۳۵۰ هزار کارگر کار برداشت پسته در رفسنجان را انجام می دهند

  • شناسه خبر: 164909
۳۵۰ هزار کارگر کار برداشت پسته در رفسنجان را انجام می دهند

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان گفت: امسال پیش بینی ۷۵هزار تن پسته تر در شهرستان شده است  که برای برداشت این میزان محصول پسته به ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار کارگر نیاز است.

خانه » اجتماعی » ۳۵۰ هزار کارگر کار برداشت پسته در رفسنجان را انجام می دهند

به گزارش خانه خشتی ، در آستانه ی فصل برداشت محصول پسته قرار داریم و رفسنجان شهر طلای سبز که با بیشترین سطح زیر کشت پسته عنوان بزرگترین جنگل مصنوعی را به خود اختصاص داده است در حال آماده شدن برای آغاز این فصل و پذیرایی از کارگران فصلی است که برای این ایام به رفسنجان سفر می کنند.

فصل برداشت پسته از ۱۵ شهریورماه آغاز و تا نیمه های آبان ادامه دارد.

به گفته ی حسین رضایی رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان امسال پیش بینی ۷۵هزار تن پسته تر در شهرستان شده است  که برای برداشت این میزان محصول پسته به ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار کارگر نیاز است یعنی روزانه نزدیک به ۱۰ هزار کارگر کار برداشت محصول پسته را انجام می دهند.

در سال ۹۸ پیش بینی برداشت ۲۵ هزار تن پسته خشک  در شهرستان رفسنجان، ۱۲۶ هزار تن استان کرمان و ۲۲۰ هزار تن در کشور شده است که شهرستان رفسنجان با این برداشت تقریبا ۲۰ درصد برداشت پسته استان را به خود اختصاص داده است.

همچون سنوات گذشته بخش قابل توجهی از کارگران فصل برداشت پسته را جمعیت کارگران مهاجر تشکیل می دهند و نیازمند برنامه ریزی دقیق برای اسکان، تغذیه و امکانات بهداشتی است.

جلسه ستاد پسته شهرستان نیز حول این محور روز گذشته در فرمانداری برگزار شد و وظایف بخش های مختلف در این خصوص تبیین شد.

مجید فصیحی هرندی فرماندار رفسنجان در این جلسه با بیان اینکه حضور جمعیت زیاد کارگران در سطح شهر منظره هایی نازیبایی ایجاد می کند اظهار داشت: باید به سمت و سویی برویم که موسساتی در شهر فعال شوند که برای ساماندهی این نیروها سرمایه گذاری کنند.

وی خاطر نشان کرد: علیرغم اینکه پسته به اقتصاد کشور کمک می کند اما در خصوص امهال وام ها و بیمه های پایه اقدام موثری برای کشاورزانی که دو سال گذشته از کمبود محصول خسارت دیده اند ، نشد و  با این وجود چیزی دست کشاورزان را نگرفت.

مختاری معاون خدمات شهری شهرداری رفسنجان گفت: حضور کارگران فصلی در پارکها و معابر عمومی چهره ی زشتی را ایجاد می کند ، سالهای گذشته کارهای مختلفی در خصوص ساماندهی کارگران انجام شده که اساسی نبودند.

وی طرح ایجاد میدان کار یا کارگر را پیشنهاد داد و بیان داشت: این میدان می تواند فضای مناسبی برای کارگران در فصل برداشت پسته باشد و در دیگر فصول سال برای منظورهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

مختاری گفت: کارگران فصلی زیاد هستند که باید ساماندهی شوند، هر سال این اقدام دیر آغاز می شود ، امسال هم می شود موقتا اقداماتی را انجام داد و جنب رودخانه شور مکانی ایجاد کرد که نیاز به همکاری سایر ارگان هاست.

جمالزاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفتن محل اسکان کارگران در مرکز شهر را با توجه به تجربه ی سالهای گذشته موثرتر دانست و گفت: چند روز ابتدایی آغاز فصل برداشت پیک حضور کارگران در شهر است ، اسکان این کارگران در خارج از شهر عملا اجرایی نخواهد شد و کنترل آن با مشکل روبرو خواهد بود.

سرهنگ کریمی سرپرست فرمانده انتظامی رفسنجان نیز بیان داشت: کارگران فصلی که در شهر ساماندهی می شوند برای شهروندان همجوار مشکلاتی را ایجاد می کنند و هنوز به طور جدی ساماندهی این کارگران صورت نگرفته است.

وی افزود: در این خصوص کشاورزان بایستی همکاری کنند و نیاز به فرهنگ سازی است، در بسیاری از موارد در سرقت باغات نگهبانان باغات بسیار کمک می کنند و حضورشان موثر است.

کریمی به کشاورزان توصیه کرد که برای انبارهای نگهداری پسته از دوربین مدار بسته و آنلاین استفاده نمایند و همچنین از نگهبابان تبعه استعلام سوابق تهیه نمایند.

سرهنگ تویسرکانی جانشین فرمانده سپاه رفسنجان نیز در این جلسه از آمادگی نیروهای بسیجی برای ساماندهی کارگران فصلی خبر داد و گفت: گشت های محله محور بسیج در این ایام در کنار همکاران انتظامی فعال خواهند بود.

 

 

برچسب ها:
برداشت پسته پسته رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان