الحاق صندوق بازنشستگی مس به صندوق تامین اجتماعی کلید خورد

  • شناسه خبر: 1639
الحاق صندوق بازنشستگی مس به صندوق تامین اجتماعی کلید خورد

براساس اعلام نظر کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران به صندوق تامین اجتماعی، الحاق می‌شود. به گزارش «خانه خشتی»به نقل از  ایسنا، پس از آنکه در ماه‌های اخیر برخی افراد و جریان‌ها صندوق بازنشستگی شرکت مس را مورد توجه قرار داده و در اقدامی هماهنگ در پی تغییر […]

خانه » اقتصادی » الحاق صندوق بازنشستگی مس به صندوق تامین اجتماعی کلید خورد

براساس اعلام نظر کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران به صندوق تامین اجتماعی، الحاق می‌شود.

به گزارش «خانه خشتی»به نقل از  ایسنا، پس از آنکه در ماه‌های اخیر برخی افراد و جریان‌ها صندوق بازنشستگی شرکت مس را مورد توجه قرار داده و در اقدامی هماهنگ در پی تغییر وضعیت این صندوق موفق اقتصادی بودند، در نهایت کمیسیون اصل ۹۰ الحاق موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران به صندوق تامین اجتماعی را تایید کرد.

براساس نظر این نهاد نظارتی و با استناد به ماده ۱۱۳ قانون مدیریت خدمات کشوری، الحاق صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران به صندوق تامین اجتماعی الزامی اعلام شده است.بر همین اساس پس از الحاق صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران به صندوق تامین اجتماعی، مدیر عامل و اعضا هیات مدیره این صندوق با پیشنهاد هیات مدیره صندوق تامین اجتماعی و حکم وزیر رفاه منصوب شده و کلیه امور اداری و رویه‌های اجرایی این صندوق منطبق با رویه‌های حاکم بر صندوق تامین اجتماعی خواهد بود اما تبعات این الحاق در صنعت مس چه خواهد بود؟

*کاهش شدید مستمری بازنشستگان صنعت مس

در همین رابطه محمدحسین ایرانمنش از کارشناسان حقوقی سازمان بورس به خبرنگار ایسنا گفت: پس از الحاق صندوق بازنشستگی مس به صندوق تامین اجتماعی، تحولات مهمی را در شرکت ملی صنایع مس ایران شاهد خواهیم بود.

وی افزود: اولین تاثیر این ادغام این است که تمامی شاغلین و بازنشستگان صنعت مس که عضو صندوق بازنشستگی مس هستند، با مشارکین صندوق تامین اجتماعی تطبیق شده واین موضوع موجب کاهش شدید مستمری آنان خواهد شد چراکه براساس اطلاعات موجود، مستمری بگیران صندوق بازنشستگان مس حدود ۳۷ درصد از متوسط مستمری بگیران سایر صندوق‌های بازنشستگی کشور دریافتی بیشتری دارند.

*خروج شرکت مس از چارچوب مدیریتی وزارت صنعت، معدن و تجارت

این کارشناس حقوقی در ادامه اظهار داشت: تاثیر دوم الحاق صندوق بازنشستگی مس به صندوق تامین اجتماعی، خروج شرکت ملی صنایع مس ایران از چارچوب مدیریتی وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

ایرانمنش در توضیح این مطلب افزود: موسسه صندوق بازنشستگی صنایع مس ایران و زیر مجموعه‌هایش، حدود ۱۰ درصد از سهام شرکت مس را در اختیار دارند و به همین دلیل نیز یک کرسی در هیات مدیره شرکت ملی مس به صندوق بازنشستگی صنایع مس تعلق دارد و وزارت صنایع از طریق این کرسی و دو کرسی دیگر که متعلق به ایمیدرو و شرکت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات هستند، سه کرسی از پنج کرسی هیات مدیره شرکت مس را در اختیار دارد که در صورت انضمام قدرالسهم صندوق بازنشستگی صنایع مس به قدرالسهم صندوق تامین اجتماعی، اکثریت هیات مدیره شرکت مس از دست وزارت صنایع خارج شده و شرکت ملی مس نیز به یکی از زیرمجموعه‌های وزارت رفاه تبدیل می‌شود.

*انحلال یا واگذاری باشگاه صنعت مس کرمان

محمدحسین ایرانمنش در ادامه به یکی دیگر از تبعات الحاق صندوق بازنشستگی مس به صندوق تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت:‌ از آنجاکه باشگاه صنعت مس کرمان یکی از شرکت‌های تابعه صندوق بازنشستگی صنعت مس بوده و اعتبارات آن از طریق بودجه سالیانه شرکت ملی صنایع مس ایران تامین می‌شود، در صورت انفکاک صندوق بازنشستگی مس از شرکت مس و الحاق آن به صندوق تامین اجتماعی، امکان تامین بودجه باشگاه منتفی شده و صندوق تامین اجتماعی به دلیل ممنوعیت استفاده از اعتبارات دولتی برای فوتبال چاره‌ای جز انحلال یا واگذاری باشگاه مس کرمان نخواهد داشت.

این کارشناس حقوقی در پایان با توجه به ابعاد گسترده و تاثیرات عمیق الحاق صندوق بازنشستگی مس به صندوق تامین اجتماعی اظهار کرد: از آنجاکه الحاق صندوق بازنشستگی مس به صندوق تامین اجتماعی واجد تاثیرات عمیق اقتصاد و اجتماعی است به‌نظر می‌رسد که مجلس شورای اسلامی و وزارت رفاه با تامل و مطالعه بیشتری به این موضوع پرداخته تا از هر گونه ایجاد نگرانی در جامعه شاغلین و بازنشستگان صنعت مس جلوگیری به عمل آمده و اقدامات اقتصادی، تولیدی و ورزشی ارزنده شرکت ملی مس نیز از تلاطمات مدیریتی مصون بماند.

برچسب ها:
الحاق صندوق بازنشستگي مس به صندوق تامين اجتماعي كليد خورد
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان