رئیس منابع طبیعی رفسنجان مطرح کرد :

آبگیری ۸ میلیون مترمکعب توسط پخش سیلاب احمد آباد و دئفه رضوی رفسنجان در پی بارندگی های اخیر

  • شناسه خبر: 161587
آبگیری ۸ میلیون مترمکعب توسط پخش سیلاب احمد آباد و دئفه رضوی رفسنجان در پی بارندگی های اخیر

رئیس منابع طبیعی رفسنجان گفت: دو پخش سیلاب احمد آباد و دئفه رضوی خوب در منطقه شهرستان داریم که در بارندگیهای اخیر خوب عمل کردند و ۸ میلیون مترمکعب آبگیری شد .

خانه » اجتماعی » آبگیری ۸ میلیون مترمکعب توسط پخش سیلاب احمد آباد و دئفه رضوی رفسنجان در پی بارندگی های اخیر

مسعود حیدری پور در گفتگو با خانه خشتی در خصوص تاثیر بارندگی های اخیر بر عرصه منابع طبیعی و آبگیری سدها در شهرستان رفسنجان اظهارداشت :رفسنجان با توجه به اینکه در منطقه خشک قرار دارد متوسط بارندگی سالیانه  درازمدت آن ۹۰ میلیمتر است ، در سال جدید در ارتفاعات رفسنجان مخصوصا داوران ، سرچشمه و راویز بارندگی خوبی داشتیم بارندگی هایی که در منطقه شهربابک و در بخشی از سیرجان و بردسیر آمد باعث جاری شدن رودخانه های رفسنجان شد .

حیدری تصریح کرد : رودخانه سفید رفسنجان که حوزه آبخیز آن شهرستان بردسیر است و به طرف چاله بافق یزد سراریز می شود، رودخانه دئفه احمد آباد و گیودری از رودخانه های مهم رفسنجان هستند در پی بارندگی ایام عید این سه رودخانه جاری شدند .

حیدری با بیان اینکه منابع طبیعی در حوزه آبخیزداری کارهای اساسی انجام داده است گفت :قبل از انقلاب در رفسنجان و استان کرمان در حوزه آبخیزداری کاری صورت نگرفته بود بعد از انقلاب کارهای عملیاتی مختلفی در این حوزه انجام شد .

وی تصریح کر:  ۲۴۰ بند خاکی ،سنگ و سیمانی، خشک چین و گاوین در رفسنجان وجود دارد ، این تعداد بند و سازه قریب به ۲۷ میلیون متر مکعب آب و ۱۱ میلیون تن رسوب را کنترل می کند اگر این آب کنترل نمی شد سیل ،شهر را با خود می برد .

وی اذعان داشت :دو پخش سیلاب احمد آباد و دئفه رضوی خوب در منطقه شهرستان داریم که در بارندگیهای اخیر خوب عمل کردند و ۸ میلیون مترمکعب آبگیری شد و با توجه اینکه قسمت اعظم سفره های زیرزمینی شهرستان از این آب تغذیه می کنند باعث شده چاه های ما از نظر کمیت و کیفیت در سطح آب دهی بالایی قرار گیرند و مردم منطقه خوشحال هستند .

حیدری ادامه داد :در سال ۹۸ سیلابهایی که رخ داد اگر کارهای آب خیزداری جدی تر گرفته شده بود ما مشکل سیل نداشتیم .

وی با گلایه از مردم که مسیر رود خانه ها را تغییر می دهند و نمی گذارند آب از مسیر طبیعی عبور نماید گفت : قبل از بارندگی مسیرهای رودخانه ها را باز می کنیم ولی متاسفانه افراد سودجو مسیرها را تغییر می دهند و ما مجبور می شویم برخورد کنیم .

رئیس منابع طبیعی با اشاره به در خصوص اختصاص اعتبار ارزی از صندوق منابع ملی به منابع طبیعی به دستور رهبر فرزانه انقلاب گفت : رهبری در فرمایشات خود بر توسعه پروژه آبخیز داری تاکید داشتند، نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار در سال ۹۷ از صندوق توسعه ملی برای کل کشور در حوزه آبخیزداری اختصاص داده شد که سال گذشته برای شهرستان قریب ۱میلیارد و ۲۵۸ میلیون تومان اعتبار از صندوق توسعه ملی اختصاص داده شد .

حیدری افزود: با این اعتبار ما دو بند خاکی با حجم آبگیری ۷۰ هزار مترمکعب زیر حوزه رودخانه گیودری که سیلابی است هزینه شد و ۱۵۸ میلیون تومان در رودخانه دئفه رضوی برای اصلاح کانال آبرسانی هزینه شد و مبلغ ۹۰ میلیون تومان در منطقه راویز برای پروژه عملیات پوشش گیاهی کار شد و مبلغی هم برای مبارزه با آفت لورانتوس گیاه نیمه انگلی که باعث خشکی جنگلهای بادام در راویز می شد هزینه شده است .

وی از اجرای طرح توانمندسازی جوامع محلی در منطقه راویز خبر داد و گفت :این طرح با مشارکت مردم اجرا شد که در راستای فرهنگ سازی مناطق روستایی موثر بود و مردم منطقه راویز با فعالیتهای منابع طبیعی آشنا شدند .

حیدری از منابع طبیعی به عنوان بستر رونق تولید یاد کرد و افزود :امسال این آمادگی را داریم که در بحث گسترش گیاهان دارویی و محصولات جانبی در خدمت مردم باشیم.

وی یادآور شد :قریب سه میلیون آب در پشت بندهای خاکریز که در شهرستان اتفاق افتاد باعث می شود سفره های آب زیرزمینی از آن تغذیه شوند که نقش مهمی در اقتصاد و کشاورزی دارد .

رئیس منابع طبیعی رفسنجان با بیان اینکه بهترین کار ،آبخیزداری طبیعی برای کشاورزی است گفت :اگر اعتباری به ما داده شود همین آب رودخانه ها را کنترل می کنیم و نیازی به انتقال آب نیست .

وی بیان داشت :در بخش دامداری ۲۰۰ سامانه عرفی مرتع داریم که ۱۳۱۲ خانوار مستقیم در کار دامداری از عرصه منابع طبیعی استفاده می کنند و پروانه چرای دام دارند و۲۰۰ هزار واحد دامی در شهرستان وجود دارد که دو و نیم برابر ظرفیت ،دام در منطقه شهرستان وجود دارد .

حیدری گفت :عرصه منابع طبیعی ۷۵۶ هزار هکتار است که ۶۵۶ هزار هکتار آن  مدیریتش برعهده منابع طبیعی و مابقی ان حریم شهرها و روستاهاست که دستگاه های دیگر متولی ان هستند .

وی افزود :میزان بارندگی ارتفاعات منطقه شهرستان خوب است ولی دردشت رفسنجان خوب نیست و پوشش گیاهی تابع بارندگی است .

رئیس منابع طبیعی رفسنجان گفت :دامداران برای حفظ پوشش گیاهی نباید دام خود را مناطق گیاهی ببرند این امر باعث می شود تا بتوانند  در سالهای آینده از پوشش گیاهی استفاده کنند در صورت تخلف برخورد می شود .

وی با اشاره به اینکه در ایام نوروز به ویژه ۱۳ فروردین گشت حفاظت منابع طبیعی ۲۴ ساعته فعال بود گفت : از مردم  درخواست داریم بحث حریق و اتش سوزی منباع طبیعی را کنترل و  رعایت نمایند،شماره تلفن ۱۵۰۴ رایگان است وهمچنین شماره ۳۴۲۶۶۱۷۵ به صورت ۲۴ ساعته فعال و جوابگو هستیم در صورت تخلف مردم می توانند به ما گزارش دهند تا ما در منطقه حضور پیدا کنیم .

حیدری در پایان از با بیان اینکه بندهای منابع طبیعی آبگیری شده است وبسیار خطرناک هستند گفت : برای همه آنها تابلو نصب کرده ایم مردم از نزدیک شدن به این بندها و از شنا کردن در این بندها جلوگیری کنند چرا که احتمال گرفتار شدن آنان در گل و لای بندها می رود.

 

 

برچسب ها:
آبگیری بارندگی در رفسنجان منابع طبیعی رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان