جای هیچ حیوانی در منزل مسکونی نیست

هاری چند روز قبل جان دومین نفر را در رفسنجان را گرفت + عکس

  • شناسه خبر: 15842
هاری چند روز قبل جان دومین نفر را در رفسنجان را گرفت + عکس

به گزارش خبرنگار “خانه خشتی”؛هاری بیماریی است که در اثر ویروسی از خانواده( رابدو ویریده ) ایجاد می‌شود. این ویروس در تمام حیوانات خون‌گرم وهمچنین در انسان می‌تواندایجاد بیماری کند.این ویروس بی هوازی و تمایل به سیستم عصبی دارد و وقتیبه سیستم عصبی مرکزی حمله نماید تقریباً همیشه موجب مــــــرگ میزبان می گردد. هاری هر سال ۵۵ […]

خانه » آخرین اخبار » هاری چند روز قبل جان دومین نفر را در رفسنجان را گرفت + عکس

به گزارش خبرنگار “خانه خشتی”؛هاری بیماریی است که در اثر ویروسی از خانواده( رابدو ویریده ) ایجاد می‌شود. این ویروس در تمام حیوانات خون‌گرم وهمچنین در انسان می‌تواندایجاد بیماری کند.این ویروس بی هوازی و تمایل به سیستم عصبی دارد و وقتیبه سیستم عصبی مرکزی حمله نماید تقریباً همیشه موجب مــــــرگ میزبان می گردد.

هاری هر سال ۵۵ هزار نفر (۳۱ هزار نفر در آسیا و ۲۴ هزار نفر در آفریقا) رامیکشدمرگ در صورت ابتلا به هاری تقریبا قطعی است و در طول تاریخ تنها ۶ انساناز هاری جان سالم به‌در برده‌اند. نجات یک دختر ۱۵ ساله از هاری درویسکانسین، ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۴ اولین مورد گزارش شده ازغلبه دستگاه ایمنی انسان بر این بیماری بدون استفاده از درمان‌های خاصضدهاری بودپاستور بیماری هاری را مغلوب کردحدود۱۲۷ سال پیش (۱۸۸۷میلادی) لویی پاستور پزشک و کاشف برجسته فرانسوی درمطبش در پاریس یک چوپان خردسال بنام ژوزف میستر را پذیرفت ، یک سگ هارکودک چوپان را گاز گرفته بود و باید فورا مورد مداوا قرار می گرفتلویی پاستور که تشخیص داد کودک در خطر مرگ قریب الوقوع قرار دارد به خودتردید راه نداد و واکسن جدیدی که ساخته بود را به کودک تزریق کرد و بهمداوای او پرداختپس از چند روز با مشاهده بهبودی کودک پاستور احساس آسودگی عمیقی کرد.
سرانجام انسان بر بیماری هاری پیروز شده بود.این نخستین بار بود که تزریق واکسن هاری جان انسانی را نجات می داد.پاستور در دوران حیات پربارش موفق به کشف میکرب ، پاستوریزه کردن موادلبنی ، واکسن سیاه زخم و واکسن هاری شد.لویی پاستور پس از تاسیس انستیتوپاستور که امروز در سراسر جهان فعالیت دارد در روز ۲۸ سپتامبر سال ۱۸۹۵میلادی درگذشتدر کشورهای پیشرفته تقریبا این بیماری بوسیله واکسیناسیون حیوانات وحشی و اهلی کنترل شده وحالا در ایران میریم به سه روزقبل :جوانی ۲۶ ساله را به خاک میسپرندحمیدرضا ۲۶ ساله اهل نوق رفسنجان چند وقت پیش سگ خانگیش اورا گاز میگیردکسی فکر نمیکرد این خراش ساده جان وی را بستاندحمیدرضا مدتی در بیمارستانی دریزد تحت درمان بود ولی مرگ امانش نداد ، بامرگی فجیع دار دنیا را فنا گفت . میگویند برای اینکه سگ خانگیش را ازگوسفندان جداکند سگ با چنگالهایش خراشی بدستش وارد میکند تلاش خانوادهنیز یرای نجات جان وی بی اثر بود ، این ویروس خشمگین هاری چه از جان حمیدرضا میخواست ، سریعا خودشو به سیستم عصبی رسانده وحمیدرضا را زمینگیرواز زندگی ساقط کرد.
اگرحیوانات وحشی و اهلی کشورمان را واکسینه میکردند این چنین فاجعه دلخراش و اسفناک برای خانواده این جوان پیش نمیامد.
باتوجه به رشد جمعیت سگهای ولگرد در ۶ ماهه گذشته در بخش مرکزی و توابعشهرستان رفسنجان ، امسال دو نفر بر اثر گزش سگ وابتلا به بیماری هاری
فوت کردند آمار دو برابر فوتی درکشور است. این درحالیست که آخرین موردفوتی در این شهرستان در سال ۸۲ بوده است.
آیا این یک فاجعه نیست ؟
سگهای ولگرد در کوچه وخیابان شهر رفسنجان تردد میکنند و امنیت و آرامش جامعه علی الخصوص دانش آموزان را مختل کردند در این خصوص به شهرداری
مراجعه کردم که ببینم راه چاره ای وجود دارد.
حسین راکی معاون خدمات شهری شهرداری رفسنجان گفت : قبل از عید نوروزبرنامه ای برای معدوم سازی سگهای ولگردشهرستان بوسیله محلولی که مرگ آرامرا برای آنها رقم میزند در پیش گرفتیم و با مشخص نمودن پیمانکاران وباکمک دهیاریها که با مراجعه به مکانهای مملو از سگهای ولگرد وبا اختصاص شرایطی که این سم را حیوانات دیگر مصرف نکنند سگها را از بین میبرندوی افزود : از ابتدای سال تاکنون هزارو۷۰۰ قلاده سگ ولگرد معدوم شده واگر کسی سگهایی را به شهرداری برای معدوم سازی بیاورد آنها را خریداریم.
دکتر جمالی زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان اظهار داشت :اصلی ترین راه سرایت بیماری بوسیله حیوانات اهلی و وحشی همچون گاو ،گربه سانان ، گوسفند ، سگ ، گربه ، گرگ ، روباه ، خفاش و حیوانات دیگر کهمعمولاً از راه گازگرفتگی و یا یک زخم باز که با بزاق آنها تماس پیدا نماید به انسان منتقل می شود . فردی که توسط حیوان هار دچار گاز گرفتگیشده در صورت عدم درمان و ابتلا به هاری ، محکوم به مرگ است .
وی گفت : در مورد گربه و گربه سانان از طریـــــق پنجه کشیدن انتقالبیماری صورت می گیرد، زیرا گربه دایماً مشغـــــــول لیسیدن پنجه هایش میباشد و پنجه ها آلوده به بزاق می شوند و در موقع پنجه کشیدن می تواندویروس را از طریق خراش به انسان منتقل نماید.
و شست و شوی زخم مربوط به گازگرفتگی حیوان و بخیه نکردن و باز بودن زخمبسیار مهم است و اساس پیشگیری و درمان هاری است که سریعاً و در ساعاتاولیه پس از گزش حیوان ، زخم باید با آب و صابون در چند نوبت و به مدتچند دقیقه عمیقاً شستشو داده شود و در جریان آب سیال قرار گیرد ، سپس میتوان از مواد ضدعفونی کننده مثل بتادین برای زخم استفاده نمود چون ویروسهاری به نور و جریان هوا حساس است در نتیجه زخم نباید بخیه زده شود و حتیالامکان روی زخم باز باشد.
از لحاظ بهداشتی، جای هیچ حیوانی در منزل مسکونی نیست، چون همه‌ یحیوانات می‌ توانند تعدادی از بیماری‌ ها را به انسان منتقل کنند.
نگهداری هر نوع حیوانی در منزل عوارضی دارد که تشخیص برخی از این عوارض وبیماری ‌ها در افراد مبتلا بسیار دشوار است و تشخیص آن در برخی دیگرامکان‌ پذیر نیست،صاحبان سگ و گربه و به ‌خصوص بچه‌ های کوچک بیشتر درمعرض ابتلا به بیماری هستنددکتر جمالی زاده آمار مراجعین برای دریافت واکسن ضد هاری به این مرکز ازابتدای سال را حدود هزار نفراعلام کرد و افزود : این آمار نسبت به سالگذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است و توصیه میکنم افرادیکه بهر عنوان توسط هر حیوانی گزیده میشوند خود درمانی نکنند و فورا به مراکز بهداشتی مراجعه نمایند.
.به امید روزی که این بیماری مثل فلج اطفال ریشه کن شود وکسی به این سادگی زندگیش را از دست ندهد.

رضایی

برچسب ها:
خانگی خانه خشتی رفسنجانعمرگ سگ هاری هاری چند روز قبل جان دومین نفر در رفسنجان را گرفت ولگرد
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان