موقعی که پارک ساخته شد از جانورها نجات پیدا کردیم قبلا باد که می وزید همش پلاستیک باد می آورد الان دیگه این جور نیست،خدا عاقبتشون به خیر کنه کل مردم این محله راضی هستند فقط مشکل اصلی این پارک نداشتن سرویس بهداشتی است.

ساعت ۷ و ربع عصر است، مقصدم را پارک پردیس معین ( مجموعه باد گیر معین) در خیابان بنفشه قرار می دهم ؛

باد گیر معین از مجموعه های دیدنی و جذاب است که جدیدا در خیابان بنفشه ساخته شده است اگر شب ها گذرتان به این مجموعه افتاده باشد حتما حال و هوای متفاوت و دیدنی این مکان شما را جذب می کند.

آقای ۳۵ ساله که شغلش مدیرفروش است در مورد این پارک می گوید:خیلی عالیه !فکر می کنم اگر به این مجموعه ها که طرح قدیمی و سنتی دارند زیاد اهمیت داده و ساخته شود مخصوصا برای رفسنجان که جایی نداره خوب است.

دو خانم که گویا ساکن همان محله هستند یکی از آنها فاطمه نام دارد ، خانه دار ۴۸ ساله نظرش را اینچنین بیان کرد:ساخت این مجموعه برای این محله خیلی عالیه، اگر سطل زباله می گذاشتند خوب می شد کاش نگهبانی را اینجا می گذاشتد تا بچه های افغانی گل ها را خراب نمی کردند.

دخترخانم ۱۶ ساله که دوره عکاسی را می گذارند و برای گرفتن عکس به این مکان آمده بود می گوید: پارک زیبایی است مخصوصا قسمت سنتی آن به پارک زیبایی خاصی بخشیده ،شبها اینجا خیلی دیدنی است من همیشه میام اینجا برای عکاسی .

دوست دیگر این دخترخانم با لبخند می گوید:عالی است برای رفسنجان چنین مکان هایی لازمه مخصوصا برای عکس گرفتن، تشکر ویژه از شهردار خوبمان انشالله موفق باشند.

آقایی دیگر هم می گوید: من در این محله زندگی می کنم از وقتی این پارک ساخته شده برایم مسیرش نزدیکه و هر روز عصر میام و حال و هوایم عوض می شود.

اما خانم مسنی که ۶۵ سال سن دارد نظرش را ایچنین گفت: خدا پدرشون بیامرزند،شهردار مرد نجیبیه به فکر مردمه،بسیار عالی، خدا حفظشون کنه همه چیز اینجا خوبه.

ساعت ۸ شب است به پارک خبرنگار می رسم؛

خانم جوان در حال پیاده رویی است در مورد پارک می پرسم می گوید: من دو باری که اینجا اومدم راضی هستم بچه ام میارم خانه بازی، خودم میام اینجا.

خانم ۳۶ ساله خانه داری که روی نیمکت نشسته است نظرش را اینچنین بیان کرد: خداییش پارک خیلی خوبی است اولش سطل آشغال نداشت بعدا گذاشتند، امنیت این پارک هم خوبه فقط سرویس بهداشتی اینجا را تعمیر کنن روشنایی نداره تمیز هم نیست این پارک نسبت به سایر پارک ها شلوغ تر است حتما باید سرویس بهداشتی مجهزتری داشته باشد.

خانم دیگری می گوید:قبلا اینجا پارکی نبود از اینکه در محله ما ساخته شده راضی هستیم.

خانمی ۲۵ ساله دانشجو می گوید: این پارک خوبه ولی سرویس بهداشتی آن مشکل داره.

خانم ۳۸ ساله که از اهالی محله معراج است نظرش را اینچنین گفت: مزیت این پارک این است که مسجد کنارشه، خیلی زیاد میام خوبه! بچه ها مون از وسایل بازیش استفاده می کنند راه این پارک به خانه ما نزدیکه قبلا بایستی جای دور می رفتیم، محیطش خوبه پسرم می تونه دوچرخه اش بیاره و بازی کنه.

آقایی ۴۰ ساله کارمند می گوید: امکاناتش خوبه فقط سرویس بهداشتی آن تعمیر کنند.

خانمی که اصالتا کرمانی است و میهمان یکی از اهالی محله پارک خبرنگار است می گوید:واقعا پارک قشنگیه، اسم خوبی روی پارک گذاشتن مسجد هم کنارشه این مهمتر از همه چیزه، از شهردار پر تلاش رفسنجان هم تشکر می کنیم.

آقایی که در حال تاب دادن بچه سه ساله اش بود نظرش را اینچنین بیان کرد:اهل اینجا نیستم ولی راضی هستیم ،محوطه  زمین ورزشی اش خاکیه درست می کردند خوب می شد.

امیرعلی ۱۱ ساله کلاس ششم است می گوید: قبلا اینجا هیچی نبود فقط مسجد بود الان درست شده می تونم بیام دوچرخه سواری کنم.

خانم دیگری ۲۴ ساله سه فرزند دارد می گوید :ما هر شب می آییم پارک خیلی خوبه واقعا دست شهردار درد نکنه.

روز بعد در ادامه گزارش میدانی به همراه عکاس، پارک پونه واقع در مدرس شمالی ۲۳ را مقصد گزارش قرار می دهیم در طول مسیر مریدی  ما را راهنمایی می کند و می گوید این محله پارکی نداره جدیدا پارکی در کوچه مدرس شمالی ۲۳ ساختند اسمش را نمی دانیم احتمالا همان باشد، داخل کوچه می شوم  تقریبا وسط کوچه پارک محله کوچکی را می بینم که نیروهای شهرداری داشتند دیوارهای آن را رنگ آمیزی می کردند و چند خانم و تعدادی کودک مشغول بازی بودند به طرفشان می روم؛

امیرحسین ۱۱ ساله از خوبیهای پارک پونه می گوید: این پارک خوبه !همیشه با مادرم میام ، تازگی ها هم دیوارهای پارک را رنگ آمیزی کردند قشنگ شده.

خانم ۵۰ ساله که روبروی پارک دم در خانه نشسته وقتی مرا می ببیند می گوید شما از صدا و سیما آمدید می گویم نه مادر! ما خبرنگاریم بعد با خنده و خوشحالی می گوید خانم بنویس تو روزنامه تون که شهردار! خدا پدرتو بیامرزه که این پارک کوچک را درست کردی! هر وقت دلم می گیرد میام بیرون از محیط اینجا استفاده می کنم.

اما دخترخانم دیگری که گویا نوه این خانم است می گوید:عصرها میام اینجا خیلی خوبه.

خانم دیگری که معلم است می گوید:وجود چنین فضاهایی برای توسعه فرهنگ شهری مفیده مخصوصا اینکه اگر محله ای باشه اگر ساخت چنین پارک محله هایی ادامه داشته باشد خوب است رنگ آمیزی دیوارهای پارک جلوه خاصی به آن داده است.

مقصد بعدی پارک وحدت واقع در خیابان ۱۷ شهریور است پارکی که جدید ساخته شده است و درشب‌های خنک تابستان میزبان جمعیت زیادی از شهروندان است، برپایی جشنواره تابستانی لبخند همدلی با هدف ایجاد روحیه ی نشاط اجتماعی در قالب اجرای مراسم فرهنگی و اجتماعی در این پارک باعث شده است خانواده‌ها در کنار یکدیگر حال و هوای بهتری را تجربه کنند.

وارد پارک می شوم؛دو خانم میانسال در حال پیاده رویی هستند همراه آنها می شوم یکی از آنها در حالیکه نفس نفس می زد می گوید: امکاناتش عالیه! از زمانی که ساخته شده میام پیاده رویی فقط آبسرد کنش، آب سرد نمی کنه،صندلی برای نشستن کم داره اون قسمت پارک خوبه، فقط قسمت هایی از پارک صندلی کم است، همراهی این خانم  با تکان دادن سرش می گوید:خدا خیری به شهردار جدید بدهد اومدن این قسمت که همش خاک بود درست کردند، شما که خبرنگارید حتما از شهردار تشکر کنید.

خانمی ۵۰ ساله می گوید:این پارک جدید ساخته شده امکاناتش خوبه فقط اگر نمازخانه ای ساخته بشه خوب میشه.

خانم دیگری در حال پیاده رویی است نظرش را اینچنین بیان کرد:عالی ،خیلی خوب! دست شهردار درد نکنه ، من هر روز ایشون را دعای خیر می کنم ،ما اینجا اینقدر در مضیقه بودیم که به نظرمون این پارک برامون بهشته ،قبلا اینجا پارکی نبوده وقتی همچنین فضایی می بینیم که امنیت داره و می تونیم استفاده کنیم هر روز دعاش می کنم یک دعا هم بگیره بسه.

دو پیرمرد را می ببینم که در حال پیاده رویی هستند  یکی از آنها ۶۰ سال سن دارد و  راننده است می گوید:خدا خیری به شهردار بده، کاش فکری بر ای بچه  افغانی ها می کردند هر روز می بینیم با وسایل بازی کلنجار می روند نمی زارن بچه های ایرانی استفاده کنند.

خانم جوان خانه دار ۳۲ ساله می گوید:قبلا اینجا هیچی نداشت، الان خوب شده ولی یک آبسرد کن بیشتر نداره اگر در دو نقطه پارک آب سردکنی می گذاشتند عالی می شد.

آقای جوان ورزشکاری را می بینیم که در حال پیادرویی است چند لحظه ای را تامل می کند و برایم از این پارک می گوید: خوبه ،من همیشه میام پیاده رویی، برای من که امکاناتش خوبه من فقط برای پیاده رویی میام چون نزدیک خونمونه،ممنون از شهرداری! اگر در راستای ایجاد چنین فضاهایی گام برداشته بسیاری از معضلات جوانان هم حل میشه ،جوان به جای روی آوردن به اعتیاد و تفریحات ناسالم میاد چنین جاهایی و اوقاتش فراغتشو پر میکنه.

امادخترخانم دانش آموز کلاس ششم وقتی من را می بینید با لبخند می گوید: من و داداشم هر روز عصر میاییم اینجا ،اینجا به خونمون نزدیکه.

با نگاهی گذرا به پارک های تفریحی جدیدی که شهرداری ساخته است می توان دریافت، سلیقه بیشتر مردم در یک سطح است و مردم از ساخت چنین مکان هایی مخصوصا اگر در محله شان باشند راضی هستند در این بین نقایصی هم وجود دارد که شهرداری باید بیشتر به آن توجه داشته باشد.

پارک شهروند یک مکان تفریحی جدید در محل اسدآباد فارسی است ولی کمبود سرویس بهداشتی، نداشتن سطل زباله و نمازخانه  در این مکان به دغدغه های برای مردم تبدیل شده است و همچنین در پارک خبرنگار وجود یک سرویس بهداشتی مجهز به گفته شهروندان از ضروریات آن است.

برخی از شهروندان هم  از وجود افاغنه در پارک ها که خود نه تنها به فرهنگ این شهر لطمه می زند بلکه معضلی برای شهروندان شده است گلایه داشتند و برخی دیگر هم از نبود نگهبان گفتند .

اما در ادامه صحبتی داشتیم با جهانگیر ملکی مدیرعامل سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری رفسنجان در خصوص مشکلات مطرح شده شهروندان در پارک های جدید شهر، ایشان در گفتگو با ما اینچنین اظهار داشت: از آنجایکه پارک شهروند اسد آباد فارسی محله ای است و منطقه ای نیست و برای اهالی آن محله ساخته شده است  سرویس بهداشتی در آن طراحی نشده است  و همچنین تاب در قسمت بازی بچه ها استاندارد نبوده که استاندارد آن سفارش داده شده بزودی گذاشته می شود.

وی در خصوص مشکل سرویس بهداشتی پارک خبرنگار هم بیان داشت: سرویس بهداشتی جنب مسجد امام رضا(ع) متعلق به مسجد و مسئول نگهداری آن بر عهده مسجد است لذا به منظور رفاه شهروندان پارک سیاری سفارش داده شده که به زودی در پارک جانمایی می شود.

ملکی افزود :همچنین زمین محوطه  پارک خبرنگار که خاکی است آماده سرمایه گذار است، قسمتی مختص ورزش تنیس است و به سرمایه گذار واگذار شده است و قسمت دیگر مربوط به چمن مصنوعی است که به زودی انجام می شود.

مدیرعامل سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری رفسنجان همچنین در خصوص مشکلات موجود در پارک وحدت بیان داشت:امروز صبح یک دستگاه آبسردکن جدید در این پارک نصب شده است و همچنین مشکل نبود صندلی را هم حل خواهیم کرد.

ملکی در خصوص نبود نگهبان در پارک های مذکور هم اینچنین گفت:در همه پارک های ذکر شده نگهبان از ساعت ۱۰ تا صبح حضور  دارد و از این لحاظ مشکلی وجود ندارد.

 سخن پایانی

بدون شک شهر رفسنجان برای پیشرفت و توسعه نیازمند توسعه زیرساخت‌های شهری از جمله امکانات تفریحی و رفاهی در پارک ها است، علاقه مردم رفسنجان به حضور در پارک‌ها سال به سال افزایش داشته و قطعاً در روحیه مردم تأثیر گذار خواهد بود.

 گزارش :منیژه نوروزی

عکس: الهه عسکری

 

برچسب ها:
رفسنجان گزارش مردمی از پارک های رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • یا افغان

    واقعا این مطلب بی فرهنگی و بی ادبی شمارا نشان میدهداده کودک کودک است چه افغان و چه ایرانی کودکان عاشق گل هستند و این برای آنها آدی است که گل بکنند چه ایرانی چه افغان کمی برای خودتان که اینقدر بی ادب هستید ناراحت باشید.
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان