کشت پایدار طلا در رفسنجان ؛ تنها رنگش تغییر کرده است

  • شناسه خبر: 155298
کشت پایدار طلا در رفسنجان ؛ تنها رنگش تغییر کرده است

مثل اینکه قرار است از این پس رفسنجان را علاوه بر طلای سبز با نام طلای سرخ جهان نیز بشناسیم …

خانه » اقتصادی » کشت پایدار طلا در رفسنجان ؛ تنها رنگش تغییر کرده است

به گزارش خانه خشتی ، رفسنجان از دیرباز معروف به شهر طلای سبز بوده است شهری که بیش از ۸۰ هزار هکتار زمین کشاورزی با محصول پسته را در خود جای داده و روزگاری پسته اش معرف خاص و عام بود.

هرچند همچنان طعم پسته رفسنجان نه تنها در کشور بلکه در دنیا زبانزد است اما در سالهای اخیر شاهد کاهش چشمگیر این محصول در این شهرستان بوده ایم.

کشت زعفران گامی جدیدی است که در رفسنجان برداشته شده و از سه سال گذشته آغاز شده است ، در طی این مدت ۳۵ هکتار در کل شهرستان به کشت این محصول اختصاص یافته است و بیشترین کشت مربوط به مناطق راویز، خنامان و سرچشمه است و حتی برداشت این محصول در روستاهای داوران و اودرج رفسنجان نیز با کیفیت خوب همراه بوده است.

هم اکنون در فصل برداشت این محصول در رفسنجان قرار داریم و تا حوالی ده روز آینده ادامه دارد.

به گفته ی حسین رضایی رئیس جهادی کشاورزی رفسنجان امسال نزدیک به ۱۵ تن پیاز در سطح شهرستان توزیع شده است و پیش بینی برداشت بین ۹۰ تا ۱۰۰ کیلو زعفران در رفسنجان می شود و این در حالی است که سال گذشته چیزی حدود ۶۰ کیلو زعفران برداشت شده است.

زعفران محصول کم آبی است و براحتی می توان در مناطق کوهستانی که آب بارش ها در رودخانه ها رها می شود برای آبیاری این محصول استفاده شود.

به گفته رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان زعفران در طول یک سال به ۴۵۰۰ مترمکعب آب نیاز دارد که از مهرماه آبیاری آن آغاز می شود و فروردین آخرین آب این گیاه داده می شود.

زعفران همچنین در مناطقی که خاک بسیار مناسب نیست و سبک و شنی است هم براحتی رشد می کند. هرچه سن مزارع زعفران بیشتر شود باردهی آن بیشتر می شود و پیک آن در ۵ تا ۷ سال است.

کشت زعفران البته اشتغال زایی بسیار مناسبی دارد چرا که برای انجام اموری همچون برداشت محصول ، کوددهی، علف زنی و آبیاری ، هر هکتار زعفران برای ۲۰۰ نفر شغل ایجاد کند .

زعفران درامد بسیار خوبی نیز دارد . به گفته ی رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان توجیه اقتصادی زعفران حتی از پسته هم بیشتر است.

رضایی می گوید در رفسنجان شاهد توسعه کشت این محصول هستیم حتی کشت زعفران در دشت رفسنجان نیز دو سه  سالی است که در مجاورت باغ های پسته مورد آزمایش قرار گرفته و اگر قطعا به ۵ کیلو در هکتار برسد توجیه اقتصادی برای دشت هم دارد هر چند شوری آب بالای ۵ هزار و یا خاک بسیار شور از محدودیت های کشت زعفران است .

با همکاری جهاد کشاورزی و اداره کار ، تعاون و رفاه اجتماعی نیز تسهیلات کشت زعفران تا سقف ۳۰ میلیون تومان به متقاضیان اعطا می شود.

هرچند زعفران می تواند یک جایگزین خوب برای پسته در منطقه باشد اما هیچگاه نخواسته و نمی خواهیم تلاش های کشاورزان زحمت کش رفسنجانیها را سالهای عمر خود را در باغ های پسته شان صرف کرده اند نادیده بگیریم .

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان می گوید: باغ های پسته در رفسنجان کم آبیاری می کشند و از طرفی تغذیه نامناسب دارند خوب است که میان میزان زمین و آب آن تناسبی بر قرار شود و سطح زیر کشت را کاهش دهیم و در تغذیه نیز حداقل هر هکتار نزدیک به ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان خرج شود تا برداشت خوبی داشته باشیم.

گزارش از مریم مرادی

انتهای پیام/

 

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان