رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری رفسنجان مطرح کرد:

عامل انسانی علت ۹۵ درصد آتش سوزی در مراتع است/۱۶ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی رفسنجان حساس به حریق هستند

  • شناسه خبر: 165335
عامل انسانی علت ۹۵ درصد آتش سوزی در مراتع است/۱۶ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی رفسنجان حساس به حریق هستند

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری رفسنجان گفت: ۹۵ درصد حریق های حادث شده در حوزه جنگل ها با دخالت عامل انسانی صورت می گیرد.

خانه » رفسنجان » عامل انسانی علت ۹۵ درصد آتش سوزی در مراتع است/۱۶ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی رفسنجان حساس به حریق هستند

به گزارش خانه خشتی؛جلال حسن شاهی عصر امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از مساحت ۸۳۰ هزار هکتاری رفسنجان ۶۷۰ هزار هکتار آن مختص عرصه های منابع طبیعی است اظهارداشت:۱۶ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی رفسنجان دارای پوشش انبوه و حساس به حریق هستند که ۸ هزار هکتار در منطقه سرچشمه و ۸ هزار هکتار دیگر در منطقه راویز و دیگر مناطق شهرستان هستند.

وی با اشاره به عوامل اصلی حریق بیان داشت:۵ درصد حریق طبیعی،۹۵ درصد عوامل انسانی در آن دخیل است که از این۹۵ درصد ،۵۹ درصد گردشگر،۱۵ درصد عشایر،۸ درصد اهالی محل و ۳ درصد شکارچیان هستند.

حس شاهی با بیان اینکه در کل کشور، حریق بحثی حائز اهمیت است گفت:از اوایل سال ۹۸ از ۴ مورد آتش سوزی ،سه مورد در منطقه راویز و یک مورد آن در منطقه سرچشمه رخ داد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری رفسنجان افزود:آتش سوزی در مراتع طبیعی از طریق انداختن ته سیگار،اشیایی که از خود نور منعکس می کنند (زمانیکه در طبیعت  قرار می گیرند همانند ذره بین عمل می کنند) حتی یک بطری آب ،راحت می تواند حالت ذره بین و آتش سوزی ایجاد کند و همچنین سوزاندن علف های مزارع نزدیک عرصه های مراتع جنگلی در حریق موثر هستند.

وی با بیان اینکه حریق باعث می شود پوشش مرتعی و جنگلی که سالیان سال به ما به ارث رسیده در یک چشم به هم زدن از بین برود عنوان داشت:گاهی با یک بی احتیاطی مراتع و پوشش های گیاهی با ارزشی که شاید نتوان نمونه آن را تولید کنیم از دست می دهیم.

حسن شاهی خاطرنشان کرد:با حریق علاوه بر پوشش گیاهی، خاک آن منطقه از بین می رود و منطقه مستعد فرمایش می شود وقتی این فرسایش اتفاق افتاد خاکی که هر سانتش ۳۰۰ سال طول می شد تشکیل شود، با کوچکترین باد و بارندگی به رسوب داخل دریاچه و رودخانه های تبدیل می شود.

وی توضیح داد:از سال ۴۶ که قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع نوشته شد مجازات مختلفی برای افرادی که باعث آتش سوزی عمدی مراتع می شوند تصویب شد که طبق ماده ۴۷ قانون مراتع طبیعی افرادی که عمدا باعث آتش سوزی مراتع می شوند به ۳ تا ۱۰ سال حبس محکوم خواهند شد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری رفسنجان تاکید داشت:بارندگی های زیاد در فروردین و اردیبهشت امسال در شهرستان باعث رشد علوفه مرتعی بیشتری در منطقه شد و گرمای زیاد در فصل های بعدی باعث شد شرایط مستعد برای حریق در منطقه به وجود آید.

وی یادآور شد:در روستاهای مهم شهرستان کمیته های مهم اطفای حریق داریم که در مرحله اول در صورت آتش سوزی وارد عمل می شوند و در مرحله بعد نیروی انتظامی ،هلال احمرو منابع طبیعی و آتش نشانی و…کار اطفای حریق را با توجه به وسعت حریق برعهده دارند.

حس شاهی اذعان داشت:هدف ما از این نشست اطلاع رسانی در خصوص جلوگیری از حریق در عرصه های منابع طبیعی شهرستان است.

وی با اشاره به اینکه پوکه ترقه در آتش سوزی حریق راویز دخیل بوده است گفت:از طریق پوکه ترقه توسط گردشگران در منطقه راویز ظرف ۵ دقیقه یک و نیم هکتار از منطقه راویز دچار حریق شد و از بین رفت.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری رفسنجان در پایان بیان داشت:همشهریان می توانند در صورت مشاهد حریق با شماره رایگان ۱۵۰۴ تماس حاصل نمایند.

خبر از منیژه نوروزی

برچسب ها:
حریق رفسنجان نشست خبری منابع طبیعی رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان