رئیس منابع طبیعی شهرستان رفسنجان مطرح کرد:

سهم یک میلیارد و ۲۵۴ میلیون تومانی حوزه آبخیزداری شهرستان رفسنجان از صندوق توسعه ملی

  • شناسه خبر: 160219
سهم یک میلیارد و ۲۵۴ میلیون تومانی حوزه آبخیزداری شهرستان رفسنجان از صندوق توسعه ملی

رئیس منابع طبیعی شهرستان رفسنجان گفت: امسال مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی ۲۰۰ میلیون دلار را مستقیما به کارهای آبخیزداری اختصاص داده اند که سهم ما یک میلیارد و ۲۵۴ میلیون تومان است.

خانه » اجتماعی » سهم یک میلیارد و ۲۵۴ میلیون تومانی حوزه آبخیزداری شهرستان رفسنجان از صندوق توسعه ملی

مسعود حیدری در گفت و گو با خانه خشتی ، با گرامیداشت ایام الله دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی اظهار داشت: شهرستان رفسنجان یکی از شهرستان های بسیار مهم است که نقش مهمی در انقلاب داشت و دارد و افراد بزرگی از این شهرستان در انقلاب حاضر شدند.
وی افزود: شهرستان رفسنجان با مساحت ۸۳۰ هزار هکتار ، حدود ۷۷۰ هزار هکتار آن از منابع طبیعی و مابقی آن متعلق به مردم است. حفظ وحراست و احیا و بهره برداری از عرصه های منابع طبیعی تحت نظارت منابع طبیعی و آبخیز داری است.
حیدری گفت: حدود ۲۰۱ هزار هکتار از عرصه های شهرستان بیابان است و۴۲۰ هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی است که در همان بیابان هم دام داریم. قبل از انقلاب منابع طبیعی در زمینه کنترل بیایان و جنگل های منابع طبیعی فعالیت داشت و حضور چندانی نداشت.

رئیس منابع طبیعی شهرستان رفسنجان با بیان اهم کارهایی که در طول چهل سال انقلاب اسلامی در زمینه منابع طبیعی در شهرستان خطر نشان کرد: حفاظت یگانی تحت عنوان حفاظت از عرصه های منابع طبیعی تشکیل شد که به عنوان ضابط دادگستری و بخشی از نیروی انتظامی است. در این بخش برخورد مستقیم با مردم داریم .سطح مستثنیات ۵۶ هزار هکتار است که حدود ۴۰ هزار هکتار آن باغ و ۱۶ هکتار تجهیزات شهری و روستایی ، اکنون ۸۰ هزار هکتار باغ داریم یعنی ۴۰ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی تصرف شده است این تصرف ,تصرفی است که چاه های آن ها مجاز است ولی کار زمین را قانونی انجام ندادند و عرصه ها ملی است.
وی تصریح کرد: مشکلاتی در این زمینه برای مردم ایجاد شده که منابع طبیعی برای جلوگیری از این مشکلات کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون ماده ۳۴ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و منابع طبیعی تشکیل داده است که ۱۹ هزار هکتار از ۴۰ هزار هکتار تصرفی را به مردم واگذار کرده اند و مابقی هم در دست انجام است به این صورت که خسارتی که مردم وارد کرده اند را میگیریم و چاه به انها واکذار میشود.


حیدری گفت: ما در صدد هستیم که ظرف چند ماه آینده مشکلات مردم حل شود که با توجه به اینکه مردم کشاورز هستند و کشاورزان رفسنجان به دلیل خشکسالی ها و کمبود اب مشکلاتی دارند.
وی بیان داشت: به دلیل اینکه نیروهای حفاظت ما کم است یک شبکه ی مردمی ایجاد کردیم که بیش از هزار نفر از معتمدین محل,شوراها,دهیاران و مردمی که در منطقه هستند شناسایی کردیم و برایشان کارت صادر کردیم و آنها با ما همکاری میکنند و اگر جایی تصرفی صورت گرفت به ما اطلاع میدهند.
حیدری گفت: در حال حاضر توانستیم ۸۵ هکتار از اراضی تصرفی را برگردانیم و در بحث تصرف اراضی بروز هستیم و با دادن اخطار و هماهنگی و دستور دادستان پیشگیری میکنیم.
در بحث تعیین مالکیت دولت از ۷۷۰ هزار هکتار تمام شهرستان تعیین شده است که کدام عرصه ها ملی هستند. ما از سال ۹۲ تا ۹۶ در بحث حاکمیت دولت در اسناد تک برگی۳۰۰ هزار هکتار طرح کاداس را اجرا کردیم.
رئیس منابع طبیعی شهرستان رفسنجان اظهار داشت: در این چهل سال حدود ۵ هزار هکتار زمین برای کارهای صنعتی ,دامداری و کشاورزی واگذار کردیم و اشتغالزایی شده و نقش منابع طبیعی در اشتغالزایی بسیار مهم است و قریب به ۲۴۰۰ هکتار برای مسکن روستایی در طرح های هادی به بنیاد مسکن داده شده که به مردم و روستاییان اختصاص دهند و در رفسنجان از ۷۷۰ هزار هکتار ۱۰۰ هکتار به عنوان حریم شهر در اختیار راه و شهرسازی قرار داده شده برای توسعه شهر و صنایع شهری و مسکن شهری.
وی بیان داشت: اصلاح و احیاء دومین مورد از وظایف منابع طبیعی است در بحث جنگل کاری گونه های بنه و بادام ۷۲۵ هکتار نهال کاری داشتیم و ۲۵۰۰ هکتار به منظور احداث جنگل کار کردیم یعنی جمعا ۳۲۲۵ هکتار در این دوران انقلاب برای جنگل کاری با گونه های جنگلی کار شده است.
حیدری گفت: در بحث تثبیت شن روان و بیابان زدایی که کار عمده ی منابع طبیعی است، ۲۱۱ هزار هکتار بیابان داریم که ۶۴۵۰۰ هکتار تپه شنی فعال داریم که ۱۷ هزار هکتار جنگل طاق کاشته شده است که باعث حافظت از روستاها , راه ها, تاسیسات شهری و روستایی میشود.


وی بیان داشت: در بحث مراتع حدود ۶۵۰ هزار هکتار مراتع داریم و تعداد سامانه های عرفی این مراتع ۱۹۷ هستند که ۱۳۱۲ پروانه ی چرای دام دارند یعنی ۷۰۰۰ نفر مستقیم از مراتع طبیعی استفاده میکنند.
حیدری گفت: ظرفیت مرتع ۹۹۵۰۰ راس دام سبک است اما ما دوبرابر ظرفیت مراتع دام داریم که باعث خشکسالی و مشکلات عدیده ی دیگری میشود که در این راستا طرح مرتع داری را اجرا شد که دام دار بتواند استفاده ،اصلاح و احیا کند، در مدت ۴۰ سال  ۲۳۸ هزار هکتار طرح مرتع داری اجرا شده است.
حیدری طرح تعادل دام و مرتع را از دیگر طرح های اجرایی منابع طبیعی برشمرد و گفت: این طرح برای کاهش دام در ۸۴ هزار هکتار را اجرا شد بذر کاری با گونه های مختلف گیاهی را ۱۵۳۵۰ هکتار ,نهال کاری ۵۰۰ هکتار احداث آبشخور دام ۳۰ عدد احداث آب انبار برای ذخیره آب در فصل هایی بارندگی و نصب توربین های بادی در این راستا صورت گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: در بخش آبخیز داری جمع کار های آبخیز داری ۲۳۹ مورد در رودخانه های رفسنحان انجام شده است و حدود ۳ میلیون و ۲۸۸هزار و ۲۶۰ متر مکعب حجم عملیات کاری ما بوده است.


حیدری به نقش مهم آبخیز داری اشاره کرد و گفت: به همین دلیل امسال مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی ۲۰۰ میلیون دلار را مستقیما به کارهای آبخیزداری اختصاص داده اند که سهم ما یک میلیارد و ۲۵۴ میلیون تومان است.
این مسئول خاطر نشان کرد: برای اولین بار در شهرستان رفسنحان سازمان جنگل ها حکم جایگزین گرفت یعنی اگر فردی جایی را تصرف کرد جریمه نمی شود به جای آن در محلی که منابع طبیعی میگوید باید پروژه با توجه به نوع حکم اجرا کند و همچنین اولین انجمن خیریه در بحث منابع طبیعی در کشور در رفسنجان تشکیل شده است.

برچسب ها:
آبخیزداری منابع طبیعی شهرستان رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان