رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان :

آغاز طرح بسیج ملی کنترل فشار خون/ فشار خون بالا را جدی بگیرید

  • شناسه خبر: 162783
آغاز طرح بسیج ملی کنترل فشار خون/ فشار خون بالا را جدی بگیرید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت : طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا از فردا ۲۷ اردیبهشت در دو مرحله ،مرحله اول اطلاع رسانی و آگاهی و مرحله دوم که از ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیرماه به صورت مراجعه مردمی اجرایی می شود .

خانه » پزشکی و سلامت » آغاز طرح بسیج ملی کنترل فشار خون/ فشار خون بالا را جدی بگیرید

به گزارش خانه خشتی ؛ علی اسماعیلی ندیمی در نشست خبری طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا در جمع خبرنگاران به اهمیت بیماری فشار خون بالا اشاره کرد اظهار داشت :۲۲ درصد جمعیت بالای ۲۰ سال و ۲۵ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال مبتلا به فشار خون بالا هستند .

وی بیان داشت :اگر سطحی از فشار خون فرد بالاتر برود با وقوع یکی سری از بیماریهایی روبرو می شود ،فشار خون علائم اختصاصی ندارد واین بیماری عوارض بسیار مهمی و جدی در بر دارد .

اسماعیلی تصریح کرد :فشار خون بالا عوارض بسیار مهم نارسایی کلیوی ،بیماریهای قلبی ،قلبی ،عروقی و محیطی ،چشمی و سکته های مغزی و قلبی و…را در بردارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با بیان اینکه بیماران فشار خون بالا باید از نمک پرهیز کرده و روش زندگی خود را اصلاح کنند افزود :عده ای هستند که نمی دانند بیماری فشار خون بالا دارند و عده ای هم که اطلاع دارند ولی دارو نمی گیرند طرح بسیج ملی فشار خون بالا در راستای شناسایی و درمان این افراد است که این امر در کاهش هزینه های درمان موثر است .

وی عنوان داشت : در نارسایی کلیوی، فرد فشار خون بالا باید حداقل سه بار در روز دیالیز شود و یا فردی که سکته می کنند بار درمان این بیمار بر دوش خانواده و دولت است و هزینه بر است این امر وظیفه  ما را در برابر کنترل این بیماری سنگین تر می کند.

اسماعیلی با بیان اینکه با توجه به افزایش جمعیت و سن شیوع فشار خون بالا وجود دارد خاطرنشان کرد:در جامعه ای زندگی می کنیم که نسل جدید به فست فود ها و نمک روی آورده اند به همین منظور مشکل سلامتی جامعه اهمیت پیدا می کند .

وی از اجرایی شدن طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا طی دو مرحله خبر داد و گفت :این طرح از فردا ۲۷ اردیبهشت در دو مرحله ،مرحله اول اطلاع رسانی و آگاهی و مرحله دوم که از ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیرماه به صورت مراجعه مردمی اجرایی می شود .

رئیس دانشگاه علوم پرشکی رفسنجان تاکید داشت :در شهرستان انار و رفسنجان میزان آگاهی مردم از فشار خون بالای ۶۰ درصد باشد ،انچه که ما در بخش بهداشت هزینه کنیم ۱۵ برابر آن در آینده در بخش درمان هزینه خواهد شد لذا با پیشگیری، در هزینه های درمان صرفه جویی خواهد شد .

دکتر احمد جمال زاده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیز با بیان اینکه طرح ملی بسیج فشار خون بالا از ۲۷ اردیبهشت ماه شروع خواهد شد اظهار داشت :افزایش نسبت شناسایی ، شروع و درمان در بیماران مبتلا به فشار خون بالا ،افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل آن از اهداف این طرح است.

وی بیان داشت :اندازه گیری فشار خون افراد ۳۰ سال به بالا  ،شناسایی افراد احتمال به این بیماری ،شروع مراقبت فشار خون در افرادی که فشار خون بالا داشتند از فعالیتهای این طرح است .

جمالزاده افزایش آگاهی افراد ۳۰ به بالا از عوامل خطر ساز فشارخون بالا را از دیگر اهداف این طرح دانست و تاکید داشت :افزایش نسبی آگاهی افراد ۳۰ به بالا از میزان طبیعی فشار خون در این طرح انجام می شود ، فشار خون زنان باردار در هر گروه سنی و بیماران نارسایی کلیوی اندازه گیری می شود،شناسایی افراد ۳۰ به بالا که سابقه سکته قلبی دارند هم در سامانه مراقبتی قرار می گیرند .

وی افزود :بیماران که سابقه سکته قلبی ومغزی و دیابت دارند در این طرح شناسایی و درمان می شوند .

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه مرحله اول این طرح آموزش است و تا انتهای طرح ادامه دارد گفت :مرحله غربالگری و مراجعه مردمی از ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیرماه ادامه دارد .

وی یادآور شد :بعد از این طرح ،ارزیابی بیماران از طریق خانه ها و مراکز بهداشتی ادامه پیدا می کند ،پیگیری و مراقبت بیماران شناسایی شده از دیگر برنامه های ما بعد از اجرایی شدن طرح است از طریق سامانه درمان های لازم شروع می شود .

جمالزاده بیان داشت :مراجعه حضوری به دو صورت از طریق خانه های بهداشت در روستا و شهر صورت می گیرد ایجاد پایگاه های سیار برای اندازه گیری فشار خون ایجاد می شود و روش دیگر افراد از طریق درگاه الکترونیکی فشار خون خود را گرفته و فرم مخصوص را پر و فشارخون را وارد سامانه می کند و بعد، سامانه پیامکی برای فرد ارسال می کند و اگر فشارخون بالا باشد دوره درمان را آغاز می شود .

وی خاطرنشان کرد :همزمان با مراجعه به افرادی که به مراکز ما مراجعه می کنند آموزشهایی داده می شود .

جمالزاده با بیان اینکه اصحاب رسانه در اطلاع رسانی این طرح می توانند به ما کمک کنند گفت :این طرح وابسته به هیچ گروه و جناحی نیست برای همه مردم است با توجه به اینکه امروز شایع ترین علل مرگ و میر در کشور فشار خون بالا است همه مردم و مسئولین و اصحاب رسانه در اجرایی شدن این طرح با ما همکاری کنند .

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان