معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خبر داد:

طرح حذف هپاتیت C از امروز در رفسنجان اجرایی می شود

  • شناسه خبر: 164703
طرح حذف هپاتیت C از امروز در رفسنجان اجرایی می شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: طرح حذف هپاتیت C از امروز به مدت سه سال در رفسنجان اجرایی می شود و در فاز اول آن از معتادان پرخطر و تزریقی آغاز می شود.

خانه » پزشکی و سلامت » طرح حذف هپاتیت C از امروز در رفسنجان اجرایی می شود

به گزارش خانه خشتی؛ احمد جمالزاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران از اجرای طرح حذف هپاتیت C در شهر رفسنجان به عنوان پایلوت و اعلام اولین شهر بدون هپاتیت در ایران خبر داد و اظهار داشت: هپاتیت B و C از جمله بیماریهایی هستند که می تواند موجب نارسایی و سرطان کبد شود لازمه جلوگیری از این بیماری پیشگیری ، کنترل و درمان بیماری است .

وی بیان داشت: از زمان واکسیناسیون هپاتیت B که در زمان تولد انجام می شود ما شاهد کاهش موارد این بیماری هستیم ،درصدی از افراد ممکن است آلوده به بیماری هپاتیت B باشند که نیاز به درمان دارند .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان راه کنترل افراد مبتلا به هپاتیت C را درمان دانست و تصریح کرد: انتقال بیماری هپاتیت از طریق خون و وسایل آلوده به خون است و انتقال از طریق جنسی هم وجود دارد .

جمالزاده عنوان داشت: افرادی که درگیر بیماری هپاتیت C هستند بیشتر افراد پرخطر از جمله معتادان تزریقی، بی خانمان ها، کارتن خوابها، افراد با رفتارهای مشکوک و افراد باسابقه زندان و افرادی که متادون مصرف می کنند را تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه این طرح از امروز در رفسنجان اجرایی می شود گفت: یک ماه قبل با حضور وزیر بهداشت و تیم همراهشان، بررسی و امکان سنجی برای این طرح در رفسنجان انجام شد و حمایت مجتمع مس سرچشمه و خیرین از این طرح و تقبل هزینه های این بیماری باعث شد که به این نتیجه برسیم که شهرستان این ظرفیت را دارد ما بتوانیم این طرح را اجرایی کنیم .

جمالزاده خاطرنشان کرد: قرار شد این طرح به مصادف روز جهانی هپتاتیت و درطول سه سال اجرایی شود تا به شهری عاری از هپاتیت دست یابیم و این کار تجربه ای برای سایر شهرهای کشور باشد.

معاون بهداشتی علوم پزشکی رفسنجان با بیان اینکه این طرح در قالب سه فاز انجام خواهد شد ابراز داشت: فاز اول آن امروز و از معتادان پرخطر و تزریقی شروع می شود و در فاز بعدی خانواده های آنها مورد بررسی و چکاپ قرار می گیرند.

وی ادامه داد: افرادی که مراجعه می کنند ابتدا مورد تست خون قرار می گیرند در صورت تشخیص توسط پزشک درمان رایگان انجام می شود و هزینه درمان آنها توسط خیرین و مجتمع مس پرداخت می شود و پیش بینی شده که هزینه بیماران این طرح ۳ میلیارد تومان باشد .

جمالزاده بیان داشت: درمان این بیماری حساس است و باید تحت کنترل کارکنان بهداشتی انجام گیرد، دوره درمان سه  تا ۶ ماه  طول می کشد، داروی این بیماری ایرانی و تولید داخل است و از این بابت نگران تامین نیستیم .

وی تاکید داشت: اطلاعات بیمار ثبت می شود و  در حین طرح و درمان بیماران ،با متخصصین مربوطه ارتباط داریم اگر بیمار دچار مشکلات خاصی بود مشاوره می گیرد و درمان می شود .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پرشکی رفسنجان از راه اندازی مرکز مشاوره هپاتیت در رفسنجان خبر داد و گفت: مرکز این مشاوره در مرکز خدمات جامع سلامت شماره یک در خیابان امام است که پزشکان و مشاورین مربوطه در آنجا حضور دارند و پاسخگوی بیماران و مراجعین هستند و افراد هم می توانند با شماره ۳۴۲۸۵۱۵۲ مشاوره بگیرند.

جمالزاده با بیان اینکه در سال ۲۰۱۶ برای اولین بار سند جامع کنترل هپاتیت توسط سازمان جهانی بهداشت نوشته شد گفت: مهمترین قسمت این سند این بود که تا سال ۲۰۳۰ همه کشورها تلاش کنند که بیماری هپاتیت را  ریشه کن کنند کشور ما هنوز ۱۲ سال وقت دارد.

وی بیان داشت: در این طرح ابتدا خودمان با مراجعه به زندان و مراکز ان تی بیماران را شناسایی می کنیم و افراد برای درمان به مراکز مشاوره مراجعه می کنند و با  گرفتن دارو صدرصد درمان می شوند.

جمالزاده ابراز داشت: حدود ۱۰۰ نفر مبتلا به بیماری هپاتیت شناخته شده اند و پیش بینی می شود در طول سه سال ۵۰۰ نفر شناسایی و درمان شوند.

خبر از منیژه نوروزی

انتهای پیام/

برچسب ها:
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان هپاتیت C
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان