حال ناخوش کاروانسرای شاه عباسی در ایام نوروز و پاسخ مدیر میراث فرهنگی در این باره

  • شناسه خبر: 161426
حال ناخوش کاروانسرای شاه عباسی در ایام نوروز و پاسخ مدیر میراث فرهنگی در این باره

کاروانسرای شاه عباسی در رفسنجان با قدمت ۴۰۰ ساله این روزها که بایستی مورد بازدید مسافران نوروزی قرار گیرد، حال و روز خوشی ندارد…

خانه » رفسنجان » حال ناخوش کاروانسرای شاه عباسی در ایام نوروز و پاسخ مدیر میراث فرهنگی در این باره

به گزارش خانه خشتی, روز گذشته ویدئویی از کاروانسرای شاه عباسی رفسنجان به دست ما رسید که در آن شاهد ترک خوردن سقف کاروانسرا و وجود زباله ها و وسایلی در پشت بام آن مکان و همچنین تخریب آبراهه و نورگیرهای آن بودیم.
به کاروانسرا رفتیم و از نزدیک آنها را مشاهده کردیم
امیرمحمد تقوی از اعضای فعال کاروانسرای شاه عباسی در زمینه ی مرمت آثار تاریخی در گفت و گو با خبرنگار خانه خشتی اظهار داشت: پشت بام اماکن تاریخی یکی از جاهایی است که بازدیدکنندگان داخلی و خارجی می توانند از انجا بازدید کنند اما متاسفانه در پشت بام این کاروانسرا انواع و اقسام زباله ها ریخته شده و مسیرهایی که باید آب از آنجا خارج شود بسته است و همچنین یک آبراه روی پشت بام تخریب شده است.
وی افزود: کاروانسرای شاه عباسی نزدیک به ۴۰۰ سال قدمت دارد اما برای بازسازی آن در زمان مرمت آن که مربوط به سال ۸۲ میباشد اداره میراث فرهنگی به جای خشت مرغوب از خشت آهکی استفاده کرده است که باعث تخریب این بنا شده است.
تقوی خاطر نشان کرد:انجمن میرآب که در کنار کاروانسرا است با وجود دستور قضایی هنوز برای تخلیه این مکان اقدام نکرده اند و حتی برای بازسازی ظاهری انجمن اضافه ی مصالح خود را روی پشت بام کاروانسرا ریخته اند که باعث شده است سقف کاروانسرا کاملا ترک خورده و خراب شود.
در این خصوص با منصورابادی رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان هم گفت و گو کردیم وی بیان داشت: اداره میراث فرهنگی نزدیک به ۶_۷ سال در کاروانسرای شاه عباسی مستقر بوده است و در حال حاضر این کاروانسرا در تملک موقوفه وهاب زاده با متولی گری اقای حمید وهاب زاده است .
منصورابادی گفت:اداره میراث فرهنگی از طریق مراجع قانونی نزدیک به یک ماه تعطیل بوده است و الان به صورت موقت اجازه فعالیت دارد تا زمانی که یک مکان جدید برای اداره در نظر گرفته شود.
با اشاره به اینکه منصورآبادی از یک ماه گذشته مسئولیت اداره میراث فرهنگی را به عهده گرفته است وی تصریح کرد: بعد از ابلاغ بنده به عنوان مسئول اداره میراث فرهنگی استفاده از سرمایه گذار ها و تعامل با انها و واگذاری اماکن تاریخی به بخش خصوصی استقبال نموده و در دستور کار اینجانب قرار گرفته ، همچنین با دهیاری ها و شوراها نیز جلساتی درخصوص تعامل وهمکاری جهت حفظ و مرمت آثار تاریخی داشته و اماده هرگونه همکاری و تعاملی با تمامی شوراها و دهیاریها در تمام بخش ها هستیم .
منصورابادی در خصوص مشکلات به وجود آمده برای کاروانسرا مطرح کرد:تخریبی که شکل گرفته مربوط به سقف عمارت میراث نیست و فیلمی که گرفته شده مربوط به بخشی است که طی سال های اخیر در اختیار انجمن میرآب قرار گرفته است.
وی عنوان کرد:با وجود اینکه من از مشکلات بوجود امده از پیش اطلاعی نداشتم اما از زمانی که از موضوع مطلع شده ام به اداره کل میراث فرهنگی کرمان گزارش داده ایم که قرار شده است پس از ایام نوروز کارشناسانی برای بازدید و ارائه طرح مرمتی این اثر به شهرستان عزیمت نمایند تا این اثر تاریخی را بتوانیم حفظ کنیم.
منصور آبادی با تاکید بر این موضوع که از مباحثی که ما در دستور کار خود داریم حفظ آثار تاریخی است گفت:
قریب به بیش از ۷۰۰ اثر تاریخی در شهرستان رفسنجان داریم که تا کنون ۷۰ اثر از این آثار به ثبت ملی رسیده اند و با توجه به کمبود بودجه هایی که در اختیار داریم سالیانه ممکن است نتوانیم حتی قسمتی از یک اثر را هم مرمت کنیم و بیشتر به سمت و سوی واگذاری و تعامل با بخش خصوصی هستیم و دراین راستا از هر سرمایه گذار و بخشهای خصوصی استقبال میکنیم در همین جهت
کاروانسرای شاه عباسی در اختیار موقوفه وهاب زاده با متولی گری آقای حمید وهاب زاده قرار گرفته است که با حمایت ما بتوانند این بنا را مرمت کرده و یکی از آثار تاریخی و شاخص رفسنجان را حفظ کنند.
وی در پایان عنوان داشت:هر شهروندی که بتواند مارا راهنمایی کند اداره میراث فرهنگی رفسنجان با روی باز از انتقادات و پیشنهادات همشریان استقبال خواهد کرد میراث فرهنگی و آثار تاریخی متعلق به تک تک مردم و شهروندان هستند و همگی باید جهت حفظ این اثار ارزشمند که شناسنامه شهرمان میباشند تلاش کنیم.جا دارد از شهردار محترم که در خصوص مرمت اثار تاریخی و ایجاد مسیر گردشگری بنفشه زحمات زیادی کشیده اند و همچنین در مرمت و بازسازی محوطه اطراف کاروانسرا و گذر بافت تاریخی اقدامات خوبیرداستند کمال تشکر و قدردانی را داشته باشیم‌.

گزارش:محدثه زمانی

عکس:رضا ساجدی

برچسب ها:
رفسنجان کاروانسرای شاه عباسی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان