خبرنگار از امنیت شغلی برخوردار نیست / خبرنگاران‌ مدیران را به سمت پاسخگویی و شفاف‌سازی سوق دهند

  • شناسه خبر: 149343
خبرنگار از امنیت شغلی برخوردار نیست / خبرنگاران‌ مدیران را به سمت پاسخگویی و شفاف‌سازی سوق دهند

نماینده خبرنگاران رفسنجان و انار گفت: خبرنگار از امنیت شغلی برخوردار نیست و بالاخص خبرنگاران محلی که با کمترین حقوق و مزایا در این عرصه فعالیت می کنند.

خانه » اجتماعی » خبرنگار از امنیت شغلی برخوردار نیست / خبرنگاران‌ مدیران را به سمت پاسخگویی و شفاف‌سازی سوق دهند

به گزارش خانه خشتی ،  صبح امروز آیین تجلیل از خبرنگاران شهرستانهای رفسنجان و انار با حضور مسئولین و خبرنگاران در محل هتل هیلان رفسنجان برگزار شد.

فاطمه ملایی نماینده خبرنگاران در این مراسم اظهار داشت:خبرنگاری، فقط یک شغل و یا یک واژه نیست، بلکه یک راه است که شخصیت واقعی او، حقوقی است نه حقیقی، شخصیتی است که با درد و شادیهای مردم شهر عجین شده است تا روشنگر حقایق تلخ و شیرین جامعه باشد.
وی افزود: خبرنگار با جوشش، پویش، رصد کردن اخبار و گزارشها، بیان خواسته های مردم و تلاش برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه زنده است. خبرنگار مدافع حقوق مردم و تصویرگرِ روایات زندگی، تحولات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است تا رسیدن به آن جامعه آرمانی که مد نظر همگان است را محقق سازد.
ملایی با بیان اینکه دنیای امروز بدون خبرنگار غیر قابل تصور است خاطر نشان کرد: خبرنگاران، نمایندگان و نخبگان جامعه هستند، چرا که عدم نظارت و نبود انتقادهای سازنده از سوی خبرنگاران موجب بروز برخی ناکارآمدی ها، عملکرد ضعیف و کج روی ها از طرف مسئولان و مدیران می شود.
وی تصریح کرد: در طول این سالها خبرنگاران شهرستان های رفسنجان و انار تمامی تلاش خود را به کار گرفته اند تا پل ارتباطی بین مردم و مسئولین باشند و خواسته ها و نیازهای مردم را به گوش مسئولین رسانده و حرفها و خدمات مسئولین را به سمع و نظر مردم برسانند و ارتباطی دو سویه برقرار کنند.

ملایی گفت: خبرنگار بیش از همه در منظر اتهام، دروغ پراکنی و یا جانبداری قرار می گیرد؛ اما در این راه تلاشهای شبانه روزی خبرنگاران بسیاری از مشکلات دو شهرستان را مرتفع ساخته که این نقش سازنده و اهمیت وجودی خبرنگاران محلی را در جامعه می رساند.
وی در خصوص کرامت و شان خبرنگار بیان داشت:  آنچه در این میان مهم و ضروری به نظر می رسد حفظ کرامت و احترام به شأن خبرنگار و اهمیت دادن به حرفه خبرنگاری است. متاسفانه و با صراحت بگویم که در طی این سالها ما شاهد رفتارهای نه چندان مناسب از طرف بعضی مدیران اداره ها و مسئولین با خبرنگاران بوده ایم.

ملایی اظهار داشت: از ورود خبرنگاران به جلسات جلوگیری می شود، مدیران از پاسخگویی به سوالات خبرنگاران طفره می روند، و یا اگر مطلبی در قالب حرف و خواسته به حَقِ مردم با یادداشت، عکس و گزارش به تصویر در می آید در برابر آن جبهه گیری می شود و حتی به شکایت خاتمه پیدا می کند، اگر خبرنگاران برای پوشش خبری جشنواره یا جلسه ای در خارج از شهر حضور دارند، وجود آنها بی اهمیت انگاشته می شود و کمترین امکانات رفاهی را از آنها دریغ می کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه بعضی از ادارات به خبرنگاران با برداشت اشتباه از ماهیت اصلی رسانه، نگاه جناحی دارند و از جواب دادن به سوالات خبرنگاران طفره می روند و یا در جلسات خبریشان از آنها دعوت نمی کنند.
نماینده خبرنگاران بیان داشت: امروز خبرنگاران شهرستان به خاطر عشق و علاقه ذاتی شان به این حرفه پذیرفته اند که با کمترین حقوق و تسهیلات کار کنند همه ما می دانیم که خبرنگاری از مشاغل خاص و سخت در جامعه است، حرفه خبرنگاری حرفه‌ای طاقت فرسا و هرکس در حد شناخت خود از این شغل پردردسر، پراسترس و پرتنش سخن می‌گوید ولی تا زمانی که افراد در این جایگاه قرار نگیرند و با سختی‌های آن دست و پنجه نرم نکنند کسی این شغل پرمشغله، سخت و کم درآمد را درک نخواهد کرد و از آن طرف خبرنگار در معرض انواع مخاطرات پیدا و پنهان سیاسی،امنیتی، حقوقی و اجتماعی قرار می‌گیرد.
وی خاطر نشان کرد:خبرنگار از امنیت شغلی برخوردار نیست و بالاخص خبرنگاران محلی که با کمترین حقوق و مزایا در این عرصه فعالیت می کنند، اما آنچه خبرنگاران را آزار می دهد رفتار مدیران با خبرنگاران است. به نظر می رسد بعضی از مدیران از نقش خبرنگاران برای پیشبرد برنامه ها و اهدافشان چندان اطلاع ندارند و اگر هم اطلاع دارند همواره انتظار دارند از آنها تعریف و تمجید شود و نقد سازنده را بر نمی تابند.

ملایی گفت: خبرنگاران‌ باید مدیران را به سمت پاسخگویی و شفاف‌سازی سوق دهند، خبرنگاران باید با نقد و بررسی عملکرد مسئولان، اختیارات مدیران را محدود کرده و جلوی فسادهای احتمالی را بگیرند زیرا خبرنگاران صدای‌ مردم هستند.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان