گفتگوی خانه خشتی با قاری منتخب کشوری؛

طنین صوت قاری رفسنجانی در اروپا + عکس و فیلم

  • شناسه خبر: 150078
طنین صوت قاری رفسنجانی در اروپا + عکس و فیلم

پیمان خیرخواه قاری رفسنجانی در مورد سفرش به عنوان نماینده جامع قرآنی جمهوری اسلامی ایران به کشور های آلمان ، هلند، فرانسه و بلژیک می گوید.

خانه » اجتماعی » طنین صوت قاری رفسنجانی در اروپا + عکس و فیلم

به گزارش خانه خشتی؛ پیمان خیرخواه قاری نام آشنای شهرستان رفسنجان است . جوانی خوش صدا که در بسیاری از جلسات رسمی ایشان را می بینیم. وی در سیزده سالگی با اجرای تلاوت در محضر اساتید بزرگ مصری، تشویق استاد انور شحات و استاد طاروتی را بر انگیخت و این تلاوت به طور زنده از رادیو قرآن پخش شد. در سال ۱۳۹۰ رتبه اول کشور را از آن خود کرد و در ماه رمضان امسال به عنوان نماینده جامعه قرآنی کشور به کشور‌های آلمان، فرانسه، سوئد، نروژ و هلند اعزام  شد.

از جمله فعالیت‌ها و افتخارات قرآنی وی، عضویت در  کانون قرآن و عترت بسیج دانشجویی، نفر اول مسابقات قرآنی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۰، نفر اول مسابقات قرآنی دانشکده‌های علوم قرآنی سراسر کشور در سال ۹۲، پژوهشگر برتر بسیج دانشجویی استان خراسان رضوی در سال ۹۳، مسئول کانون قرآن و عترت بسیج دانشجویی خراسان رضوی و مسئول بسیج دانشجویی دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد از سال ۹۲ تا ۹۴ است. در این گفتگو با خیرخواه در مورد سفرش به عنوان یک قاری و نماینده جامع قرآنی جمهوری اسلامی ایران در کشور های آلمان هلند فرانسه و بلژیک صحبت میکنیم.

از چگونگی انتخابتان و سفرتان به اروپا برای تلات آیات قران بگویید.

هرساله یک سری مجموعه های عالی قران در کشور مثل شورای عالی قران و جاهای دیگه برنامه هایی دارند برای اعزام نخبگان قرانی به کشورهای مختلف.این مجموعه در قم فعال است .این مجموعه امسال طی یک فراخوان  آزمونی از قاریان کشور به عمل آورد.در نهایت یک جمع هشت نفره از کل قاریان کشور جمع شد.

نحوه این آزمون و انتخاب چگونه بود ؟

عموما چون مخاطبانی که بیشتر در این کشور ها داریم عرب زبان ها هستند .لبنانی ها،عراقی ها و… لذا این ها چیزی که برایشان مهم است تسلط بر زبان های خارجی است و از نظر معیار های علمی قران هم  فصاحت خیلی برایشان مهم است . چون نماینده جامعه قرانی ایران است .

شما کدام زبان خارجه رو تسط دارید ؟

بنده به زبان عربی مسلط هستم .در گذشته دانشجوی مشهد بودم چون زائرین زیادی از کشور های عربی به حرم امام رضا (ع)می آمد .من هم زیاد با آن ها در صحن غدیر حرم امام رضا صحبت میکردم و از این جهت در این زبان قوی شدم .خب چهار سال این کارمان بود کم کم یادش گرفتم .

  

خب سفر شما ازآلمان آغاز شد، از فعالیت تان در آنجا برایمان بگویید ؟

ما در آلمان در شهرهای برلین ،هامبورگ و ایالت نورث وست فالن بودیم .از مهمان نوازی سه گروه در آنجا بسیار لذت بردیم .ابتدا افغان های مغیم آلمان بودند خیلی نسبت به قاریان ایرانی لطف داشتند؛دوم لبنانی ها و سوم عراقی ها . ما یک برنامه در رایزنی فرهنگی ایران در برلین داشتیم .در آلمان یک روز وجود دارد که همه آلمانی ها جمع می شوند ؛جشن و مراسم می گیرند . رایزنی ایرانی هم چون امسال مقارن شده بود با ماه مبارک رمضان همسایه های آلمانی که مسیحی آلمانی بودند را  دعوت کرده بود که تشریف بیاورند و با فرهنگ مردم ایران و ماه مبارک رمضان آشنا شوند .ماهم به عنوان گروه قرآنی برای تلاوت به آنجا رفتیم .قبل از شروع بنده گفتم که قصد دارم چه آیاتی را از قرآن بخوانم .داستان حضرت ابراهیم را انتخاب کردم که دعوت  به توحید و این ها میکند .همه آن هایی که آنجا بودند یکتا پرست بودند.گفتم که این آیات را بر روی ال سی دی که آنجا بود پخش کنند.زمانی که قرات تمام شد .من شنیدم که رایزنی فرهنگی گفت خیلی از مسیحایی که در آن جمع بودند درخواست قرآن کرده اند.قرآن را به عنوان هدیه از رایزنی فرهنگی گرفتند.البته چیز های دیگه ای هم آن جا بود که آن ها بخواهند به عنوان سوغات انتخاب کنند کتاب های فرهنگی دیگر و… اما این ها قران را انتخاب کردند و این برای من شیرین بود .

کلیپی از شما منتشر شد که در یک تعمیرگاه در آلمان درحال قرآن خواندن هستید ماجرای آن چه بود ؟

در آلمان خاطره ای جالب برایم ماند . عموی بنده در کارهای فنی و تعمیرات ماشین است . از من خواست در سفر به آلمان آچاری را برایش تهیه کنم که در ایران نبود .ما به مغازه ای رفتیم که کار تعمیرات انجام میداد. فرد مسلمانی بود از لبنانی هایی که مقیم المان بود .فرد دیگری که همراه ما بود گفت ایشان (بنده ) قاری قرآن هستم .گفت پس اگر قاری قران است باید بنشیند و برای من قران بخواند .من نشستم و آیه های سوره حمد رو برایش خواندم .بعد از تمام شدن تلاوت ؛گفت اقا از این مغازه هر وسیله ای که دوست دارید بردارید.هر مقدار که میخواهید بردارید. چون شما قاری  قران هستید وبرایم تلاوت کردی هر آنچه دوست دارید بردارید.برایم جالب بود من آن وسیله را بدون هیچ هزینه ای تهیه کردم .

video_2018-08-26_13-08-52

پس از المان شما به هلند رفتید از فعالیت فرهنگی تان در المان برایمان بگویید.

برنامه های ما به طبع بیشتر در مساجد اهل سنت بود .آخر نگاهی در انجا وجود دارد که وهابیت این نگاه را در آنجا جا انداخته است .که این نگاه می گوید : شیعه قرانش با قران اهل تسنن فرق دارد .برای همین برایمان مهم بود به مساجد اهل تسنن برویم .

به خاطر دارم به مسجدی رفتیم . آن فردی که با ما بود گفت که این جا قبلا پایگاه داعش برای اعزام نیروهای مسلمان ساکن اروپا بوده است .ما با هماهنگی آنجا رفتیم و برای امنیت به ما گفتند نگویید شیعه و به خصوص ایرانی هستیم.ما در آنجا تلاوت کردیم و همه امدند و استقبال کردند با موبایل هاشایشان فیلم برداری کردند. حلقه زدند به دورمان .عکس می گرفتند. این جا بود که ما گفتیم ما ایرانی هستیم و شیعه و برایشان جالب بود .مسجد نور هامبورگ بود آنجا .

مقصد بعدی شما پس از هلند بلژیک بود ، از انجا بگویید برایمان .

پزشکان ایرانی مقیم بلژیک یک مرکز را در بلژیک راه اندازی کرده بودند . ما به انجا دعوت شدیم .بسیار انسان های معتقدی بودند و خودشان برنامه های مختلف قرانی را اجرا میکردند .ما برایشان دو برنامه داشتیم . یک برنامه هم در بلژیک برای عراقی های مقیم بلژیک داشتیم .بعد از ان ما به فرانسه رفتیم .

گویا در برنامه فرانسه تان با مشکلی بر خورد کردید ؟

ما قرار بود آنجا برنامه ای داشته باشیم که کنسل شد و آنجا قرار شد بازدید از برج ایفل را داشته باشیم .که یک هموطن محترمی آمد انجا یک عملیات تروریستی راه انداخت {خنده } گویا یک خواسته از سفارت ایران داشت . مسیری که می بایست برویم را بستند .فقط در فرودگاه یک ۱۲ ساعت ماندیم و سپس به سمت تهران حرکت کردیم .

پیمان از برخورد خود مردم اروپا با قاریان ایرانی برایمان بگو.

ببینید درکل برخورد با ایرانی ها در اروپا یک برخورد خیلی خوب و محترمانه است .خب ایرانی هایی هم که انجا رفتنند مثل پرفسور سمیعی و.. خدمات خیلی خوبی به المان داشتند .ایرانی ها خاطره بد در آنجا به جا نگذاشته اند .لذا ماهم هرکجا که میرفتیم تحویلمان می گرفتند.

  گفتگو از : امیررضا دهشیری

 

برچسب ها:
پیمان خیرخواه قاری قاری بین المللی قاری رفسنجانی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان