رئیس اداره راه و شهرسازی مطرح کرد:

احداث ۱۹۰ کیلومتر بزرگراه و ۵۵۰ کیلومتر راه فرعی و روستایی در شهرستان رفسنجان پس از انقلاب اسلامی

  • شناسه خبر: 158632
احداث ۱۹۰ کیلومتر بزرگراه و ۵۵۰ کیلومتر راه فرعی و روستایی در شهرستان رفسنجان پس از انقلاب اسلامی

رئیس اداره راه و شهرسازی رفسنجان گفت: بعد از انقلاب در حوزه شهرستان رفسنجان ۱۹۰ کیلومتر بزرگراه ایجاد شد، راه های  اصلی قبل از  انقلاب ۱۶۵ کیلومتر بوده که بعد از انقلاب همه این ۱۶۵ کیلومتر به بزرگراه تبدیل شده است.

خانه » اجتماعی » احداث ۱۹۰ کیلومتر بزرگراه و ۵۵۰ کیلومتر راه فرعی و روستایی در شهرستان رفسنجان پس از انقلاب اسلامی

علی عباسی پور در گفتگو با خانه خشتی در خصوص دستاوردهای چهل ساله راه و شهرسازی رفسنجان پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت : امیدوار هستیم که مسیر ترقی و پیشرفت جمهوری اسلامی همیشه هموار و مستدام باشد .

وی به اهم وظایف اداره راه و شهرسازی اشاره کرد و بیان داشت :وزارت راه و شهرسازی در تاریخ ۳۱ خرداد۱۳۹۰ با رای مجلس و تایید شورای نگهبان از ادغام وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن شهرسازی ایجاد گردید .

عباسی پور بیان داشت :زیر مجموعه های این اداره شامل ۶ معاونت و ۶ سازمان از جمله سازمان ملی مسکن ،هواشناسی ،هواپیمایی کشوری ،بنادر و دریانوردی و راهداری و حمل و نقل جاده ای و سازمان مدیرت ساختمانها و تاسیسات دولتی و عمومی و همچنین ۸ شرکت از جمله هواپیمایی ،ساخت و توسعه  راه و عمران شهرهای جدید از زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی است .

رئیس اداره راه و شهرسازی رفسنجان با بیان اینکه اداره راه و شهرسازی وظایف گسترده ای در زمینه مسکن و شهرک سازی برعهده دارد گفت :اگر بخواهیم این وظایف را به تشریح بیان نماییم شاید بیش از ۶۰ عنوان را در بر می گیرد مهمترین آن مطالعه ،احداث ،توسعه و بهره برداری و تعیین خط مشی اجرایی در زمینه ترابری کشور و اجرای آن است .

وی اضافه کرد :تهیه و تنظیم ضوابط و معیارهای لازم برای احداث تاسیسات زیربنایی ،اتخاذ و اعمال سیاست ها و تنظیم برنامه های جامع و هماهنگ برای ایجاد تعادل مطلوب بین جمعیت و وسعت شهرها ،تعیین محل شهرها و مراکز جمعیت آینده و بررسی ارتباط شهرهای فعلی و آینده و بررسی ایجاد شهر و شهرک های غیر روستایی در حریم شهرها ،نظارت بر تهیه طرح های جامع و تفصیلی و جلب نظر شورای شهر و شهرداری در حین طرح های تفصیلی و نظارت بر اجرای طرح های مطلوب ،نظارت عالی بر اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و مقررات ملی ساختمان از دیگر اهم وظایف راه و شهرسازی است .

یکی از عوامل مهم در توسعه اقتصادی هر منطقه ایجاد و نگهداری شبکه راه ها است

عباسی پور راهبری و ساماندهی طرح های بهسازی ، نوسازی ، بازسازی محلات قدیمی و فرسوده و ناکارآمد شهری و سکونت های غیر رسمی با هدف توانمندسازی ساکنین و ارتقای محیط زندگی شهری را از دیگر وظایف راه و شهرسازی عنوان کرد و اذعان داشت :برنامه ریزی و مدیریت زمین های شهری و حفاظت از اراضی دولتی و تامین زمین جهت طرح های صنعتی ،خدماتی ،ورزشی ،فرهنگی و….، تهیه و اجرای ساختمان های دولتی و تامین ساختمان ها و تاسیسات دولتی عمومی مورد نیاز جامعه ،تولید و عرضه مسکن جهت اقشار مختلف به ویژه گروه های کم درآمد و نظارت بر تشکیل و عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان و ارکان آن و رسیدگی به تخلفات حرفه ای صاحبان حرف مهندسی از دیگر وظایف این اداره است .

وی با بیان اینکه یکی از عوامل مهم در توسعه اقتصادی هر منطقه ایجاد و نگهداری شبکه راه ها است گفت :بهبود بخشیدن به بازرگانی ،صنعتی و کشاورزی و حائز اهمیت است و همچنین راه ها مهمترین ابزار رسیدن به توسعه هر منطقه محسوب می شوند و رشد صنعتی و گردشگری یک منطقه با راه های مناسب چندین برابر می شود و دروازه های پیشرفت به روی منطقه گشوده می شود .

عباسی تاکید داشت :احداث راه های مواصلاتی اعم از آزاد راه ها و بزرگراه ها ،راه آهن و… از مهمترین شاخص های توسعه یافتگی است و به گفته کارشناسان تاثیر این عوامل بر رشد و گسترش عوامل توسعه انکارناپذیر است و زمینه توسعه از جهات مختلف را فراهم می آورد .

وی یادآور شد : راه ها از ابتدای تاریخ برای بشر حائز اهمیت بوده اند و وجود جاده باستانی ابریشم و صدها کاروانسرا و اقامت گاه در مسیر آن گواهی بر این ادعا است .

عباسی بر اهمیت مسکن و نقش آن در توسعه اقتصادی اشاره کرد و خاطرنشان کرد :به گفته کارشناسان بخش مسکن در تولید و بهره برداری نزدیک به ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی و بیش از ۴۰ درصد تشکیل سرمایه ناخالص به خود اختصاص می دهد و مهارتورم بدون توجه به اقتصاد مسکن و شناخت علمی و تجربی از این بخش غیر ممکن است مسکن در دوره بروز شوک به تنهایی ۵.۷ درصد از علت تورم است با فرض کنترل تورم در سایر بخش های اقتصادی عدم موفقیت در کنترل شوک های بخش مسکن تحقق اهداف دولت و برنامه های توسعه و سند چشم انداز غیر ممکن می سازد .

وی افزود :مسکن سهم قابل توجهی از کل بودجه خانوار را به خود اختصاص می دهد .

احداث ۱۹۰ کیلومتر بزرگراه و ۵۵۰ کیلومتر راه فرعی و روستایی در شهرستان رفسنجان پس از انقلاب اسلامی

عباسی با اشاره به دستاوردهای راه و شهرسازی پس از انقلاب بیان داشت : واضح است که در بسیاری از نقاط کشور خدمات زیربنایی نظیر جاده ،آب ،برق ،بهداشت ،گاز علم و تکنولوژی و بسیاری از موارد دیگر وجود نداشت و اگر هم بود در مرکز شهرهای بزرگ به صورت محدود وجود داشت ولی امروزه به برکت نظام انقلاب در بسیاری از زمینه ها به خودکفایی رسیده ایم و در سطح جهانی حرف برای گفتن داریم و جزو کشورهای مطرح منطقه و جهان هستیم .

عباسی با بیان اینکه قبل از انقلاب کلا بزرگراه نداشتیم اظهار داشت :بعد از انقلاب در حوزه شهرستان رفسنجان ۱۹۰ کیلومتر بزرگراه ایجاد شد، راه های  اصلی قبل از  انقلاب ۱۶۵ کیلومتر بوده که بعد از انقلاب همه این ۱۶۵ کیلومتر به بزرگراه تبدیل شده است و ۵۳ کیلومتر راه اصلی هم علاوه بر آن احداث شده است .

وی اضافه شد :جمع راه های فرعی  و روستایی رفسنجان  قبل از انقلاب ۸۵ کیلومتر بوده است ولی بعد از انقلاب تاکنون ۵۵۰ کیلومتر راه فرعی و روستایی  احداث ، آسفالت و مورد بهره برداری قرار گرفته است .

رئیس اداره راه و شهرسازی رفسنجان با بیان اینکه تنها یک دستگاه زیر گذر و تقاطع غیر همسطح در ورودی شهرک مس سرچشمه داشتیم گفت :بعد از انقلاب ده دستگاه زیر گذر و تقاطع غیر مسطح که هر کدام اعتبار قابل توجهی را در بر دارد احداث شده است ،قبل از انقلاب فقط یک دستگاه تونل در جاده سرچشمه وجود داشت بعد از انقلاب ۴ دستگاه تونل در حال بهره برداری است .

وی بیان داشت :در مجموع بعد از انقلاب به نرخ روز قریب ۸ میلیارد ریال در بخش راه در رفسنجان هزینه شده است، قبل از انقلاب در زمین مسکن و ساختمان یک مورد واگذاری زمین جهت احداث مسکن نداشتیم بعد از انقلاب از ابتدای پیروزی انقلاب تا کنون بیش از ده هزار قطعه زمین مسکونی به ده هزار خانوار در قالب شهرکهای والفجر ۱و ۲،ده شیخ ۱، ۲ و ۳ و شهرک قدس ،فرهنگیان ۱و۲ به اقشار کم درآمد واگذار شده است که جمعیتی بالغ بر ۴۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار می دهد و در حقیقت به اندازه یک چهارم جمعیت شهر،  مسکن ایجاد شده است .

عباسی افزود :بنیاد مسکن هم در اوایل انقلاب بیش از دو هزار قطعه زمین در خود شهر واگذار نموده است و تقریبا در تمامی روستاها واگذاری زمین صورت گرفته است که تاثیر بسزایی در ارتقای وضعیت اجتماعی و اقتصادی داشته است .

واگذاری ۲ زهرا واحد مسن مهر به اقشار کم درآمد

وی  بیان داشت : ۲ هزار واحد مسکن مهر توسط اداره راه و شهرسازی در قالب پروژه های ساخت و تحویل مسکن در سنوات گذشته برای اقشار محروم و خانواده های تحت پوشش کمیته امداد  و بهزیستی ساخته است که قبل از انقلاب این رقم صفر بوده و اقدامی در این زمینه صورت نگرفته بود .

رئیس اداره راه و شهرسازی رفسنجان در خصوص فعالیتهای در حال انجام گفت:دو بانده کردن محور رفسنجان –نوق در سه فاز در حال انجام است ،فاز یک به طول ۸ کیلومتر که قسمت عمده آن ساخته شده است و در حال بهره برداری است فاز دوم به طول ۵ کیلومتر که پیمانکار در حال انجام کار است فاز ۳ به طول ده کیلومتر در مناقصه است و پس از تعیین پیمانکار و انعقاد قرارداد ،کار شروع خواهد شد ،در مجموع ۲۳ کیلومتر از مسیر این جاده در حال اجرای باند دوم است .

وی افزود : پروژه چهار خط کردن جاده رفسنجان –زرند امیدواریم با پیگیری مسئولین شهرستان و حمایت های اداره کل بتوانیم اعتبار آن را اخذ کنیم و باند دوم هم احداث شود و همچنین پروژه جاده جوادیه فلاح به بافق به طول ۳۰ کیلومتر که ۲۲ کیلومتر آن آسفالت شده بود  این پروژه در ۱۲ سال قبل کلید خورد و فقط زیرساخت آن انجام و ناتمام مانده بود ، این پروژه در سال ۹۶ شروع به کار کرد که قریب ۶ کیلومتر از این پروژه مانده است امیدواریم تا چند روز آینده به اتمام برسد و یکی از پروژه های قابل افتتاح ما در دهه فجر است .

افتتاح پروژه جوادیه به بافق در دهه فجر امسال

عباسی از پروژه های روستایی در حال فعالیت حرف به میان آورد و گفت :پروژه بین بخش کشکوئیه و صفائیه به طول ۲۸ کیلومتر با همکاری بخشداریهای این روستاها  در حال انجام است پروژه های زیادی در روستاهای همت آباد،صفائیه و شهر بهرمان وجود دارد که در حال انجام است .

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان اذعان داشت :پروژه گسترش مسکن مهر متاسفانه با یک سری مشکلات و به علت طولانی شدن پروژه با کمبود نقدینگی و اعتبار روبرو شده است با پیگیری و جلساتی که در این خصوص برگزار شد مدیرعامل این پروژه قول داده است حداکثر تا شهریور سال ۹۸ این پروژه به اتمام برسد .

وی از ساخت مسکن های اجتماعی در شهرستان در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود :بخش نامه و آیین نامه های این پروژه هنوز برایمان ارسال نشده است این پروژه بیشتر در محدوده شهرها و در مراکز شهرها براساس بازآفرینی شهری ، بافت های فرسوده را مورد هدف قرار می دهد و مهمترین تفاوت آن با مسکن مهر این است مسکن مهر در حاشیه شهر ایجاد شده است ولی این پروژه در قسمت سکونتگاه های غیررسمی و بافت فرسوده ایجاد خواهد شد .

عباسی بیان داشت :دولت با توجه به مشکلاتی که در مسکن مهر ایجاد شد می خواهد با برنامه ریزی دقیق و مطالعه شده  پروژه مسکن اجتماعی  را به نحویی که باعث توسعه شهرها می شود اجرا نماید .

وی  از افتتاح پروژه جوادیه به بافق در دهه فجر خبر داد  و گفت :پروژه ۹۲ واحدی مسکن مهر به اتمام می رسد و امیدواریم تا دهه فجر مورد بهره برداری برسد .

احداث باند دوم جاده رفسنجان به نوق و پیگیری اخذ مجوز جهت احداث باند دوم رفسنجان –زرند الویت کاری سال ۹۸

رئیس اداره راه و شهرسازی رفسنجان  اولویت کاری خود در سال آینده را احداث باند دوم جاده رفسنجان به نوق و پیگیری اخذ مجوز جهت احداث باند دوم رفسنجان –زرند عنوان کرد و تاکید داشت : آسفالت کردن راه های روستایی فاقد آسفالت از مهمترین اولویت های کاری ما در سال آینده است و قریب ۷۰۰ کیومتر راه روستایی فاقد آسفالت داریم که مورد توجه نبوده است هر ساله ما تعدادی از این روستاهای فاقد آسفالت را در اولویت قرار می دهیم .

وی در پایان ضمن تشکر از سایت خانه خشتی  بیان داشت:برکات انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست با توجه به اهمیت انقلاب، با تمام وجود توسعه ،پیشرفت و سازندگی بعد از انقلاب را حفظ کرده است و خوب است که وضعیت فعلی کشور و جامعه قبل از انقلاب برای جوانان و نوجوانان که موقعیت قبل از انقلاب را حس نکرده اند تشریح و اهمیت ان بازگو شود .

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی فعال و دسترسی مردم به آن آسان است  گفت :جا دارد اصحاب رسانه از این پتانسیل استفاده کنند و هجمه ای که دشمن با تهاجم فرهنگی شکل داده و تلاش دارد که خدمات نظام را کمرنگ جلوه دهد و برعکس خدمات قبل از انقلاب را وارونه و بزرگنمایی کنند، خنثی کنند.

گفت و گو از منیژه نوروزی

انتهای پیام/

برچسب ها:
احداث بزرگراه جاده بافق جوادیه فلاح جاده نوق به رفسنجان راه و شهرسازی راه و شهرسازی شهرستان رفسنجان علی عباسی پور مسکن مهر
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان