رئیس اداره منابع طبیعی مطرح کرد :

اختصاص ۱میلیارد و ۲۶۴میلیون اعتبار به حوزه آبخیزداری شهرستان رفسنجان

  • شناسه خبر: 154042
اختصاص ۱میلیارد و ۲۶۴میلیون اعتبار به حوزه آبخیزداری شهرستان رفسنجان

رئیس اداره منابع طبیعی رفسنجان گفت: ۲۰۰ میلیون دلار برای آبخیزداری کشور اعتبار تدوین شده است با توجه به شرایط هر منطقه  ۲۵ میلیارد تومان اعتبار به استان کرمان اختصاص یافته است که سهم رفسنجان ۱میلیارد و ۲۶۴میلیون تومان است .

خانه » اقتصادی » اختصاص ۱میلیارد و ۲۶۴میلیون اعتبار به حوزه آبخیزداری شهرستان رفسنجان

به گزارش خانه خشتی ؛ مسعود حیدری پور در نشست خبری در خصوص طرح توانمندسازی جوامع محلی با ابزار تسهیل گری در جمع خبرنگاران رفسنجان اظهار داشت :کار منابع طبیعی زیربنایی و متنوع است هم حفظ حراست از طبیعت و هم زمینه مرتع داری و آب خیزداری را شامل می شود .

وی بیان داشت :با توجه به حجم بالای کاری منابع طبیعی، همکاری همه ارگانها را می طلبد .

حیدری تصریح کرد :مبنای کار منابع طبیعی، آبخیزداری است برای اینکه هم مردم ساکن هستند هم کار کشاورزی و دامپروری انجام می شود و هم ما باید در این حوزه، حفظ و احیای پوشش گیاهی را انجام دهیم .

وی افزود :حوزه آب خیز رودخانه سفید که از مرز کرمان شروع می شود  و از ارتفاعات بیدخون بردسیر سرچشمه می گیرد قریب ۶۰۰هزار هکتار حوزه آبریز این رودخانه است که خروجی آن به دشت رفسنجان می رسد .

رئیس منابع طبیعی رفسنجان گفت :رودخانه گیودری ،شور،احمدآباد و دئفه ، خنامان ، دره در و… از رودخانه های بزرگ شهرستان محسوب می شوند .

وی ادامه داد :از سال ۷۰  در بحث آبخیزداری کارهای بزرگی انجام دادیم قریب ۲۳۶ بند خاکی ،سنگ سیمان با حجم عملیات ۳میلیون و ۲۵۷ هزار ۳۸۵متر مکعب خاک جابجا کردیم .

حیدری گفت :۲۶ میلیون متر مکعب میزان بارندگی در بندهای خاکی این عملیات بوده است و ۱۰ میلیون مترمکعب خاک را ساماندهی کردیم .

وی افزود :۱۵۰ میلیون مترمکعب کمبود آب زیر زمینی است با کارهایی که انجام شده توانستیم ۲۶ میلیون متر مکعب حجم بارندگی را ذخیره کردیم .

رئیس منابع طبیعی رفسنجان خاطرنشان کرد :اگر بتوانیم میزان بارندگی را تثبیت کنیم نقش مهمی در سفره های آب زیرزمینی خواهیم داشت .

حیدری با اشاره به کمبود اعتبار در منابع طبیعی گفت :در سال ۹۶ قریب ۷۰۰ میلیون تومان اوراق خزانه کار شده است .

وی ادامه داد : امسال دولت چند پروژه را به صندوق ارضی پیشنهاد داده است ۱۰ تا ۱۵ پروژه به مقام معظم رهبری پیشنهاد شده ایشان ۴ پروژه را تایید کردند که یکی از این پروژه های مهم ، اب خیزداری بود.

رئیس منابع طبیعی رفسنجان گفت :۲۰۰ میلیون دلار برای آبخیزداری کشور اعتبار تدوین شده است با توجه به شرایط هر منطقه  ۲۵ میلیارد تومان اعتبار به استان کرمان اختصاص یافته است که سهم رفسنجان ۱میلیارد و ۲۶۴میلیون تومان است .

وی اضافه کرد :در سه حوزه که  مطالعات تفضیلی را شامل می شود در حالیکه مطالعات اجرایی آن در دست انجام است در رودخانه گیودری در سرچشمه کارهای خوبی صورت گرفته است که سهم اعتبار منابع طبیعی شهرستان در این سه حوزه ها از جمله  سرچشمه ،راویز و احمدآباد هزینه شده است .

حیدری پور گفت :رودخانه احمدآباد و دئفه کنترل شده است با توجه به بارندگی سالهای قبل اعتبارات را در روخانه گیودری متمرکز کردیم یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان برای احداث دو بند خاکی تراکمی (ده سیان ) در رودخانه گیودری هزینه خواهیم  کرد.

وی بیان داشت :در منطقه راویز برای احداث تشتک های آبی هزینه هایی شده است در منطقه رودخانه دئفه ۱۵۸ میلیون تومان برای افزیش کانال آب گیری هزینه شده است .

رئیس منابع طبیعی رفسنجان اذعان داشت :پیمانکاران مشخص شده اند تا ظرف دو ماه آینده تا آخر دی ماه  این پروژه ها افتتاح می شوند سه قرارداد بسته شده است یک شرکت نظارتی و یک پیمانکار به منظور آموزش و تسهیل گری در منطقه اخذ کرده ایم .

وی افزود :منطقه راویز به عنوان پایلوت منطقه تهسیل گری در نظر گرفتیم همه دستگاه های دولتی باید در این پروژه همکاری کنند .

حیدری بیان داشت :اگر بتوانیم این پروژه را به نحواحسن انجام دهیم می توانیم برای سال آینده هم آن  را اجرا کنیم قریب ۱ میلیارد ۶۰ میلیون تومان از صندوق توسعه ملی اعتبار داشتیم  هزار و ۴۴۴ متر مکعب بند خاکی تراکمی و هزار۷۸۵متر مکعب بند انحرافی احمد آباد داشتیم که ۵۰ هزار مترمکعب خاک جابجا شده است این فعالیت ها با همکاری شرکت نفت انجام شده است .

وی ادامه داد :هدف ما حوزه سرچشمه و گیودری است تا بتوانیم آب را کنترل کنیم .

رئیس منابع طبیعی با بیان اینکه ما با مردم در ارتباط هستیم گفت : بستر توسعه هر کشور منابع طبیعی است و کاری بسیار سنگین است .

حیدری به طرح تسهیل گری اشاره داشت و گفت :تهسیل گر برای مشارکت افراد جامعه است به علت عدم آگاهی مردم ،معمولا طرح های منابع طبیعی سخت اجرا می شود تسهیل گر با هدف مشخصی که دارد با گفتگوی آزادی که بین افراد مختلف جامعه می گذارد دیدگاه ها مردم را بررسی می کند و به جمع بندی می رسد .

وی افزود : در این جمع بندی رهبری و هدایت پروژه را بعد از اجرا بر عهده خود افراد جامعه محلی می گذارد .

 

 

 

برچسب ها:
آبخیزداری رئیس اداره منابع طبیعی رفسنجان مسعود حیدری منابع طبیعی رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان