رئیس مرکز انتقال خون رفسنجان مطرح کرد:

شاخص اهدای خون در رفسنجان با کشورهای در حال توسعه برابری می کند

  • شناسه خبر: 163696
شاخص اهدای خون در رفسنجان با کشورهای در حال توسعه برابری می کند

رئیس مرکز انتقال خون رفسنجان گفت: رفسنجان با ۳۲ نفر از هر یک هزار نفر از میانگین کشوری هم بالاتر است، ۱۱ هزار واحد خون گیری در سال در این مرکز صورت میگیرد.

خانه » آخرین اخبار » شاخص اهدای خون در رفسنجان با کشورهای در حال توسعه برابری می کند

به گزارش خانه خشتی ، مهدی محمدحسینی در نشست خبری که به مناسبت ۲۴ خرداد روز جهانی اهداکنندگان خون برگزار شد شعار امسال سازمان جهانی انتقال خون را دسترسی به خون سالم حق همه نیازمندان به خون عنوان کرد و اظهار داشت:  سازمان انتقال خون یکی از حیاتی ترین سازمان ها و تاثیر گذار بر سلامت جامعه است.

وی تامین منابع کافی و سالم و ایجاد زیر ساختها برای افزایش خون از طریق اهدا کنندگان مستمر را از اهداف سازمان برشمرد و گفت:  اهداکنندگان خون سه دسته‌اند، کسانی که اولین بار خون اهدا می‌کنند، افرادی که سابقه اهدای خون داشته باشند و اهداکنندگان مستمر که حداقل دوبار در سال خون خود را اهدا می‌کنند، تمرکز سازمان بر اهدا کنندگان مستمر است.

رئیس مرکز انتقال خون شهرستان رفسنجان با بیان اینکه افرادی که مرتب خون اهدا می‌کنند ضریب سلامتی بالاتری دارند تصریح کرد: سازمان انتقال خون علاوه بر تأمین خون مورد نیاز بیماران نیازمند بر نحوه مصرف خون در مراکز درمانی هم نظارت دارد.

وی مجروحین حوادث جاده‌ای، مادران پرخطر، نوزادان نارس و بیماران تالاسمی را بیشترین نیازمندان به خون دانست و بیان داشت: در کشورهای در حال توسعه زایمان سومین علت مرگ زنان در رده سنی ۱۵ تا ۴۴ سال است که ایران هم جزء کشورهای در حال توسعه است.

محمد حسینی گفت: روزانه ۸۰۰ زن در اثر عوارض ناشی از بارداری از دنیا می‌روند که ۹۹ درصد این رقم مربوط به کشورهای در حال توسعه است.

نشست خبری رئیس مرکز انتقال خون رفسنجان

وی بیان داشت: در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۷۷ میلیون واحد خون در دنیا اهدا شده که از این میزان ۴۲ درصد مربوط به کشورهای با درامد بالا که ۱۶ درصد جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند، می‌شود بر این اساس ۸۴ درصد جمعیت جهان  ۵۸ درصد منابع خونی را در اختیار دارند.

وی بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران رتبه اول تأمین منابع خونی و فراورده‌های آن، سلامت خون و حتی تولید خون را به خود اختصاص داده است.

رئیس مرکز انتقال خون شهرستان رفسنجان با اشاره به شاخص جمعیت به ازای هر هزار نفر در کشور را ۲۵ نفر اهداکننده برشمرد و گفت: رفسنجان با ۳۲ نفر از هر یک هزار نفر از میانگین کشوری هم بالاتر است، ۱۱ هزار واحد خون گیری در سال در این مرکز صورت میگیرد و با این میزان جزو مناطق با درامد بالاست.

محمد حسینی خاطر نشان کرد: در جهان ۸۳٫۳ درصد اهدای داوطلبانه، ۱۶٫۴ درصد اهدای جایگزین و ۰٫۳درصد به صورت پولی خون اهدا می‌کنند که ۵۸ کشور جهان وابسته به اهدای پولی هستند جمهوری اسلامی ایران سال ۲۰۰۷ اولین کشور منطقه به اهدای ۱۰۰ درصد داوطلبانه دست پیدا کرد.

وی تصریح کرد: از سال ۸۲ هم در شهرستان رفسنجان اهدای جایگزین حذف شده و اهدا به صورت کاملا داوطلبانه صورت می‌گیرد و اولین واحد سیار انتقال خون استان کرمان در رفسنجان راه‌اندازی شده است.

نشست خبری رئیس مرکز انتقال خون رفسنجان

محمد حسینی ایران را از نظر شاخص شیوع عفونت از طریق انتقال خون در رده کشورهای با درامد بالا دانست و افزود: اگر سلامت خون یک مجموعه، شهر و کشور بالا نباشد شاخص شیوع عفونت‌ها در بیماران بالا می‌رود.

محمدحسینی خاطر نشان کرد: ۸۵ درصد خون‌هایی اهدایی به مرکز رفسنجان تبدیل به فرآورده‌های خونی می‌شود و در سال ۹۷ در رفسنجان ۱۰ هزار و ۶۴۷ واحد خون دریافت شد که ۲۵ هزار و ۱۳۷ واحد انواع فرآورده‌های خونی شامل گلبول قرمز متراکم، گلبول قرمز فیلترشده، پلاکت، کرایو، پلاسما و…تولید شد.

وی بیان داشت: تاکنون ۴۵ هزار و ۲۶۹ اهداکننده در بانک اطلاعاتی مرکز خون رفسنجان ثبت شدند.

محمدحسینی از مراجعه ۱۳ هزار و ۴۸۹ نفر در سال گذشته برای اهدای خون خبر داد و معافیت ۱۸ درصد آن‌ها را یادآور شد و گفت: سال گذشته  یک هزار و ۷۲۳ نفر به واحدهای سیار انتقال خون مراجعه داشتند و سهم بانوان از این اهدا ۲.۲ درصد است که نسبت به متوسط استان پایین است.

وی خاطر نشان کرد:  از مجموع فرآورده‌های خونی شهرستان ۲۱ هزار و۵۹۰ واحد به مراکز درمانی شهرستان، استان و سایر شهرها توزیع شد.

نشست خبری رئیس مرکز انتقال خون رفسنجان

رئیس مرکز انتقال خون شهرستان رفسنجان بیان داشت: استان کرمان دارای بیشترین بیماران تالاسمی در کشور است و پلاسما از این استان به آلمان برای تولید داروهای مشتق از پلاسما ارسال می شود ، چرا که تکنولوژی فرآوری داروهای مشتق از پلاسما در ایران نیست در آلمان داروها تولید و به کشور باز می‌گردد و بابت این کار به آلمان‌های دستمزد پرداخت می‌شود.

رئیس مرکز انتقال خون شهرستان رفسنجان اذعان کرد: شناسایی میزان مصرف خون گروه‌های کمیاب اهمیت دارد و در این زمینه برنامه داریم همچنین الان دقیق می‌دانیم رفسنجان روزانه به چه تعدا گروه‌های خونی نیاز دارد ذخایر خونی ما از هفت روز تا ۹ روز است و در این سال‌ها ذخایر خونی در شهرستان پایین نیامده است.

وی در توضیحاتی پیشرفت تکنولوژی در جوامع و پدیدآمدن بیماری‌های نوظهور را یکی از مواردی ذکر کرد که موجب کاهش دریافت خون می‌شود و خالکوبی، حجامت، طب سوزنی و…را از مواردی برشمرد که از اهدای خون معاف هستند و اظهار کرد: اگر جامعه به سمت رفتارهای پرخطر و اینگونه موارد پیش برود ذخایر خونی را از دست خواهیم داد پس باید تلاش شد سلامت جامعه که سلامت اهداکنندگان است تأمین شود.

 

برچسب ها:
اهدای خون رئیس مرکز انتقال خون رفسنجان روز جهانی اهداکنندگان خون مرکز انتقال خون رفسنجان مهدی محمد حسینی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان