مدیر کل منابع طبیعی کرمان مطرح کرد :

توسعه بدون حضور مردم شکل نمیگیرد

  • شناسه خبر: 156772
توسعه بدون حضور مردم شکل نمیگیرد

مدیرکل منابع طبیعی کرمان گفت : هیچ توسعه ای بدون توانمندی مردم صورت نمی گیرد که ما برعکس عمل کردیم.

خانه » آخرین اخبار » توسعه بدون حضور مردم شکل نمیگیرد

به گزارش خانه خشتی ؛ مهدی رجبی صبح امروز در آیین  بزرگداشت روز جهانی خاک در مجتمع مس سرچشمه به بحران محیط زیست اشاره کرد و اظهار داشت :با توجه به تاثیرات منفی ناشی از بحران های محیط زیست و منابع طبیعی باید فعالیتی صورت گیرد که منابع‌طبیعی در حداقل زمان ممکن به ثبات نسبی برسد.

وی بیان داشت :عناصری که باعث ادامه حیات می شود آب ،گیاه و خاک هستند که امروز به اهمیت و ارزش آن پی برده ایم.

مدیر منابع طبیعی استان افزود :بشر با بحرانیهایی  که در  دنیا با آن درگیر است می تواند بر آن بحران ها فائق شود ولی تنها موردی که چالش دنیا شده است بحران کم آبی و بیابان زدایی است .

رجبی گفت :محیط زیست مرز نمی شناسد همه دست به دست هم بدهند تا یک اتفاق مثبت بیفتد .

مدیر منابع طبیعی استان گفت :ما در ایران دیر از خواب بلند شدیم تا وقتی که اب داشتیم به ارزش وجود آب پی نبردیم و به فکر آیندگان نبودیم  و همه چیز را برای خودمان می دیدیم.

وی اذعان داشت :بشر باید آینده ها و نسل های دور را ببینید تا جامعه دچار بحران های عظیم اجتماعی نشود .

مهدی رجبی تاکید داشت : تنها چیزی که امنیت جمهوری اسلامی ایران را به خطر می اندازد خطر زیست محیطی است هیچ خطری چون جنگ امریکا و موشک ایران را تهدید نخواهد کرد و همه آنها قابل حل است .

وی ادامه داد :مشکل امنیت زیست محیطی تا وقتی خود ما نخواهیم حل نخواهد شد برنامه ریزان ما باید آینده را ببینند .

مدیر منابع طبیعی استان یادآور شد :ما نباید دنبال مقصر بگردیم باید  فکری به حال آینده بکنیم زمان زیادی نداریم زمانها رااز دست داده ایم .

وی بیان داشت :تغییرات اقلیمی که پیش امده باعث شده است دوره های بارش تغییر کند در فصل مناسب بارش نداریم در استان کرمان ۲۲ میلیارد متر مکعب حجم بارندگی داریم که از این مقدار ۱۸ میلیارد مترمکعب آن تبخیر می شود .

رجبی افزود :با حفظ پوشش سبز طبیعی منطقه، باید ۳ میلیارد مترمکعب باقی مانده آب را حفظ کنیم ،بارندگی به علت نبود پوشش سبز طبیعی باعث جاری شدن سیلاب و تهدید زندگی می شود .

وی بیان داشت :استان کرمان کاملا منطقه خشک است و سومین استان سیل خیر کشور است علی رغم اینکه بارندگی کم است سیل راه می افتد و فرصت نفوذ به خاک را ندارد ،پوشش گیاهی تغذیه نمی شود و خاک از دست می رود .

مدیر منابع طبیعی اذعان داشت :فرسایش خاک در منابع طبیعی سالیانه  ۱۷تن در هکتار می باشد و ۷۵ میلیون تن در سال توسط فرسایش بادی رسوب را به سدها می فرستیم این نشان می دهد در ایران مطالعات خوبی انجام نشده است .

مهدی رجبی بیان داشت: باید فعالیت خیلی بزرگی در عرصه‌های منابع‌طبیعی، مرتعی، جنگل و حوزه آبخیزداری انجام دهیم که انجام این همه این کار در یک مدت معقول از عهده دولت به تنهایی برنمی‌آید و عوامل تخریب به سرعت کارشان را انجام می‌دهند.

مدیرمنابع طبیعی استان اذعان داشت :ما نمی توانیم شاهد باشیم از یک طرف منابع ما از بین می رود و از طرف دیگر منابع را ایجاد نماییم .

وی با اشاره به اینکه همیشه حفظ منابع مقدم بر ایجاد منابع است یادآور شد : یک میلیون هکتار جنگ های طبیعی در استان داریم که گونه های ارزشمندی را در بردارد که  قریب ۶۰۰ هزار هکتار ان آلوده است .

مدیر منابع طبیعی استان با بیان اینکه  در استان کرمان تا امروز حدود ۱۲ تفاهم‌نامه در شهرستان‌های رفسنجان، سیرجان، شهربابک، بردسیر، زرند و کرمان امضا کردیم گفت : ۲ هزار هکتار عملیات مستقیم روی زمین از جمله نهال‌کای و بذرکاری در سال گذشته انجام شده است و ۳ هزار هکتار هم باید توسط شرکت ها انجام شود .

 

 

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان