۳۸درصدازمرگها در رفسنجان و انار ناشی از بیماریهای قلبی وعروقی است

  • شناسه خبر: 153029
۳۸درصدازمرگها در رفسنجان و انار ناشی از بیماریهای قلبی وعروقی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: ۳۸ درصد از مرگ و میرها در رفسنجان و انار ناشی از بیماریهای قلبی وعروقی است.

خانه » پزشکی و سلامت » ۳۸درصدازمرگها در رفسنجان و انار ناشی از بیماریهای قلبی وعروقی است

به گزارش خانه خشتی ، دکتر علی اسماعیلی ندیمی در جمع خبرنگاران به موضوع قلب سالم پرداخت و افزود: در سال گذشته یکهزار و ۲۰۰ مورد مرگ و میر در شهرستانهای انار و رفسنجان تحت پوشش این دانشگاه به ثبت رسیده که ۴۴۱ مورد بر اثر بیماریهای قلبی و عروقی بوده و این رقم ۳۸ درصد کل مرگ ها را در این دو شهرستان نشان می دهد.

وی تصریح کرد: طرح خطرسنجی افراد بالای ۳۰ سال مبتلا به بیماریهای قلبی و عروقی در مراکز خدمات جامع سلامت شهری وروستایی به طور رایگان اجرا می شود و تاکید داریم که این افراد برای کنترل قلبشان حتما به این مراکز مراجعه داشته باشند تا از نظر سلامتی شان مطمئن شوند و اگر در معرض بیماریهای قلبی هستند با برنامه ای ساده و توصیه های پزشکی از بروز بیماریها جلوگیری شود.

وی بیان کرد: نقش الکل در بیماریهای قلبی عروقی این بیماری را تشدید می کند لذا در حال حاضر ثابت شده هر حجمی از الکل ابتلا به این بیماری را زیاد می کند پس بنابراین الکل حتی اندک برای بیماریهای قلبی و عروقی مفید نیست بلکه مضر است.

اسماعیلی ندیمی اظهار کرد: دیابت یکی از عوامل مهم ابتلا به بیماریهای قلبی است لذا با وجود کلینیک دیابت در رفسنجان به افراد توصیه داریم که با مراجعه خود به این کلینک و کنترل دیابت از بروز بیماریهای قلبی و عروقی جلوگیری کنند.

فوق تخصص بیماریهای قلبی و عروقی به روز ۲۹ سپتامبر که هرساله روز جهانی قلب نامیده شده اشاره کرد و گفت: تا زمانی که قلب می زند زندگی مفهوم دارد در غیر اینصورت حیاتی در کار نیست و افراد باید به سلامتی قلب خود اهمیت دهند تا زندگی شیرین در کنار افراد خانواده داشته باشند.

وی توصیه کرد: شیرینی را کم مصرف کنید، مصرف هر شبانه روز ۵ سهم ( هرسهم به اندازه یک مشت پراست ) میوه و سبزی، کاهش مصرف غذاهای فراوری شده، فعالیت بدنی ۵ بار در طول هفته و هر بار ۳۰ دقیقه، کاهش مصرف نمک و چربی، ورزشهای خانوادگی و پیاده روی و کاهش مصرف سیگار از بروز بیماریهای قلبی و عروقی جلوگیری می کند و موجب داشتن قلبی سالم است.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از مرگ و میرها در کشور قلبی و عروقی است و چاقی، دیابت، قند خون، عصبانیت و دیگر عوامل پیش زمینه بیماریهای قلبی و عروقی است خاطرنشان کرد: عصبانیت به طور غیر مستقیم در بروز بیماریهای قلبی و عروقی تأثیر گذار است و عصبانیت باعث می شود که فرد برای خواباندن عصبانیتش در غذا خوردن هم زیاده روی کند و چاق شود.

اسماعیلی ندیمی با بیان اینکه مصرف زیاد نمک هم موجب بروز بیماری پرفشاری خون و به دنبال آن بیماریهای قلبی و عروقی می شود ادامه داد: ذائقه ها بعد از مدت کوتاهی تبدیل به عادت می شود لذا بهتر است مردم غذاها را با نمک کم مصرف کنند، غذاهای کم کالری بخورند، سیگار و موادمخدر مصرف نکنند، ورزش کنند، سبزیجات و میوه ها را در طول شبانه روز استفاده کنند تا به مرور به سبک زندگی سالم عادت کنند و به مشکلات و بیماریهای قلبی و عروقی دچار نشوند.

وی توضیح داد: افزایش وزن، مصرف چربی های اشباع شده و کاهش تحرک و عدم کنترل دیابت عواملی است که عوارضشان در سیستم قلبی عروقی بسیار آهسته است و عوارضش ممکن است سالها طول بکشد.

این فوق تخصص بیماریهای قلب و عروق بیان کرد: ایران تصمیم دارد ۲۵ درصد از مرگ و میر و بار بیماریهای قلبی و عروقی را تا سال ۲۰۲۵ کم کند لذا در این راستا برنامه مدونی بنام ” ایراپن ” در حال اجرا در مراکز خدمان جامع سلامت داریم که خدمات نوین سلامت در جهت کاهش بار بیماریها را ارائه می دهد.

وی توصیه کرد: غذاها در مهمانی های شبانه در پاسی از شب سرو نشود، استرس و پرخوری را کنار بگذارید، رفتارهای مخاطره آمیز تغذیه ای باید توسط خود فرد کنترل شود و نیز در کنار این مراعات ها حتما برای خطر سنجی به مراکزخدمات جامع سلامت مراجعه کنند تا از مرگ های زودرس جلوگیری کنیم.

دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان جمعیت بالای ۳۷ هزار نفر در شهرستان انار و جمعیت بالای ۳۱۱ هزار نفر در شهرستان رفسنجان را تحت پوشش خود قرار دارد.

برچسب ها:
بیمارهای قلبی و عروقی دکتر علی اسماعیلی ندیمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان