مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، مسئله این است

  • شناسه خبر: 148433
مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، مسئله این است

به عنوان یک شهروند رفسنجانی سال ها در ذهنم با این سوال که چرا مجتمع مس سرچشمه را با نام کرمان میشناسند و نه رفسنجان کلنجار رفته ام …

خانه » یادداشت » مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، مسئله این است

به گزارش خانه خشتی ، به عنوان یک شهروند رفسنجانی سال ها در ذهنم با این سوال که چرا مجتمع مس سرچشمه را با نام کرمان میشناسند و نه رفسنجان کلنجار رفته ام . سوال سهل و ممتنعی که شاید بسیاری از همشریانم نیز به آن اندیشه اند .
اولین و ساده ترین پاسخ به این پرسش آن بود که مجتمع مس سرچشمه در استان کرمان واقع گردیده و طبیعی است که این مجتمع را به نام استان محل استقرار آن معرفی نمایند.
در گذر سال ها با مجتمع های صنعتی بسیاری برخورد کردم که نه تنها به نام شهر محل اسقرار آن بلکه آن را به نام روستای مجاورش نام گذاری کرده بودنند. و یا آنکه در همین استان پهناور خودمان مراکز صنعتی وجود دارند که به نام شهر شان نام گذاری شده اند نه شهر مرکز استان مانند گل گهر سیرجان .
و اما امروز پاسخ های بسیاری به این پرسش به ظاهر ساده در ذهن دارم که بسیاری را نمیتوان به زبان آورد چه رسد به آنکه در یادداشتی آن را مطرح کرد و توضیح داد.
درد امروز ما صرفا بودن یا نبودن پسوند شهرمان به دنبال نام مجتمع مس سرچشمه نیست درد جگر سوز ما نادیده انگاشتن نقش رفسنجان در برقراری مجتمع عظیمی است که ستون فقرات صنعت مس است .
چگونه است که امروز ما مجتمع صنعتی مانند مس شهربابک یا گل گهر سیرجان و یا ذغال سنگ زرند را با نام شهرهایشان میشناسیم اما مجموعه سرچشمه را نه با نام رفسنجان که با نام کرمان معرفی میکنیم؟
نگارنده نه قصد تهیج افکار عمومی دارد و نه آنکه بدنیال راه انداختن دعوای حیدری نعمتی میان کرمان و رفسنجان است اما کدام عقل سلیم این را میپذیرد که بیشتر بهره را مجتمع سرچشمه از منابع و ذخایر طبیعی شهر ما ببرد اما نام شهر دیگری را بر جبین خود دارد ؟
چرا نباید نام رفسنجان بر مجتمعی قرار گیرد که در حوزه سرزمینی آن قرار دارد و بیشترین آسیب را از فعالیت های صنعتی آن میبیند؟
نادیده انگاشت نام شهر ما در صنعت مس بدون تردید خطای سهوی نیست و نگارنده به بخشی از دلایل چرایی آن به خوبی آشنا است،گردش مالی عظیم مجموعه مس و شرکت های وابسته، خرید های محلی هنگفت ، اشتغال زایی قابل توجه در دفاتر مرکزی شرکت های وابسطه و منافع بسیاری که در این یادداشت جایی برای بیان آن نیست تنها گوشه ای از این دلایل است.
این تنها درخواست برای یک نام نیست ، این صدای مردمی است ،که حقوقی را که سال ها در سایه نجابت و چشم سیری اش مغفول مانده است طلب میکند. و امروز روز دیگری است.
امید آن است که مسئولین شهری ما با چشم بستن بر منافع زودگذر بدنبال تحقق حقوق اساسی شهروندان رفسنجان باشند نه دل خوش کردن به ریالی و تومانی دریافت حق سهم آلایندگی .
مجتمع مس سرچشمه با همه اهمیت آن برای صنعت و معدن کشور جزو لاینفک شهر ما است و باید بیش از هر شهر و شهروندی، رفسنجان و رفسنجانی از آن بهره مند شود و نخستین گام نام گذاری مجتمع مس سرچشمه به نام رفسنجان است .
من ا… توفیق
به قلم سید علی حقگو

برچسب ها:
مجتمع مس سرچشمه رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • شهروند

    مسئولین شهر رفسنجان خوابن...
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان