خانه خشتی گزارش می دهد؛

مسجد الزهرا نماد رفسنجان در دنیای اسلام

  • شناسه خبر: 165611
مسجد الزهرا نماد رفسنجان در دنیای اسلام

مسجد الزهرا مسجدی بزرگ و شکیل در شهر رفسنجان است که به همت خیّر گرانقدر حاج حبیب‌الله اعتمادی در حال ساخت و تکمیل است.

خانه » فرهنگی مذهبی » مسجد الزهرا نماد رفسنجان در دنیای اسلام

به گزارش خانه خشتی، ساخت مسجد الزهرا در رفسنجان از سال ۱۳۸۱ آغاز شده ، فاز اول آن در اسفند سال ۱۳۹۱ افتتاح شده و طی یکی دوماه آینده شاهد تکمیل آن خواهیم بود.

حبیب الله اعتمادی بانی مسجد الزهرا در خصوص تهیه زمین و نحوه آغاز ساخت این مسجد بیان داشت: حاج محمود عقدایی یزدایی بخشی از زمین شخصی خود را در اختیار حجت الاسلام عباس پور محمدی برای ساخت مسجد قرار می دهد، بیست و پنج سال شرایط ساخت مسجد محیا نشد و آشیخ عباس از اینکه چندین سال زمین اهدا و کاری انجام نشده، ناراحت بودند و بنده در سال ۸۱ با این شرط که هیئت امنا و نام مسجد را تغییر دهم زمین را از حجت الاسلام پورمحمدی گرفتم.

وی افزود: برای توسعه ی مسجد، زمین های اطرف مسجد را خریداری کردیم که در مجموع مساحت آن به سیزده هزار مترمربع رسید و زیر بنای مسجد فعلی تنها چهار هزار مترمربع در نظر گرفته شده است.

مسجد الزهرا

ساخت مسجد الزهرا با حضور مهندسین مسجد سازی که در طراحی و نقشه کشی مساجد قم، حرم رضوی و مسجدی در سوریه سابقه کار داشتند، آغاز شد.

تمامی هزینه ی ساخت مسجد الزهرا به جز پنجاه میلیون تومان کمک های مردم ، توسط آقای اعتمادی و درآمد حاصل از شغل کشاورزی او بوده است و به گفته ی وی تمامی وجوهات مسجد نیز پرداخت شده است.
اعتمادی از افتتاح کامل پروژه مسجد الزهرا طی دوماه آینده خبر داد و گفت:هیئت امنای مسجد در مدت ساخت و تکمیل آن بازوی من بودند و از لحاظ فکری بسیار کمک کردند.

وی در توصیف عظمت مسجد الزهرا به این موضوع اشاره کرد: سردار سلیمانی در این خصوص بیان داشتند که “مسجد الزهرا رفسنجان باعث آبروی حضرت زهرا(س) شده است و خیلی دلم میخواهم این مسجد را ببینم”.

اعتمادی از فعالیت های فرهنگی و قرآنی در مسجد الزهرا گفت: در مدت هفت سال برگزاری دوره های اموزشی قران کریم در این مسجد نزدیک به سی استاد تربیت شد و بیست هزار نفر آموزش قرآن دیده اند.
اعمادی گفت: مسجد الزهرا با عمر کوتاهش خدمات بزرگی انجام داده است، در این مدت سخنرانان برجسته از جمله حجج اسلام انصاریان، رفیعی و میرباقری  در این مسجد منبر رفتند.

به گفته ی اعتمادی این تعبیر آشیخ کاظم نجفی از مسجد الزهرا در رفسنجان است ” مسجد الزهرا و گوهر شاد در ایران درخشیدند”؛ این لطف خداست که مسجد الزهرا به اینجا رسیده است.

مسجد الزهرا

فضای زیبای مسجد برای مردم به ویژه جوانان جذاب است

احمد آذین عضو هیئت امنای مسجد الزهرا نیز بیان کرد: در این مسجد به لحاظ فیزیکی کارهای زیادی شده و تمام‌استاندارد های ساختمانی در آن اجرا شده است؛ مسجد الزهرا یک مجموعه، برای قرن های آینده است.
آذین گفت: بسیاری از مساجد بزرگ کشور مانند گوهر شاد و مسجد جامع یزد بنا بر زیر ساخت های قوی ومهندسین توانمند ماندگاری زیادی دارند؛ در مسجد الزهرا نیز سعی شده است تا تمام مهندسینی که در ابعاد سازه، تاسیسات و دیگر امور خبره و متخصص اند در ان مشغول به کار شوند.
وی خاطر نشان کرد: مسجد الزهرا در دو بعد فیریکی و فرهنگی فعال است که بعد فرهنگی آن یک کار سخت و پر هزینه است.

آذین بیان داشت: فضای زیبای مسجد برای مردم به ویژه جوانان جذاب است و ایجاد چنین فضاهایی را در مساجد اهل تسنن شاهد هستیم؛ چنین اقداماتی لازم و شایسته است که مکان زیبایی باشد که فرد بنشیند و معارف اسلامی را یاد بگیرد‌.

احمد آذین ساخت پارکینگی برای مسجد الزهرا را ضروری برشمرد و گفت: خوب است که مسئولین شهر رفسنجان در این امر یاری رساندند و تمهیداتی برای اختصاص مکان مناسبی برای پارکینگ مسجد در نظر گرفته شود.

گنبد مسجد الزهرا که منحصر به فرد است

طوسی معمار مسجد الزهرا که سی و پنج سال در حرم رضوی خدمت نموده و یکی از بهترین مهندسان آستان قدس رضوی به شمار می رود در خصوص معماری مسجد الزهرا گفت: آنچه برای ما مهم است خواسته ی کار فرما است، وقتی کار فرما یک مسجد بدون کپی از دیگر مساجد را خواسته کار ما سخت میشود .

وی افزود: گنبد مسجد الزهرا که منحصر به فرد است به القاب و ‌کنیه ی چهارده معصوم مزین شده است، گچ کاری و کشته کاری محراب مسجد دو طبقه است، در هزار و دویست مترمربع از مسجد الزهرا تنها هشت ستون، مسجد را نگه داشته است.

طوسی بیان داشت: با وجود پنجره های بسیاری که در مسجد تعبیه شده کم‌نوری وجود ندارد، از آنجایی که نام مسجد که به نام حضرت زهرا متبرک شده است، فراز هایی از خطبه فدکیه بر روی دیوار های مسجد نوشته شده ، ورودی مسجد برخلاف مساجد دیگر هشتی دارد، هیچ نقطه کوری در مسجد دیده نمیشود، مسجد الزهرا از لحاظ بار فنی برای موزه، پیشنهاد شده است.

عکس از زینب گنجی؛

انتهای پیام/

 

برچسب ها:
حاج حبیب الله اعتمادی مسجد الزهرا مسجد الزهرا در رفسنجان مسجد بزرگ الزهرا
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان