تور ابتذال کلاهبرداران مجازی برای چهره های مشهور!

  • شناسه خبر: 16144
تور ابتذال کلاهبرداران مجازی برای چهره های مشهور!

به گزارش “خانه خشتی”؛گردانندگان اینگونه سایت‌ها برای خود سفره درآمدی هم پهن کرده‌اند و طی این شگرد از کاربران می‌خواهند برای ارسال تصاویر بیشتر از یک چهره سینمایی یا مجری رسانه‌ای، مبالغی را به شماره حساب درج شده در سایت واریز کنند تا عکس‌های دیگری از طریق ایمیل برایشان ارسال شود… درماه‌های گذشته سایت‌ها و […]

خانه » آخرین اخبار » تور ابتذال کلاهبرداران مجازی برای چهره های مشهور!

به گزارش “خانه خشتی”؛گردانندگان اینگونه سایت‌ها برای خود سفره درآمدی هم پهن کرده‌اند و طی این شگرد از کاربران می‌خواهند برای ارسال تصاویر بیشتر از یک چهره سینمایی یا مجری رسانه‌ای، مبالغی را به شماره حساب درج شده در سایت واریز کنند تا عکس‌های دیگری از طریق ایمیل برایشان ارسال شود…

درماه‌های گذشته سایت‌ها و وبلاگ‌هایی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند که به سایت‌های «هواداران یک بازیگر، مجری و ..» شهرت دارند. این مجموعه سایت‌ها برای هواداری از چهره‌های مشهور و جوان پسند «فوتبالیست‌ها، مجریان تلویزیون و بازیگران» راه‌اندازی شده است. در لینک‌ها و پیوندهای این سایت‌ها مشخصات کامل، تصاویر برنامه‌ها و حتی عکس‌های خصوصی از این چهره‌ها به ویژه بازیگران و مجریان زن قرار گرفته و به‌ راحتی در دسترس میلیون‌ها کاربر اینترنتی است.

این در حالی است که به باور بسیاری از کارشناسان، ادامه این روند زمینه بسط و گسترش آسیب‌های اجتماعی مختلفی از جمله جسور شدن افراد مزاحم، خود‌شیفتگی چهره‌های مشهور و دردسرهای اینترنتی را برای آنها به همراه خواهد داشت.

چهره این روزها فقط کافی است در زمان جست‌وجو در سایت‌ها و وبلاگ‌های اینترنتی، واژه «هوادار» را در کنارنام یکی ازچهره‌های فوتبالی، رسانه‌ای یا بازیگر» جست‌وجو کنید، با انبوهی از سایت‌هایی مواجه می‌شوید که در آنها عکس ها، تصاویر و مشخصات مجری مورد نظرتان خودنمایی می‌کند و تمام مشخصات یک بازیگر، فوتبالیست یا مجری تلویزیون از تاریخ تولد گرفته تا برخی تصاویر خانوادگی و علاقه‌مندی‌های فرد مورد‌نظر در دسترس شما قرار دارد.

*یک پرسش

اما این مجموعه سایت‌ها توسط چه فرد یا گروهی راه اندازی می‌شود و به‌دنبال چه اهدافی هستند؟ و از آن مهمتر آیا چهره‌های مشهور در جریان راه‌اندازی این سایت‌ها هستند؟ برای بررسی این موضوع و کسب اطلاعات بیشترتصمیم گرفتیم که در یک دوره زمانی مشخص، فعالیت یکی از این سایت‌ها را تحت‌نظر داشته باشیم و به عنوان یکی از هواداران مجری مورد نظر درسایت ثبت‌نام کنیم.

*به‌روز‌ رسانی مدام سایت‌های «هوادار»

فعالیت این سایت‌ها به صورتی است که در مناسبت‌های گوناگون به‌ویژه تاریخ تولد یک چهره یا تاریخ ازدواجش پیام‌های تبریک در سایت قرار گرفته و برای کاربران عضو فرستاده می‌شود. جالب اینجاست که گردانندگان سایت ازکاربران می‌خواهند تا در مورد شیوه بازی یک چهره سینمایی و در برنامه‌های مختلف نظرات خود را اعلام کنند و از طریق سایت با مجری مورد نظر در ارتباط باشند.

تکاپوی این سایت‌ها برای ارتباط‌گیری و معرفی یک چهره به همین‌جا ختم نمی‌شود و لینک‌های این سایت‌ها در شبکه‌های اجتماعی فیس بوک و توئیتر هم قرارگرفته و به صورت مداوم دعوتنامه‌هایی برای عضویت در فیس بوک هواداران بازیگر یا مجری تلویزیون برای کاربران فرستاده می‌شود.

در مواردی هم تصاویر بازیگران زن در شبکه اجتماعی فیس‌بوک به اشتراک گذاشته می‌شود و از مخاطب طی پرسش‌هایی خواسته می‌شود درباره محبوبیت مجری مورد نظر امتیاز دهد.

*کسب درآمد با تصاویر چهره‌ها

اما این تمام ماجرا نیست و گردانندگان اینگونه سایت‌ها برای خود سفره درآمدی هم پهن کرده‌اند و طی این شگرد از کاربران می‌خواهند برای ارسال تصاویر بیشتر از یک چهره سینمایی یا مجری رسانه‌ای، مبالغی را به شماره حساب درج شده در سایت واریز کنند تا عکس‌های دیگری از طریق ایمیل برایشان ارسال شود.

خود‌شیفتگی برخی افراد مشهور!

اما درباره این حرکت تازه برخی سایت‌ها و وبلاگ‌های اینترنتی، بسیاری از کارشناسان اجتماعی معتقدند که ادامه این روند آسیب‌های مختلفی را درحوزه اجتماعی برای چهره‌های مشهور در پی خواهد داشت.

به باور احمد معتمدی، روانشناس، این روند باعث می‌شود تا از یک طرف مشکلات روانشناختی، اجتماعی و بهداشت روانی در زندگی فرد ایجاد شود و از سوی دیگر تهدیدی برای امنیت اجتماعی و اخلاقی برای بازیگران و چهره‌های رسانه‌ای باشد.

به اعتقاد معتمدی، تبلیغ برای مجریان تلویزیون و راه اندازی سایت برای هواداری در مقوله «اعتیاد اینترنتی» تعریف می‌شود که می‌تواند زندگی فرد و کسانی را که با او سر و کار دارند به شدت تحت تاثیر قرا دهد.

به باور این روانشناس، در این ماجرا، دو موضوع مطرح است. از یک طرف چنانچه بازیگر و مجری جوان تلویزیون به شخصه اقدام به راه اندازی سایت کند و به دنبال معرفی و چهره‌سازی برای خود با استفاده از ابزارهای اینترنتی باشد، درمقوله «امراض خودشیفتگی» تعریف می‌شود.

 از سوی دیگر، افرادی که هیچ شناختی ازچهره ندارند و اقدام به راه‌اندازی سایتی تحت عنوان هواداران و طرفداران یک بازیگر می‌کنند، طبق اصول و قواعد روانشناسی در مقوله «اختلال روانی» قرارمی گیرند.

به تصریح معتمدی، گروه دوم هم برای خود و هم برای دیگران مشکل‌ساز می‌شوند، چراکه در اثر اعتیاد به اینترنت، پیوسته به دنبال این هستند که از شخص مورد علاقه خود تصاویری را در سایت قرار دهند و این موضوع باعث می‌شود تا به تدریج جریانی برخلاف عفت و اخلاق عمومی و علیه مجری مورد نظر شکل بگیرد.

*سایت‌هایی برای دردسر

اما محمد محبی کارشناس انتظامی با بیان اینکه راه‌اندازی اینگونه سایت‌ها در موارد بسیاری برای مجریان زن در رسانه ملی مشکل ساز بوده، می‌گوید: پرونده‌های بسیاری در ادارات مختلف نیروی انتظامی وجود دارد که در این پرونده‌ها یکی از بازیگران یا مجریان زن علیه راه‌اندازی سایت یا وبلاگ توسط افراد ناشناس اعلام شکایت کرده و خواستار رسیدگی و برخورد با عاملان این موضوع بوده است.

 این کارشناس انتظامی، می افزاید: مواردی وجود داشته که زندگی خانوادگی یک چهره سینمایی تا مرز فروپاشی و سقوط پیش رفته و حتی باعث شده تا مجری از کار در صدا و سیما منفک شود.

محبی ضمن واکاوی یکی از پرونده‌های چند ماه گذشته با موضوع شکایت یکی از مجریان رسانه ملی می‌ گوید: در بررسی این پرونده مشخص شد که در ابتدا مجری جوان تلویزیون برای اینکه برای خود چهره‌سازی کند، سایتی را راه‌اندازی می‌کند و مشخصات کامل خود را در آن قرار می‌دهد، اما به تدریج دست‌های پنهانی از تصاویر و مشخصات مجری سوء‌استفاده می‌کند و با ارسال مشخصات مجری برای یکی ازسایت‌های مستهجن نام وی را درگروه افراد عضو سایت قرار می‌دهد و نام این مجری در گروه کاربران سایت مبتذل و چه بسا از جمله کاربران فعال سایت قرار می‌گیرد.

به باور وی، مجریان رسانه ملی به ویژه مجریان زن بیشتر از چهره‌های بازیگر در کمین گرگ های مجازی هستند. چرا که دائماً در رسانه حضور دارند و برنامه اجرا می‌کنند. این کارشناس انتظامی، بهترین راه مقابله با این موضوع را خودداری مجریان از انتشار تصاویر و مشخصات خود در فضای مجازی می‌داند و معتقد است که پیشگیری در اینگونه پرونده‌ها تا ۹۰ درصد مشکلات موجود را کاهش می‌دهد.

به گفته محبی، افرادی که دراین موارد سوء‌استفاده می‌کنند و حیثت و آبروی یک فرد را به بازی می‌گیرند، حتماً شناسایی و تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند و نیروی انتظامی در این مورد هیچ نگرانی ندارد و مدافع حیثت و آبروی افراد در صنف و مشاغل گوناگون است./ انتهای پیام

گزارش از علی البرزی

 منبع : جوان
برچسب ها:
تور ابتذال کلاهبرداران مجازی برای چهره های مشهور!
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان