رئیس شبکه دامپزشکی رفسنجان مطرح کرد:

کشف و معدوم سازی دو تن فرآورده خام دامی در رفسنجان

  • شناسه خبر: 153095
کشف و معدوم سازی دو تن فرآورده خام دامی در رفسنجان

رئیس شبکه دامپزشکی رفسنجان گفت: از ابتدای سال جاری نزدیک دو تن فرآورده خام دامی مثل گوشت قرمز ،سفید مرغ و ماهی ضبط و معدوم شده است و این نشان دهنده پیگیری ، نظارت و اهمیت دادن به سلامت افراد می باشد .

خانه » پزشکی و سلامت » کشف و معدوم سازی دو تن فرآورده خام دامی در رفسنجان

به گزارش خانه خشتی ؛ محمود مقامی پیش از ظهر امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت :قدمت دامپزشکی در ایران به صورت نهاد به ۸۰ سال قبل بر می گرد که موسسه ای به نام دفع آفات حیوانی وجود داشت .
وی بیان داشت :بعد از شیوع بیماری وبا در ایران که تلفات زیادی را به همراه داشت وزارتخانه تصمیم گرفت یک سازمانی به صورت قوی تر در بحث پیشگیری از بیماریها تشکیل دهد در واقع هسته اولیه دامپزشکی از همین جا آغاز شد .
مقامی تصریح کرد :یکی از دلایل دیگرکه باعث شد سازمانی به نام دامپزشکی شکل گیرد نیاز به فراورده های دامی ،لبنی و افزایش دامداریها به شکل صنعتی بود .
وی اضافه کرد:سازمان دامپزشکی دو وظیفه ای اصلی را برعهده دارد یکی حفظ و حراست از سرمایه دامی کشور است که شامل دام وطیور می باشد دیگری بحث بررسی بیماریهای مشترک بین انسان و دام است .
رئیس دامپزشکی رفسنجان خاطرنشان کرد :۱۷۰۰ عامل بیماری زا بین دام و انسان مشترک هستند ۴۹ درصد بیماریهای که انسانها به انها مبتلا می شود بیماریهایی هستند که از دام و فراورده های دامی به انسان منتقل می شوند .
وی عنوان داشت :اگر سازمان دامپزشکی در بحث پیشگیری از بیماریها خوب عمل کند وزارت بهداشت ۵۰ درصد هزینه هایش برای درمان از بین می رود .
مقامی به بیماری تب مالت اشاره کرد و گفت :این نوع بیماری هزینه های درمانی زیادی را در بردارد شخص را ناتوان و از کار افتاده می کند ،تب کریمه کنگو هم از جمله بیماریهایی است که کشنده می باشد .
رئیس دامپزشکی رفسنجان یادآور شد :شهرستان رفسنجان با توجه به موقعیت کشاورزی که دارد باعث شده خیلی از مردم به سمت دامداری گرایش پیدا کنند بیش از ۱۰۰ واحد گاوداری صنعتی و نیمه صنعتی وجود دارد که در حدود ۱۰ تا ۱۲ راس گاو را نگهداری می کنند .
وی ادامه داد :بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار راس گوسفند و بز در رفسنجان وجود دارد بیش از ۱۰۰ واحد مرغ گوشتی و ۸ واحد مرغ تخم در شهرستان فعالیت می کنند.
مقامی بیان داشت :در زمینه تولید مرغ و دام در بین شهرستانهای استان اول هستیم ،در تولید مرغ گوشتی رفسنجان حرف اول را می زند در بحث تولید شیر روزانه ۵۰ تن شیر مازاد داریم .
وی اذعان داشت :کمبود گوشت قرمز در رفسنجان از استانهای جنوبی ،خراسان ،فارس و سیستان و بلوچستان تامین می شود .
رئیس دامپزشکی رفسنجان گفت :پرورش دام و طیور در رفسنجان باعث ایجاد اشتغال و تولید در این شهرستان شده است می طلبد مسئولین استان نگاه ویژه ای به این شهرستان داشته باشند .
وی بیان داشت :با توجه به امکاناتی که خیرین ارائه می دهند باعث شده است که رفسنجان به عنوان شهرستانی محروم قلمداد نشود امکانات بودجه ای در این سازمان کم است .
مقامی با بیان اینکه قریب ۲۰ مرکز درمانی در رفسنجان به صورت خصوصی کار می کنند گفت :این مراکز بازوی توانمندی برای تشخیص و پیشگیری از بیماریها در شبکه دامپزشکی محسوب می شود .
وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ دامپزشک در شهرستان وجود دارد افزود :این دامپزشکان دربخش خصوصی و دولتی فعالیت دارند .
مقامی بیان داشت :سازمان دامپزشکی بر روی بحث سلامت فرآورده های دامی از مزرعه تا سفره نظارت دارد ،کارخانجات دام را تحت نظارت داریم این قضیه را امسال به صورت جدی پیگیری کردیم .
وی عنوان داشت :دو کشتارگاه دام و طیور در رفسنجان و سرچشمه فعال است ، کشتارگاه دام رفسنجان امسال به بخش خصوصی واگذار شد .
محمود مقامی با اشاره به اینکه رفسنجان در بحث پرورش و کشتار طیور در استان نمونه و الگو است گفت :نظارت بر مراکز خصوصی و عرضه مراکز خام دامی از وظایف سازمان دامپزشکی است .
وی اذعان داشت :بحث ردیابی فراوردهای خامی مسئله مهمی است که پیگیری می شود مرغ قبل از کشتار، تست آنتی بیوتیک می شود .
رئیس دامپزشکی از پلمپ ده واحد مرغ و ماهی غیر مجاز در سال جاری خبر داد و گفت :از ابتدای سال جاری نزدیک دو تن فراورده خام دامی مثل گوشت قرمز ،سفید مرغ و ماهی ضبط و معدوم شده است و این نشان دهنده پیگیری ، نظارت و اهمیت دادن به سلامت افراد می باشد .
رئیس دامپزشکی در سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر مازاد شیردر رفسنجان چگونه مصرف می شود گفت :بیشر مازاد شیر به شهرهای کرمان ،اصفهان ،یزد برده می شود مشکل ما این است که رفسنجان کارخانه لبنی برای تبدیل شیر به دیگر فراورده ها ندارد .
وی ادامه داد :۳۰ مرکز شیر فروشی در سطح شهرستان داریم که شیر را به فروشندگان ارائه می دهند .
مقامی بیان داشت :در جلسه کارگروه سلامت مصوب شد که ماشین های حامل ماهی جمع اوری و معدوم شوند عمده این ماهی ها مصرف انسانی ندارند برخی از انها هم حلال نیستند .
وی با بیان اینکه ۵ ماشین سردخانه دار برای کشتارگاه وجود دارد گفت :این ماشین ها جوابگوی ظرفیت حمل گوشت در سطح شهرستان هستند ولی بازهم امکان تخلف در حمل گوشت وجود دارد که در صورت مشاهده با متخلفان برخورد می شود .
مقامی بیان داشت :مردم می توانند تخلفات دامی را به دامپزشکی گرارش دهند از سال گذشته فروش مرغ زنده به علت شیوع آنفلوانزا متوقف شد که در شش ماه اول سال دو مورد داشتیم که متوقف شده اند .

تنظیم: منیژه نوروزی

انتهای پیام/

 

برچسب ها:
دامپزشکی رفسنجان کشف محمود مقامی معدوم سازی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان