رئیس منابع طبیعی رفسنجان :

منابع طبیعی رفسنجان در عرصه اقتصاد مقاومتی پیشگام بوده است

  • شناسه خبر: 160811
منابع طبیعی رفسنجان در عرصه اقتصاد مقاومتی پیشگام بوده است

رئیس منابع طبیعی رفسنجان گفت : منابع طبیعی رفسنجان در عرصه اقتصاد مقاومتی پیشگام بوده است، امسال اقدامات قابل توجهی در این خصوص صورت گرفت.

خانه » آخرین اخبار » منابع طبیعی رفسنجان در عرصه اقتصاد مقاومتی پیشگام بوده است

به گزارش خانه خشتی ، مسعود حیدری رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان رفسنجان در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی با حضور جمعی از خبرنگاران در محل این اداره برگزار شد اظهار داشت: شهرستان رفسنجان با مساحت ۸۳۰ هزار هکتار ، حدود ۷۷۰ هزار هکتار آن از منابع طبیعی و مابقی آن متعلق به مردم است. حفظ وحراست و احیا و بهره برداری از عرصه های منابع طبیعی تحت نظارت منابع طبیعی و آبخیز داری است.
حیدری گفت: حدود ۲۰۱ هزار هکتار از عرصه های شهرستان بیابان است و۴۲۰ هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی است که در همان بیابان هم دام داریم. قبل از انقلاب منابع طبیعی در زمینه کنترل بیایان و جنگل های منابع طبیعی فعالیت داشت و حضور چندانی نداشت.


وی بیان داشت: رفسنجان در معرض شن روان بود و بعضی مسیرها به خاطر شن قابل تردد نبود که در این چهار دهه، بیابان های رفسنجان نهال کاری شده است که ۲۵هزار هکتار تاغ و گونه های متفاوت گیاهی بیابانی کاشته شده است، در شهرستان ۲۲ هزار هکتار بیابان داریم.
حیدری تصریح کرد: تمام رودخانه های رفسنجان سیل زا بوده اند که ما بروی رودخانه ها، عملیات آبخیزداری انجام داده ایم،۲۶ میلیون متر مکعب آب را کنترل کرده ایم و پشت خاکریزها می ماند که سفره های زیرزمینی آب را تغذیه می کند.
وی افزود: اگر اعتبار ۱۰۰ میلیاردی داشتیم در خیلی از مناطق می توانستیم، تغذیه آب مورد نیاز سفره های زیرزمینی را تامین کنیم.

رئیس منابع طبیعی رفسنجان خاطر نشان کرد: امسال منابع طبیعی رفسنجان با مجتمع مس سرچشمه تفاهم نامه ای امضا کرد که طی ان مقرر شد که ۲۰هزار هکتار که در محدوده آلایندگی است طی برنامه ای ۵ ساله درختکاری شود که در حال انجام است.
وی ادامه داد: همچنین در بحث مبارزه با آفت و امراض گیاهی آفت لورانتوس‌ که درختان را از بین می برد تاکنون ۳۰۰هکتار بین شهرک مس تا کارخانه مس کنترل آفات انجام و ۲۰۰ هکتار هم بذرکاری شده است.
حدیری گفت: منابع طبیعی رفسنجان در عرصه اقتصاد مقاومتی پیشگام بوده است، انجام این فعالیت ها در قالب اقتصاد مقاومتی بوده و تاکنون یک هزار و ۱۰۰ هکتار پروژه کشت گیاه آنغوزه انجام شده و امسال نیزیک هزار هکتار در دست اقدام داریم تا گیاه آنغوزه را در اراضی ملی کشت دهیم این گیاه در صنایع دارویی و دیگر موارد کاربرد دارد که هر یک کیلوگرم شیره آنغوزه به ارزش یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و آنغوزه تلخ هم کیلویی بیش از ۲ میلیون تومان ارزش دارد.

گفتنی است در ادامه این نشست خبرنگاران و کارکنان منابع طبیعی رفسنجان از گورآبها در منطقه ناصریه بازدید کردند.
مهندس حسنی کارشناس جنگل و مراتع منابع طبیعی رفسنجان در این بازدید اظهار داشت: در ۳۳هزار و ۳۲۵ هکتار از اراضی ملی رفسنجان در محدوده رفسنجان به کرمان و جاده یزد، گورآبها ایجاد شده اند که برای کنترل هرزآب بوده و از سال ۷۴ ساخت گورآبها شروع شده است.
وی افزود: در هر هکتار یک تا دو گورآب در مسیر آبراهها و مسیلها ساخته می شود، پشت هر گورآب ۳۰ مترمکعب آب جمع می شود که این گورآبها برای تغذیه سفره آبهای زیرزمینی بسیار موثر هستند.

برچسب ها:
منابع طبیعی شهرستان رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان