مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان مطرح کرد:

فعالیت ۳۶۰ موسسه فرهنگی، هنری و قرآنی در رفسنجان

  • شناسه خبر: 165070
فعالیت ۳۶۰ موسسه فرهنگی، هنری و قرآنی در رفسنجان

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: درشهرستان رفسنجان بیش از ۳۶۰ موسسه و مرکز فرهنگی و هنری و قرآنی فعالیت دارند که ظرفیت کمی و قابل مقایسه با گذشته نیست.

خانه » اجتماعی » فعالیت ۳۶۰ موسسه فرهنگی، هنری و قرآنی در رفسنجان

به گزارش خانه خشتی، نشست مشترک مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و فعالان فرهنگی و هنری شهرستان رفسنجان روز گذشته در محل سالن اجتماعات افصح هجری برگزار شد.
در این مراسم هنرمندان شهرستان رفسنجان از دغدغه های جامعه هنری خود سخن گفتند و همچنین اجرای گروه موسیقی، استندآپ کمدین و شعرخوانی از برنامه های دیگر این مراسم بود.
محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار داشت: شهرستان رفسنجان ویژگی ها و ظرفیت های بالایی در حوزه های صنعت و معدن دارد و در کنار آنها سرمایه ها و ظریفت های انسانی جایگاه بالایی دارد.
وی افزود: شهرستانی با این گستردگی نیازمند امکانات و زیرساخت های زیادی است و اگر در رفسنجان کمبود امکانات احساس میشود بخشی از آن برمیگردد به جزیره ای عمل کردن.
علیزاده عنوان داشت: نمیتوان گفت که رفسنجان امکانات فرهنگی ندارد امکانات خوبی هم دارد اما از آنجایی که همیشه ظرفیت های فرهنگی در کنارهم قرار نمیگیرد این امکانات به صورت اختصاصی در مجموعه جزایر استفاده میشود و هنرمندان امروزه بخاطر یک سالن و پلاتو دغدغه دارند.
وی خاطر نشان کرد: در رفسنجان علی رغم تلاش های اداره ارشاد شهرستان باید تلاش بیشتری کرد تا ظرفیت های سایر دستگاه ها و نهادها برای جامعه فرهنگی خدمت کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: در شهر کرمان شناسایی امکانات فرهنگی دستگاه های استان پیش گرفته شد و ۲۰ سالن با ظرفیت بالای سه هزار صندلی شناسایی شد و بعضی از آنها را در اختیار هنرمندان قرار دادیم این کار را در شهر رفسنجان هم میتوان انجام داد.
وی تصریح کرد: نظام سرمایه گذاری زیاد انجام داده است اما پراکنده است و هر کسی حیطه ی خود را میبیند و به همان می پردازد، هنرمندان برای جامعه هستند و قرار است روح نشاط را در جامعه بدمند.
علیزاده در خصوص جایگاه خبرنگاران گفت: جایگاه هنرمند خیلی بالاتر از آن است که وابسته به کسی باشد به همین دلیل با حداقل امکانات کار خود را انجام میدهد.
وی افزود: در دوره ی اخیر در شهرستان رفسنجان مطالبه گری ها انجام شده است اما بعضی از آنها که به سرانجام نرسیده است و باید روی آنها تدبیر کرد و حداقل ها را برای جامعه هنری فراهم کرد.
علیزاده بیان کرد: یکی از زیر ساخت های شهرستان رفسنجان مجتمع افصح هجری است که با تعاملاتی که با خانواده مرحوم هجری انجام شده است این مجتمع به بخش غیردولتی واگذار شده و امیدوار هستیم با مدیریت جدید وضعیتی که در این مجتمع وجود داشت رفع شود و هنرمندان بتوانند حداکثر استفاده را از این مکان ببرند.
وی در خصوص بحث سالن های نمایش گفت: سالن چند منظوره پس از انجام شدن کارهای قانونی آن با حفظ کاربری به بهره برداری میرسد و همچنین پلاتوی نمایش با تعاملات انجام شده به نتیجه برسد.
علیزاده یکی از سیاست های راهبردی فرهنگ و ارشاد اسلامی را برون سپاری و واگذاری فعالیت ها به هنرمندان خواند و اظهار داشت: درشهرستان رفسنجان بیش از ۳۶۰ موسسه و مرکز فرهنگی و هنری و قرانی وجود دارد که ظرفیت کمی نیست و قابل مقایسه با گذشته نیست.
وی افزود: این موسسان هستند که در پویایی شهر موثر هستند و توسط خود هنرمندان اداره میشوند، قطعا اگر نگارخانه دولتی در شهر باشد حمایت نخواهد شد در شهری که ظرفیت نگارخانه غیردولتی دارد.
علیزاده عنوان داشت: گردش و اقتصاد هنر باید رونق بگیرد زمانی که دولت به نفع آن مجموعه کنار برود اگر نگارخانه دولتی رفسنجان به بخش غیر دولتی واگذار شود مالکیت آن با دولت است اما مدیریت آن با بخش غیر دولتی است پس باید تلاش کند برای پویایی آنجا.
وی بیان کرد: در بخش تسهیلات بعضی از کسب و کارهای فرهنگی شاید در قالب تسهیلات بتوانند استفاده کنند اما برخی نمیتوانند پس لازم است برنامه ریزی شود که از تسهیلات ارزان قیمت برای بخش فرهنگ و هنر بهره مند شد امکان استفاده از تسهیلات بخش فرهنگ و هنر وجود دارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بحث بیمه هنرمندان گفت: پس از وقفه های بوجود آمده در شهرستان رفسنجان ۲۷۲ نفر عضو صندوق هستند ۲۰ نفر بیمه تکمیلی و ۱۰۰ نفر بیمه تامین اجتماعی هستند که این ارقام قابل افزایش است کسانی که شرایط استفاده از بیمه را دارند پیگیری کنند و بتوانند از ظرفیت ها استفاده کنند.
علیزاده با اشاره به بحث های سینمایی اظهار داشت: جشنواره بین المللی فیلم کودک همزمان با اصفهان در رفسنجان هم برگزار میشود که اولویت اول شهرستان رفسنجان است و جشنواره فیلم کوتاه تهران هم همزمان در رفسنجان اکران میشود.
وی در خصوص بحث انجمن سینمای جوان اظهار اشت: در بحث کارگاه های آموزشی و تولید فیلم امسال تفاهم نامه ای با سازمان سینمای کشور امضا شد و بصورت جدی در دستورکار است.
همچنین افزود: در بحث انجمن سه انجمن استان در شهرهای بم، رفسنجان و کرمان وجود دارد که فعالترین آنها انجمن رفسنجان است از حیث تولیدات و فعالیت های انجام شده.
علیزاده با اشاره به بحث موسیقی گفت: چهار آموزشگاه موسیقی در رفسنجان فعال هستند که و این آمادگی در تعاملات بین شهرستانی وجود دارد که تبادل گروه های موسیقی در سطح استان و منطقه صورت بگیرد.
وی با اشاره به بخش هنرهای تجسمی عنوان داشت: تمرکز زدایی یکی از سیاست ها است که جشنواره های استانی با مرکزیت شهرستان ها تعریف شد و اگر اشکالاتی داشتند باید رفع شود.
علیزاده در پایان خاطر نشان کرد: فضای حاکم برای برنامه های فرهنگی و هنری فضای خوبی است دیدگاهی که استان و کشور دارد دیدگاه آماده کردن فضا برای فعالیت های فرهنگی است.

خبر: محدثه زمانی
عکس: امیر مهدی رضایی

برچسب ها:
رفسنجان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان