۸۶ هزار هکتار سطح زیر کشت، تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن شیر ،پرورش ۲۰ تن آرتمیا و برداشت ۱۰۰ کیلو زعفران گوشه ای از دستاوردهای جهاد کشاورزی در رفسنجان

  • شناسه خبر: 158708
۸۶ هزار هکتار سطح زیر کشت، تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن شیر ،پرورش ۲۰ تن آرتمیا و برداشت ۱۰۰ کیلو زعفران گوشه ای از دستاوردهای جهاد کشاورزی در رفسنجان

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان از دستاوردهای چهل ساله حوزه کشاورزی در این شهرستان می گوید:

خانه » اقتصادی » ۸۶ هزار هکتار سطح زیر کشت، تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن شیر ،پرورش ۲۰ تن آرتمیا و برداشت ۱۰۰ کیلو زعفران گوشه ای از دستاوردهای جهاد کشاورزی در رفسنجان

حسین رضایی در گفتگو با خانه خشتی با تبریک دهه فجر چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص دستاوردهای چهل ساله جهاد کشاورزی در شهرستان رفسنجان با بیان اینکه فعالیتهای کشاورزی در قالب دو وزارتخانه از جمله جهاد سازندگی و اداره کشاورزی خلاصه شده است اظهار داشت :قبلا اقدامات جاده سازی ،برق ،فعالیتهای روستاها و…در زمان جهاد سازندگی صورت گرفته است وهمچنین  فعالیتهای باغداری ،حفظ نباتات و زمین در قالب خود اداره کشاورزی انجام می شده است بعد از ادغام این دو وزارتخانه، فعالیتها در قالب وزرات جهاد کشاورزی صورت گرفت .

رضایی با اشاره به اینکه فعالیتهای خوبی  در بحث آب و خاک ،تولیدات گیاهی و باغبانی ، امور دام و واگذاری زمین و بحث صدور اسناد اراضی ،مبارزه با حفظ نباتات در ۴۰ سال گذشته صورت گرفته است عنوان داشت :قبل از انقلاب بیشتر موتورپمپ ها  دیزلی بودند بعد از انقلاب کلیه موتورپمپ های مجاز شهرستان، برقی شدند که این امر در صرف جویی مصرف انرژی موثر است .

یک هزار و ۵ حلقه چاه کشاورزی برقی در رفسنجان / ۱۱ هزار هکتار از اراضی به سیستم های آبیاری تحت فشار مجهز شده اند

مدیر جهادکشاورزی رفسنجان با بیان اینکه هزار و ۵ حلقه چاه کشاورزی مجاز ،برقی شده اند گفت :در ۴۰ سال گذشته هزار و پنجاه کیلومتر مسیرهای خاکی انتقال و توزیع آب موتورپمپ ها از محل تسهیلات بانکی و اعتبارات بلاعوض دولتی لوله گذاری شده است که ده تا ۱۵ برابر این مقدار را خود مردم انجام داده اند .

وی به سیستم های نوین آبیاری اشاره ای داشت و خاطرنشان کرد :سیستم نوین آبیاری در قبل از انقلاب صفر بوده است بعد از انقلاب از سال ۷۳ در شهرستان رفسنجان این سیستم کار خود را آغاز کرد و اولین طرح را استارت زدیم تقریبا تا پایان سال ۹۷ نزدیک ۱۱ هزار هکتار از اراضی به سیستم های آبیاری تحت فشار مجهز شده اند .

رضایی ادامه داد :۲۲۵ قنات در مناطق کوهستانی داریم که ۵تا ۶ تا از این قنوات در دشت هستند، بحث لایروبی و قنوات در ۴۰سال گذشته توسط اداره جهاد کشاورزی انجام شده است و تقریبا به صورت سیکلی هر ۶ سال بر روی قنوات اعتبار می گذاریم و با این کار توانستیم آب قنات ها را حفظ کنیم .

وی اذعان داشت :۲۵۶ استخر ذخیره آب با اعتبارات دولتی و بلاعوض برای موتور پمپ های  کم آب (زیر ده لیتر در ثانیه آب) در ۴۰ سال گذشته ساخته شده است .

رضایی با اشاره به اینکه  در دو سال گذشته قریب ۳۰۰ هکتار آبیاری کم فشار زیر سطحی اجرا شده است بیان داشت :اجرای آبیاری زیر سطحی از سال ۹۵ شروع شده است و برای جاهایی که خرده مالک داشته و امکان اجرای سیستم آبیاری قطره ای نبوده است این طرح اجرا شد .

وی افزود :جاهایی که شوری آب بالا بوده و امکان سیستم آبیاری وجود نداشت تقریبا برای هر هکتار ۱۳ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض دولتی برای اجرای سیستم تحت فشار خواهیم گذاشت که قبلا چنین چیزی نداشتیم .

حسین رضایی بیان داشت : سد پیامبر اعظم در منطقه راویز که ۲۰ رشته قنات از این سد تغذیه می شوند در دوسال گذشته آبگیری شد تاثیر خوبی بر قنات ها گذاشت ، تقریبا یک میلیون و ۴۰۰ هزار متر مکعب حجم ذخیره آب این سد است و بالغ بر ۵ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است .

۸۶ هزار هکتار سطح زیر کشت در شهرستان رفسنجان

وی به بحث سطح زیرکشت اشاره کرد و گفت :قبل از انقلاب نزدیک ۴۰ هزار هکتار سطح زیر کشت داشتیم که بعد از انقلاب به ۸۶ هزار هکتار رسید که قریب ۴ هزار هکتار زراعی و ۸۲ هزار هکتار آن باغی و عمدتا پسته است.

رضایی اذعان داشت :  نزدیک ۴۸ هزار متر مکعب ریزش برداری انجام شده است و ۴هزار ۱۶۰ مترمرکعب نوکنی میله چاه داشتیم .

تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن شیر در رفسنجان

مدیرجهاد کشاورزی رفسنجان از جهش خوب شهرستان در بحث دام یاد کرد و گفت : تولید شیر در اوایل انقلاب از ۹۰۰ تن به ۲۰۰ هزار تن در سال رسیده است و همچنین قریب ۲۰ هزار تن مازاد شیر در رفسنجان تولید می شود .

وی اذعان داشت :تولید گوشت قرمز از ۸۰۰ تن در شهرستان به ۲۰۰ هزار تن در سال رسیده است ،بیشترین پرورش دهنده مرغ را در شهرستان رفسنجان داریم ،۲۰۰ واحد پرورش مرغ که ۱۳۰ واحد فعال هستند و در هر ماه تقریبا ۴۲۰ هزار قطعه جوجه ریزی را داریم و مازاد گوشت مرغ به شهرستان های دیگر صادر می شود که تولید گوشت مرغ به ۴۲۵ هزار تن در سال می رسد .

رضایی با اشاره به اینکه تولید تخم مرغ در رفسنجان به ۱۴۰۰ تن رسیده است گفت :۷ مرغداری فعال و ۳۵۰ هزار قطعه مرغ تخم گذار در شهرستان داریم که قبلا چنین چیزی نبوده است در دام سنگین قبل از انقلاب از سه هزار راس به  ۱۴ هزار راس دام سنگین رسیده است که  ۸۰ درصد آن گاو بقیه شتر و اسب و …هستند .

وی ادامه داد : ۳۲۰ هزار آواربرداری در دام سبک انجام شده و تولید چشمگیری در صنعت دامپروری داشتیم ،۱۸۰ خانوار عشایر در اوایل انقلاب بوده است که این رقم طبق آمار برداری به ۴۶۰ خانوار رسیده است .

پرورش ۲۰ تن آرتمیا در خاورمیانه بی نظیر است

رضایی بیان داشت :تعداد اسب در سال ۵۶  از ۱۰۰ راس به بالای ۳۸۰۰ راس در شهرستان رسیده است .

وی با بیان اینکه پرورش شیلات را از سال ۹۶ آغاز کردیم گفت :۱۴۲ هزار قطعه ماهی گرمابی و سردابی در ۲۵واحد پرورش ماهی ایجاد شده  شده برآورد آن در سالهای گذشته بین ۹۰ تا ۱۰۰ تن بوده است در صورتی که هیچ واحد پروش ماهی قبل از انقلاب نداشتیم .

مدیرجهاد کشاورزی رفسنجان بیان داشت :در حوزه شیلات، پرورش آرتمیا در منطقه نوق ( دریاچه شور) تقریبا با ظرفیت ۲۰ تن آرتمیا در سال در خاورمیانه بی نظیر است .

وی افزود :یک واحد پرورش ماهی خاویار در سال ۹۲ به صورت ترویجی راه اندازی شد که در یک مقطعی به مشکل برخورد به زودی مجددا راه اندازی خواهد شد  که این واحد قریب به ۴۰۰ کیلو خاویار طلایی تولید می کند .

فعالیت ۶ کلینیک گیاه پزشکی در رفسنجان

مدیرجهادکشاورزی رفسنجان با بیان اینکه  ۹ فروشگاه سم در سال ۶۰ داشتیم که این رقم در سال ۹۷ به ۱۳۰ واحد رسیده است گفت : :شناسایی آفات باغات کشاورزی  به همت موسسه آفات و معرفی سموم برای مبارزه با آفات و همچنین نظارت اصولی بر مراکز تولید و تهیه نهادهای کشاورزی و نظارت های قانونی در بحث قرنطیه آفات بیماریهای گیاهی از اقدامات بعد از انقلاب است.

رضایی تاکید داشت :گواهی بهداشت نباتی برای محصولات کشاورزی در رفسنجان انجام می شود که در این راستا ،در سال ۹۶ هزار و ۴۶۶ مورد گواهی بهداشت نباتی به وزن ۲۵ هزار تن محموله صادراتی انجام شده است .

وی یادآور شد :از سال ۷۸ تا ۹۶، ۴۰۰ هزار تن محصول از شهرستان صادر شده است که گواهی قرنطینه آنها در شهرستان انجام شده است، از دهه ۶۰ سم هایی که طیف آفت کشی داشتند حتی باعث طغیان آفت می شدند در تحولاتی که صورت گرفته است کلا از لیست حذف شده اند .

رضایی بیان داشت :کلینیک های گیاه پزشکی قبل از انقلاب وجود نداشته است بعد از انقلاب قریب ۶ کیلینیک فعال در شهرستان ایجاد شد  که به باغداران خدمات رسانی می کند علاوه بر اشتغال فارغ التحصیلان کشاورزی ،پل ارتباطی بین بخش اجرا و کشاورزی هستند .

وی ادامه داد : از سال ۷۰ با اداره ترویج شهرستان فعالیتهایی در خصوص مبارزه غیر شیمیایی و بحث آموزش کشاورزان را در دستور کار قرار دادیم ،قریب ۱۶۰۰ مورد کلاس آموزشی جهت جلوگیری از هدر رفت سم برگزار شده است .

حسین رضایی بیان داشت :طرح های مختلفی در زمینه کنترل آفت و بیماری های کشاورزی  با توجه به نیاز کشاورز و مشکلات آنها انجام شده است ، بیش از ۶۰ مورد طرح کاربردی تا الان در ۸ سال گذشته انجام شده است .

مدیرجهاد کشاورزی رفسنجان از رویکرد جدید در ۶ سال گذشته صحبت کرد و گفت :با مشارکت باغداران  سه تا کانون در خود رفسنجان و در مناطق نوق ،کشکوئیه فعال هستند .

وی در بحث واگذاری زمین برای طرح های کشاورزی بیان داشت :۱۶۰۰ پرونده واگذاری در شهرستان برای طرح های کشاورزی و صنعتی وجود دارد که از طریق امور اراضی انجام شده است نزدیک ۹۸۰ پلاک در مناطق کوهستانی شهرستان وجود دارد، ۵۸۰ پرونده مربوط به تداخل زمین های دولتی و مستثنیات مردمی بود که در کمیسیون مورد بررسی قرار می گیرند.

برداشت ۱۰۰ کیلو زعفران از ۳۵ هکتار سطح زیر کشت این محصول در رفسنجان

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان با بیان اینکه در بحث کشت های جایگزین کارهای خیلی خوبی انجام شده است اذعان داشت :قبل از انقلاب هیچ گونه واگذاری و زمینی برای کشت زعفران و گیاهان دارویی وجود نداشته ، سطح زیرکشت زعفران به میزان ۳۵ هکتار و کشت زرشک به ۲ هکتار رسیده است و ۱۲ هکتار گل محمدی در شهرستان داریم که با بهبودی وضعیت بارندگی کشت این محصول در برنامه کاری ماست .

رضایی تصریح کرد :بر روی ۴۰ گیاه دارویی مانند خدمی ،مریم گلی ،بادرنج ،زیره و…کار شده است که توجیه اقتصادی خوبی دارند تسهیلات خوبی به آن داده می شود .

وی افزود :اولین کشت زعفران در شهرستان به ده سال گذشته بر می گردد و رکورد ۱۲ کیلو زغفران خشک در هر هکتار در منطقه راویز و در منطقه خنامان ۶ کیلو در هکتار است ،برآورد امسال نزدیک  ۱۰۰ کیلو زعفران خشک ازمزارع می باشد که این محصول  در زمینه اشتغال و در آمدزایی موثر خواهد بود .

مدیر جهادکشاورزی رفسنجان بیان داشت :علاوه بر پسته ،زرشک و زعفران و گل محمدی و گیاهان دارویی از گیاهانی هستند که توجیه اقتصادی بالایی دارند واز آنجائیکه این محصولات صادراتی هستند ارزآوری خوبی برای کشورمان دارند .

وی افزود :زعفران در صدر محصولات و بعد از آن گل محمدی بعد زرشک و پسته می توانند ثروت آفرینی خوبی را برای مجموعه کشاورزی ما داشته باشد .

۲ هزار و ۵۰۰ تراکتور در شهرستان رفسنجان مشغول به فعالیت هستند

رضایی با بیان اینکه ۶ هزار ضبط پسته خانگی در شهرستان وجود دارد گفت :قریب ۱۴ واحد مکانیزه و نیمه مکانیزه فرآوری پسته داریم مخصوصا از سال ۷۶ به بعد به خاطر تولید بالا ۱۲ واحد ترمینال مکانیزه و نیمه مکانیزه احداث شد که تقریبا قبل از انقلاب یک تا دو واحد داشتیم.

وی بیان داشت :به ازای هر سه هکتار یک تراکتور در شهرستان وجود دارد نزدیک ۲۵۰۰ تراکتور در شهرستان مشغول به فعالیت هستند توزیع کودهای شیمیایی در برخی سالها به ۳۲ هزار تن هم رسیده است امسال نزدیک ۳۵۰۰ تن کود شیمیایی توزیع شده است .

رضایی با بیان اینکه در بحث تسهیلات اشتغال  روستایی از جذب اعتبارات، ۹.۵ میلیارد تومان مختص شهرستان رفسنجان بوده است ادامه داد :در بحث سوخت ،برق ،اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار ،توزیع کود و …  یارانه دولتی به کشاورزان داده می شود ما در صنعت باید سرمایه گذاری بالایی داشته باشیم در حالیکه در کشاورزی با ۳۰ میلیون تومان می توان شغل ایجاد کرد .

وی گفت : زنجیره ای که کشاورزی در اشتغال ایجاد کرده است باید حفظ کنیم .

۴۲ هزار اشتغال مستقیم در پسته ایجاد شده است 

مدیرجهاد کشاورزی بیان داشت :اگر ۴۰ درصد آب ها را ذخیره کنیم تمام سیستم های آبیاری  را قطره ای کنیم با این درصد صرفه جویی آب ،می توانیم برداشت بیشتری از محصول داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه باغات کشور یک پنجم باغات در رفسنجان را تشکیل می دهد افزود : ۸۰ هزار هکتار باغ با ۴۲ هزار بهره بردار در رفسنجان داریم که ۴۲ هزار اشتغال مستقیم در پسته ایجاد شده است .

رضایی اذعان داشت :با همکاری دانشگاه ولی عصر و پژوهشکده پسته سیستم مقرون به صرفه تری با هکتاری ۲۰ میلیون تومان برای آبیاری زیر سطحی در حال انجام است .

وی افزود :هیچ سرمایه گذاری مانند کشاورزی جوابگوی شهرستان نیست اگر سیستم های آبیاری بروزرسانی شود و اطلاعات کشاورزان بالا رود می توانیم این تولید را بهتر از سالهای قبل حفظ کنیم این در حالی است که ما رکورد ۱۲ هزار تن پسته در سال را داشتیم .

مدیر جهاد کشاورزی بیان داشت :۲۵ تا ۳۰ درصد پسته کشور در رفسنجان تولید می شود تنها مشکل ما این است که بهره وری ما کم است اگر زیر یک تن برداشت محصول داشته باشیم  ضرر است باید سطح زیر کشت را بالا ببریم .

وی گفت: امسال ۳ هزار تن پسته خشک در شهرستان برداشت شد که بیشترین آن مختص منطقه حومه غربی و نوق بود  .

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان با اشاره به اینکه در مجموعه جهاد کشاورزی  دو نفر دکتری ،۱۵ نفر فوق لیسانس ،۳۲ نفر لیسانس ،۵ نفر فوق دیپلم ،۱۱ نفر دیپلم و ۸ نفر زیر دیپلم در مجموع ۷۳ نفر فعالیت دارند گفت :تا پایان امسال ده نفر بازنشسته می شوند که تعداد نیروهای ما به ۶۰ نفر می رسد ،۶ مرکز خدمات اعم از مرکز خدمات حومه کشکوئیه ،کبوترخان ،اسماعیل آباد نوق ،فردوسیه و بهرمان نوق است که ۳۰ تا از نیروی ما در این مراکز خدمات هستند و بقیه در ستاد مدیریت فعالیت دارند .

رضایی تصریح کرد :با توجه به سطح زیر کشت ۴۴ نیرو کم داریم با رایزینهای که صورت گرفته است اگر رفسنجانی هایی که در شهرهای دیگر فعالیت دارند در این اداره مشغول به فعالیت شوند کمبود نیرو جبران می شود  .

تنظیم :منیژه نوروزی

انتهای پیام/

 

 

برچسب ها:
بعثت انقلاب جهاد کشاورزی چهل سال سازندگی دستاوردهای چهل ساله انقلاب رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • محمد

    چرا اینقدر مرع گران عرضه میشه با وجود اینکه تولید مرغ داریم مرغ هم مثل گوشت از سفره های مردم پر کشید

    محمد

    چرا اینقدر مرع گران عرضه میشه با وجود اینکه تولید مرغ داریم مرغ هم مثل گوشت از سفره های مروم پر کشیو
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان