اولین جشنواره و نمایشگاه عکس رفسنجان “از چشم دختران ببینیم” خوب یا بد ؟

  • شناسه خبر: 163921
اولین جشنواره و نمایشگاه عکس رفسنجان “از چشم دختران ببینیم” خوب یا بد ؟

جشنواره و نمایشگاه عکس از “چشم دختران ببینیم “قرار است با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری برای اولین بار در رفسنجان برگزار گردد

خانه » رفسنجان » اولین جشنواره و نمایشگاه عکس رفسنجان “از چشم دختران ببینیم” خوب یا بد ؟

به گزارش خانه خشتی؛بدون شک جایگاه شهرداری ها نزد مردم هر شهر به خاطر نقش کلیدی که در مدیریت شهری دارند از جایگاه حساس و ویژه ای برخوردار است و پرداختن به مباحث فرهنگی و اجتماعی یک شهر، یکی از وظایف آنهاست.

شهرداری رفسنجان در طی مدت اخیر، برای بهتر شدن وضع عمومی شهر ، رفع مشکلات و معضلات شهری و زیبایی شهر، با هدف اولویت قرار دادن نیازهای مردم رفسنجان و به دست آوردن رضایتمندی آنها فعالیت های قابل توجهی را انجام داده است  و توانسته جایگاهش را نزد مردم حفظ کند و افزایش دهد، بی شک کارکردن در حوزه های فرهنگی و اجتماعی مخصوصا برای قشر زن برای شهرداری رفسنجان از اهمیت زیادی برخوردار است و به گفته عظیمی زاده شهردار رفسنجان آنچه که خدمات شهرداری‌ها را متمایز می‌کند فعالیت‌ها با بسته‌های فرهنگی است حتی کار‌های خدماتی و عمرانی هم باید سطح فرهنگ و تعاملات اجتماعی را بالا ببرد.

برگزاری نخستین جشنواره و نمایشگاه عکس از “چشم دختران ببینیم “برای اولین بار در استان و در رفسنجان در دهه کرامت یکی از برنامه های شهرداری رفسنجان است ، این جشنواره را شهرداری، شورای شهر و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهند کرد .

به همین منظور برای تهیه گزارش به سراغ چندتن از دختران و بانوان رفسنجانی رفتیم و نظرشان را در خصوص برگزاری جشنواره جویا شدیم ؛

محدثه ۱۹ ساله دانشجوی مهندسی کامپیوتر اصالتا رفسنجانی است در خصوص جشنواره نظرش را پرسیدم وی معتقد است که برگزاری جشنواره کار خوبی است و اینکه حالا به مناسبت روز دختر می خواهند این کار را انجام دهند و بعد همون روز ازشون تقدیر کنند خوبه  و همچنین موضوعات جشنواره درباره بانوانه و شرکت کننده ها هم فقط خانها هستند این جالب تره .

خانم ف.م دانشجوی دانشگاه ولی عصر رفسنجان است وی  معتقد است که شهرداری رفسنجان بر روی موضوعاتی کار می کند که قبلا کار نشده است و از آنجائیکه  در مورد قشر بانوان و دختران در رفسنجان قبلا کار نشده است، هدف شهرداری هم از برگزاری چنین جشنواره ای اهمیت دادن به این قشر است .

خانم ۴۷ ساله که به همراه دخترش برای تفریح به پارک مهربانو آمده بود در خصوص برگزاری جشنواره پرسیدم این خانم  ضمن تشکر از شهرداری به خاطر نمای زیبای سر درب پارک گفت :به نظرم بانوان و دختران رفسنجانی به فراموشی سپرده شدند نقش دختر و زنان در جامعه مخصوصا در شهری مثل رفسنجان به خاطر فرهنگش نقش کمرنگی است امیدواریم با برگزاری چنین جشنواره هایی آنها بیشتر در جامعه دیده شوند .

وی ادامه می دهد :واقعا ایده خوبی است که در روز دختر این جشنواره برگزار می شود .

خانم بتول .الف ۴۳ ساله هم در جواب سوال ما اینچین گفت :اگه شخصیت زن را به خوبی معرفی کنن و با برگزاری چنین جشنواره به دختران و بانوان بهاء داده شود خیلی خوب است این کار خیلی خوبی است که تا حالا چنین کاری در رفسنجان انجام نشده است .

سپیده .ن ۲۵ ساله که شغلش طراحی کارت ویزیت است در جوابم می گوید :مگر اینکه که شهردار جدید کاری برایمان انجام دهد به نظرم کار جالبیه به مطرح شدن دختران و بانوان در عرصه جامعه کمک می کند .

دخترخانم ۲۰ ساله رفسنجانی که تمام وهم و عشقش عکاسی است وقتی نظرشو را در خصوص برگزاری جشنواره عکس می پرسم می گوید :به نظرم خیلی خوبه همه دختران می تونند در این جشنواره شرکت کنند حداقل استعدادهایشان را به نمایش بگذارند و این خودش به بانوان و دختران حس اعتماد به نفس می دهد که آنها هم می توانند در جامعه مفید باشند .

خانم عارفه  رمضانی دختر ۱۹ ساله که اهل رفسنجان است  می گوید :من واقعا به شهردار افتخار می کنم و هر کی هم دیدم این حرفو بهش زدم بالاخره کسانی هستند که خارج از شهر به اینجا می آیند و شهر را می بینند قبلا در حوزه بانوان اهمیتی داده نمی شد الان این اهمیت احساس می شود کلا موافقم با این جشنواره .

خانم ۳۸ ساله که نخواست نامش را ببریم در جواب سوالم اینچنین گفت :این جشنواره زمینه و تشویقی برای دختران می شود ،شهردار جدید نسبت به شهرداریهای قدیم بیشتر به شهر رسیدگی می کند به درد مردم رسیدگی می کنند بخصوص در حوزه فرهنگی کار کردن خوبه این جشنواره تشویقی است برای دختران که یک خورده از بی حالی دربیایند.

دخترخانم ۲۱ ساله محصل، با بیان اینکه در جامعه ما به دخترها خیلی ظلم می شود و هر چه در خصوص بانوان و دختران کار شود خیلی خوب است گفت : کار جالبی است و اینکه برای اولین بار در رفسنجان انجام می شود خیلی ایده خوبیه ،اگر کمی در حوزه های دیگری که مختص  بانوان است  کار شود خوبه اینکه چالش ها و مشکلاتی که مختص خانمهاست به تصویر کشیده می شود خیلی عالیه ،اگر فرهنگسازی بشه خوبه .

خانم مهشید ۴۴ ساله خانه دار که به همراه خانواده اش به پارک آمده بود  اینچنین گفت :اگر این جشنواره بازخورد و نتیجه ای در دیدگاه جامعه و رفتار مردم داشته باشد خوب است و بهر حال خوبه ،یک مدت دخترخانمها سرگرم می شوند دغدغه هایشان در قالب عکس بیان می کنند و کار مفیدی برای جامعه انجام می شود  .

خانم طلبه ای ۲۹ ساله که به همراه دخترش به پارک آمده بود در خصوص برگزاری جشنواره اظهار بی اطلاعی کرد وقتی در خصوص جشنواره بهش توضیح دادم در جواب سوالم اینچنین گفت :اگر این کارها ادامه دار و  نتیجه داشته باشد خوب است اگر فقط در حد برپایی یک نمایشگاه باشه فایده ای ندارد .

وی می افزاید :امروزه در جوامع، دخترها و بانوان پیشرفت زیادی کردند در اجتماع  حضور دارند باید بیشتر دیده شوند اگر در حوزه تفریحی بانوان هم کار شود خوبه ،مخصوصا در پارک بانوان قبلا نمازجماعتش همیشه به راه بود مشاورهای خیلی خوب، رایگان اینجا مشاوره می دادند اگر در این حوزه ها هم کار شود خوبه، این گونه مسائل در اولویت است .

خانم دیگری که در کنار ایشان بود گفت :کاشکی نهادی تشکیل می شد فقط مختص خانم ها و مشکلات آنها در آنجا بررسی می شد .

فاطمه ۲۳ ساله در خصوص جشنواره اینچنین گفت : برگزاری چنین جشنواره ها و نمایشگاه هایی باعث می شود که به زن و دختر فقط به چشم اینکه باید در خانه بمانند و بچه داری کند نگاه نکنند این نشان می دهد بانوان می توانند در جامعه کار کنند و مستقل باشند ،خیلی دخترها نگران آینده ،شغل و ازدواج هستند این جشنواره باعث بالا رفتن فرهنگ شهر می شود .

مریم ۱۷ ساله محصل می گوید :نفش زن در جامعه ما کمرنگ شده است ما در برابر مردها هیچی نیستیم مخصوصا الان که جامعه ما مردسالاری است این جشنواره ها می تواند تاثیر داشته باشد التبه دید زنها را هم باید درست کنیم اول باید دید خود را درست کنیم این ما هستیم که نشان می دهیم که خیلی کوچیک هستیم بعدش کم کم کمک کنیم جامعه تحت تاثیر ما درست شود و فرهنگسازی شکل بگیرد .

سمیه ۳۰ ساله در خصوص جشنواره اظهار بی اطلاعی کرد و اما بعد از اینکه کلی توضیح و تفسیردر خصوص جشنواره دادم گفت:اینکه این جشنواره فقط مختص خانمهاست در مورد خانمها کاری انجام می شود خوبه ،البته اگر کار فرهنگی باید تاثیرگذاری هم داشته باشد و این برای اولین بار است چنین چیزی می بینم و خانم ها و دخترها می توانند کارهای خود را به عرصه ظهور بگذارند ،اگر در حوزه های بصری شهر کار بشود خوبه ،اگر استقبال بشه خوبه اگر ادامه دار باشه خوبه اینجور نباشه یک بار برگزار شه تموم شه .

خانم دیگر اظهار بی اطلاعی کرد و گفت :اطلاع رسانی در این جشنواره خیلی ضعیف بوده اگر اطلاع رسانی بیشتری می شد خوب بود در کل برنامه برا دختراست خیلی خوبه .

جشنواره و نمایشگاه عکس "از چشم دختران ببینیم"

خانم ۴۲ ساله که چند سالی است به شغل معلمی روی آورده است گفت: برگزاری فعالیتهایی در حوزه فرهنگی مخصوصا بانوان و دختران امروزی خیلی خوبه .

خانم حاج محمدی خانه دار ۲۲ساله گفت :کار خوبیه باید در زمینه های مختلف کار بشود ،جشنواره و نمایشگاه عکس خوبه اگر مستمر باشه ،این جور نباشه یک عده دور هم جمع بشه و چندتا عکس ببینن و بعد تمام شه نتیجه ای نداشته باشد اگر واقعا با عکس مشکلات حوزه بانوان به تصویر کشیده شود خوبه و راهکار داده شود .

فاطمه .ف ،مترجم زبان انگلیسی نظر خود را اینچنین بیان کرد :به نظرم اگر به جشنواره “به چشم دختران ببینیم “به دید حرفه ای هم نگاه نشود ،جشنواره ای است که می تواند توانایی بانوان را در زمینه عکاسی نشان دهد که به حتم زنان نگاه موشکافانه ای به مسائل پیرامون خود دارند و آن ظرافت زنانه را می توانند به خوبی در عکاسی به تصویر بکشند ،زنان مسائل و ریز حوادثی که در اجتماع و روابط خانوادگی اتفاق می افتد بهتر می بینند و این می تواند نکته و سوژه ای بسیار خوب برای عکاسی باشد .

وی ادامه می دهد :بسیار خوب است که چنین جشنواره ای برنامه ریزی شده است ،همیشه برای بانوان بازارچه های پخت مواد غذایی و هنرهای دستی برپا می کنند اما با برگزاری جشنواره عکاسی که فقط مختص زنان است باید این نگاه را تحسین کرد و از بانوان خواست که در این مسابقه شرکت کنند تا تواناییهای بالقوه خود را به نمایش بگذارند، به حتم استعدادهای نهفته ای در عکاسی کشف خواهند شد .

مژده .س که در حوزه بانوان فعالیت دارد در گفتگو با ما اینچنین گفت :در کنار این نمایشگاه عکس، نمایشگاه دستاوردهای دختران توانمند هم به نمایش گذاشته می شود قطعا اگر این جشنواره ها ادامه دار باشد نتیجه ی خوب در بر خواهد داشت و برگزاری چنین جشنواره ای به دختران رفسنجانی این احساس را می دهد که برنامه ای ویژه برای آنها اختصاص داده شده است قطعا باید این کار باید تداوم باشد و همه اقشار دیده شوند .

وی می افزاید :باید برای اقشار مختلف جامعه برنامه ریزی شود و چنین جشنواره هایی برگزار شود .

آنچه از گزارش بالا بر می آید این است که نظر بیشتر دختران رفسنجانی در زمینه برپایی نمایشگاه و جشنواره عکس مساعد بود مخصوصا اینکه برگزاری جشنواره عکس “از چشم دختران ببینیم ” برای اولین بار است که در شهری مانند رفسنجان برگزار می شود .

نکته قابل تامل این گزارش این است برخی دخترانی که  از این جشنواره اطلاعی نداشتند اظهار خوشحالی کردند و تداوم چنین جشنوارهایی را خواستار شدند .

قطعا پرداختن به مباحث فرهنگی و اجتماعی تاثیر مهمی در فرهنگ سازی یک شهر دارد  امیدواریم با تداوم چنین جشنواره هایی در راستای شکوفایی توانمندی‌ها، استعداد و خلاقیت دختران و بررسی موضوعات و دغدغه هایشان گامی برداشته شود و قطعا با شرکت دختران در این جشنواره بسیاری از استعدادهای نهفته در وجود آنها کشف خواهد شد .

گزارش :منیژه نوروزی

عکس :محدثه زمانی

جشنواره و نمایشگاه عکس رفسنجان "از چشم دختران ببینیم"

جشنواره و نمایشگاه عکس رفسنجان "از چشم دختران ببینیم"

جشنواره و نمایشگاه عکس رفسنجان "از چشم دختران ببینیم"

جشنواره و نمایشگاه عکس رفسنجان "از چشم دختران ببینیم"

جشنواره و نمایشگاه عکس رفسنجان "از چشم دختران ببینیم" جشنواره و نمایشگاه عکس رفسنجان "از چشم دختران ببینیم"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها:
جشنواره و نمایشگاه عکس رفسنجان "از چشم دختران ببینیم" شهرداری رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • حامد

    جالبه میگن مردسالاری...😏 فعلا دوره زمونه ای شده، که در اکثر خانواده ها، زنها حکم رانی میکنند و دیگه دوره زمونه مرد سالاری تموم شده... اگر باور نمیکنید ، سری به دادگاه بزنید و وضع طلاق ها رو ببینید ...
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان