مدیر موسسه تحقیقات پسته کشور در رفسنجان مطرح کرد:

میان مشکل کشاورز و تحقیقات پسته خلا بزرگی است / خام فروشی پسته توجیه پذیر نیست

  • شناسه خبر: 149395
میان مشکل کشاورز و تحقیقات پسته خلا بزرگی است / خام فروشی پسته توجیه پذیر نیست

مدیر موسسه تحقیقات پسته کشور در رفسنجان گفت: امروز میان مشکلات کشاورزان و تحقیقات در زمینه پسته خلا بزرگی وجود دارد.

خانه » اقتصادی » میان مشکل کشاورز و تحقیقات پسته خلا بزرگی است / خام فروشی پسته توجیه پذیر نیست

به گزارش خانه خشتی ، علی اسماعیل پور در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه رفسنجان در محل مرکز تحقیقات پسته رفسنجان برگزار شد با تبریک روز خبرنگار، خبرنگاران را دارای استعدادی منحصر به فرد دانست که در وجود هرکسی نیست و هنر پردازش، تحقیق و تفحص را از صفات وجودی خبرنگاران عنوان کرد.
وی با اشاره به وضعیت پسته و کشاورزی در شهرستان و به تبع آن در استان و سایر شهرهای پسته خیز بیان کرد: شغل ۸۰،۹۰ درصد مردم رفسنجان کشاورزی است و عمده مردم این شهرستان از قبل کشاورزی ارتزاق می کنند.
وی بیان داشت: از سال ۷۲ مرکز تحقیقات پسته کشور به عنوان یک مؤسسه ملی در رفسنجان شکل گرفت چراکه سطح زیر کشت پسته در رفسنجان بیشتر از سایر نقاط کشور است و این مرکز که امروز به نام پژوهشکده پسته نامگذاری شده کار تحقیق، آموزش و ترویج کشاورزی را انجام می دهد.
مدیر پژوهشکده پسته ایران با اشاره به این مطلب که خلأ زیادی بین تحقیقات و کشاورز وجود دارد، اضافه کرد:برای ۷۰،۸۰ درصد مشکلاتی که در بحث پسته هست مطلب و جواب داریم که منتقل نشده است برگزاری کلاس، استفاده از نشریات و آموزش در این راستا می تواند کمک باشد.
وی تصریح کرد: در بحث کنترل آفات، پسیل از بیشترین آفاتی است که پسته را شامل می شود و برای مسایل و مشکلات این آفت و سایر آفات و بیماری ها تحقیقاتی صورت گرفته است.
اسماعیل پور خاطرنشان کرد: بحران آب از مسایل حادی است که در اکثر مناطقی که پسته کاری است، وجود دارد زمانی که آب های زیرزمینی تحلیل می رود کیفیت آب هم کم می شود که تحقیقات در این زمینه نمی تواند کاری انجام دهد.
وی با بیان این مطلب که تغییرات اقلیمی موضوع دیگری است که روی پسته اثر گذاشته، افزود: یکی از دلایل طغیان آفات تغییرات اقلیمی است.
مدیر پژوهشکده پسته گفت: کشت محصول پسته در ۲۷ استان کشور توسعه یافته حتی استان های غربی هم به کشت این محصول روی آوردند.
وی از کشت های فراسرزمینی یاد کرد و صادرات پسته به صورت خام را یادآور شد و توضیح داد: می توانیم از میوه، چوب، گل و…سایر متعلقات پسته ارزش افزوده ایجاد کرده و درآمد کسب کنیم و رو به صنایع تبدیلی پسته بیاوریم اما تاجران و کشاورزان ما پسته را بیشتر به صورت خام عرضه می کنند.
وی در پاسخ به سؤالی در مورد سم پاشی و عدم کارآیی سموم در برخی موارد، بیان کرد: نوشتن یک نسخه واحد برای هیچ آفتی امکانپذیر نیست در سالهای گذشته بیش از ۷۰ نوع سم آزمایش شده است هر آفتی شرایط خاص بیولوژی دارد.
اسماعیل پور اظهار کرد: سم پاشی در دنیا آخرین حربه است، امروز مبارزه تلفیقی توصیه می شود ما عادت کردیم برای کوچکترین آفت سم پاشی کنیم.
این مسؤول با اشاره به آفت کش های طبیعی از جمله کفشدوزک به این موضوع اشاره کرد که متأسفانه با سم پاشی، این دشمن طبیعی از بین می رود.
وی در ادامه بیان داشت: مشکل عمده سال جاری کم محصولی یا به اصطلاح کم باری درخت است اما در همین شرایط کم بار هم می توانستیم محصول خوبی داشته باشیم که به دلیل تغییرات اقلیمی از کمبود سرما در زمستان و افزایش دما در اسفندماه و گرمای فروردین با کم محصولی مواجه شدیم.
اسماعیل پور در پاسخ به سوالی پیرامون انتقاد نماینده مردم رفسنجان و انار در عملکرد ضعیف پژوهشکده پسته که در رفسنجان مستقر است اما راهکاری برای کشاورز ارایه نکرده و مشکلات گریبان کشاورز را گرفته، تشریح کرد: بر اساس اطلاعات نادرستی که به نماینده داده بودند وی از ما مسایلی را خواسته بود در حالی ما در دادن مجوز سم فروشی و کیفیت سموم نقشی نداریم.
وی ادامه داد: انتقادات نماینده ناشی از مشاوره اشتباهی بود که به وی داده شده بود اما ارتباط مان با نماینده خوب است و با رایزنی وی موفق شدیم بتوانیم با رییس کمیسیون کشاورزی مجلس ارتباط بگیریم و مشکلات و مسایل پسته را در سطح ملی برطرف کنیم.
وی همچنین به مسأله سرخشکیدگی درختان اشاره کرد و اظهار داشت: یک بخش سرخشکیدگی طی سال های گذشته هم بوده و امسال هم وجود دارد که عمده شوری آب عامل آن است در شرایطی که شوری وجود دارد شاخه از محل تاج شروع به خشک شدن می کند.
عدم استقبال از ایجاد صنایع تبدیل پسته در رفسنجان
احمد شاکر معاون برنامه ریزی پژوهشکده پسته نیز از تولید محصولات جانبی پسته نظیر کره پسته، شیر پسته، شکلات پسته و حلوای پسته یاد کرد و گفت: شیر پسته محصولی است که بدون هیچ ماده افزودنی تولید می شود و در بین مصرف کنندگان جا افتاده است.
وی بیان داشت:از پوست استخوانی پسته نوعی زغال فعال تولید می شود که در صنایع غذایی و نیز تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرد.
اما محمد عبداللهی با عنوان ۳ میلیارد تومان اعتبارات سالانه پژوهشکده این رقم را برای انجام تحقیقات ناکافی دانست.
معاون پژوهشی پژوهشکده پسته ادامه داد:دولت اعتبارات برای سرمازدگی می دهد اما پولی نمی دهد که کار تحقیقاتی کنیم.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم آبیاری به روش غرق آبی انجام دهیم باید ۷۰ درصد باغات حذف و ۳۰ درصد بمانند، افزود:آب کافی نداریم و با بهترین سیستم های آبیاری هم نمی توانیم تمام باغات را حفظ کنیم.
این پژوهشگر با تأکید بر اینکه ما اشتباه کردیم که این همه سطح زیر کشت بردیم، بیان داشت: باید برگردیم هزینه کنیم و روی درختان پرثمر کار کنیم.
وی از اینکه کشت پسته فراسرزمینی شود به خوبی یاد کرد و تصریح کرد: اگر بتوانیم با دانش کشاورزی ایرانی از منابع کشورهای دیگر استفاده کنیم راه حل خوبی است یعنی با فروش دانش و استفاده از منابع آب و خاک دیگران محصول تولید کنیم.

برچسب ها:
پسته تحقیقات پسته خام فروشی علی اسماعیل پور مرکز تحقیقات پسته کشور در رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان