رئیس اوقاف و امورخیریه رفسنجان مطرح کرد:

امامزادگان واسطه فیض الهی با مردم‌اند / تشریح برنامه های بقاع متبرکه در رفسنجان

  • شناسه خبر: 148228
امامزادگان واسطه فیض الهی با مردم‌اند / تشریح برنامه های بقاع متبرکه در رفسنجان

رئیس اوقاف و امورخیریه رفسنجان گفت:  امامزادگان همانند اجداد طاهرینشان واسطه فیض الهی با مردم‌اند، از سوی دیگر مردم نیز با نیت تقرب به پروردگار متعال به زیارت حضرات می‌روند و ایشان را واسطه فیض الهی و رفع حوائج خود به درگاه خداوند می‌دانند.

خانه » فرهنگی مذهبی » امامزادگان واسطه فیض الهی با مردم‌اند / تشریح برنامه های بقاع متبرکه در رفسنجان

حجت الاسلام محمد محمد زاده رئیس اوقاف و امورخیریه شهرستان رفسنجان به مناسبت روز بزرگداشت امامزادگان و بقاع متبرکه در گفت و گو با خانه خشتی ضمن عرض تبریک فرا رسیدن دهه کرامت با طلیعه ولادت پُر سعادت حضرت فاطمه معصومه (س) و روز بزرگداشت حضرت احمد ابن موسی شاه‌چراغ و ولادت حضرت سلطان علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) اظهار داشت: اصل دوستی و حب و عشق‌ورزی به خاندان پاک حضرت پیامبر (ص) بعنوان مزد رسالت از مسلمین خواسته شده، محبتی که یک ملکه درونی بوده و آثار بیرونی آن در امور مختلف بروز می‌کند اعم از سلام دادن، زیارتنامه خواندن، صله دادن، شادی در ایام شادی و حزن در ایام حزن حضرات.

وی افزود: یکی از بهترین حلقه‌های اتصال بین محب و محبوب به دیدار او رفتن است، سر زدن به دوست از رایج‌ترین ویژگی‌های بین هر دوستی و مودت است.

محمدزاده گفت: امامزادگان همانند اجداد طاهرینشان واسطه فیض الهی با مردم‌اند، از سوی دیگر مردم نیز با نیت تقرب به پروردگار متعال به زیارت حضرات می‌روند و ایشان را واسطه فیض الهی و رفع حوائج خود به درگاه خداوند می‌دانند.

رئیس اوقاف و امورخیریه شهرستان رفسنجان با ذکر روایتی از پیامبر اکرم(ص) پیرامون ارزشمندی بقاع متبرکه بیان داشت: برای توسل به پروردگار و مناجات و عبادت حضرت حق چه جایی بهتر از قطعه‌ای از بهشت که مقابر حضرات امامزادگان هستند.

وی تصریح کرد: ما شیعیان، اعراب صدر اسلام و مسلمین همزمان با اهلبیت را به دلیل ظلم و تعدی به این خاندان پر نور سرزنش می‌کنیم در حالیکه در بسیاری از مواقع خودمان ناخواسته مرتکب کفران این نعمت بزرگ شده و حق پیامبر و اهلبیت ایشان را ادا نمی‌کنیم.

محمد زاده گفت: با وجود بقاع متبرکه متعدد در جای جای وطن اسلامیمان بارها از کنار بقعه‌ای عبور کرده و به زیارت ایشان نمی‌رویم .

رئیس اوقاف و امورخیریه رفسنجان با برشمردن بقاع متبرکه تحت مدیریت اداره اوقاف رفسنجان در این شهرستان اظهار داشت: امامزاده سیدجلال الدین اشرف واقع در ۳۰ کیلومتری شمال رفسنجان – نوق علیا- دهستان رضوان- روستای شمس‌آبادنوق که طبق شجرنامه موجود در اداره اوقاف نسب ایشان با ۲۵ واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد.

وی افزود: بقعه‌متبرکه این امامزاده جلیل‌القدر بمساحت ۵۷.۳۸۷ مترمربع یکی از بزرگترین بقاع در سطح استان که سالانه بطور متوسط میزبان ۱۰۰ هزار نفر و بعلت داشتن تعداد ۲۰ زائرسرا بصورت چهار فصل توسط خادمین این بقعه در حال پذیرایی از زائرین عزیز می‌باشند.

تجمع بزرگ عاشوراییان در امامزاده سید جلال الدین اشرف رفسنجان

تجمع بزرگ عاشوراییان در امامزاده سید جلال الدین اشرف رفسنجان

محمدزاده ادامه داد: امامزاده سیدابراهیم بهرمان واقع در ۷۰ کیلومتری شمال رفسنجان در شهر بهرمان از توابع نوق- انتهای خیابان شهداء بوده و طبق شجرنامه معتبر و موجود در بقعه نسب ایشان نیز با ۵ واسطه به امام موسی کاظم(ع) می‌رسد، این بقعه متبرکه بمساحت ۵.۳۲۳ مترمربع سالانه بطور متوسط میزبان ۶۰ هزار نفر زائر است.

محمد زاده گفت: امامزاده سیدابراهیم خنامان معروف به شاه چهل تن که نسب ایشان با تعدادی واسطه به امام موسی کاظم(ع) می‌رسد نیز در ۴۵ کیلومتر رفسنجان واقع در دهستان خنامان واقع شده است و امامزاده عبدالله و بی‌بی صفیه که نسب ایشان با تعدادی واسطه به امام جعفرصادق(ع) می‌رسد در کیلومتر ۱۸ جاده رفسنجان – سرچشمه واقع گردیده است.

وی افزود: امامزاده عبدالله واقع در کیلومتر ۴۰ جاده رفسنجان- سرچشمه روستای گوداحمر از توابع سرچشمه که نسب ایشان به امام علی(ع) که نزدیک‌ترین نسبت به اهلبیت است می‌رسد و امامزاده بی‌بی زهرا واقع در جاده رفسنجان – سرچشمه جاده معروف به شاهزاده عباس، جاده روستای نی‌زار، دهستان لنگر که نسب ایشان با ۸ واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد.

محمد زاده بیان داشت: بسیاری از آبادی‌ها و مراکز تمدن امروزی نیز با کنکاش تاریخی در کنار همین بقاع متبرکه شکل گرفته و بسیاری از خدمات عمومی و اجتماعی نیز بواسطه همین مراکز بنا نهاده شده است همانند مساجد، حمام، دکاکین، مدرسه، بازار و محکمه و غیره.

رئیس اوقاف و امورخیریه رفسنجان خاطر نشان کرد: مطابق فرمایش امام راحل (ره) که فرموده‌اند: ما می‌خواهیم مردم در پناه این بقاع متبرکه به آرامش برسند، که باید این مهم تحقق پیدا کند و بایستی تمام عزم شیعیان بر این باشد که هر شهر و یا روستایی که از وجود امامزادگان بهره می‌برد همانند شهرهای زیارتی، معماری شهری و روستایی خود و ساخت و توسعه مراکز عمومی و خدماتی و رفاهی و حتی تفریحی را به سمت این امامزادگان سوق دهند تا نقطه ثقل این آبادی‌ها همان خانه و بهشتی باشد که حضرت رسول(ص) فرمود شیعیان وقتی به زیارت مشرف می‌شوند با شناسایی کمبودها و تفاصیل در صدد رفع احتیاجات بقعه متبرکه بر آمده و دین خود را بنحوی به حضرات ادا می‌کنند.

وی تصریح کرد: در سالهای اخیر نیز اداره اوقاف تحت همین فرامین و مطابق دستور مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای که می‌فرمایند: امامزادگان باید به قطب فرهنگی جامعه تبدیل شوند، مبادرت به اجرای برنامه‌های گوناگونی نموده تا در چشم‌انداز آینده این بقاع متبرکه شاهد تحقق این دستور باشیم.

محمدزاده بیان داشت:  اصلاح کامل طرحهای جامع امامزادگان در جهت قطب فرهنگی مانند جانمایی مدرسه، خانه عالم، مهد کودک، تماشاخانه و غیره. که با تصویب طرح جامع هر امامزاده، علیرغم تغییر هیأت امناء و مدیریت اداره اوقاف محل، باید مطابق اصول همان طرح مبادرت به ساخت و ساز و ایجاد ابنیه جدید نمود، اجرای برنامه‌های فرهنگی و تمرکز بسیاری از آنها در آستان مقدس حضرات همچون آرامش بهاری، نشاط معنوی و ضیافت الهی و راه‌اندازی مراکز فرهنگی و قرآنی امامزادگان که در سایه آن اکنون هزاران حافظ مشغول به حفظ سور و آیات الهی بوده از جمله این برنامه هاست.

وی انتخاب و انتصاب هیات امناء کارآمد، تحصیل کرده و آموزش دیده، استقرار روحانی دائمی در بقاع دارای سکنه، راه اندازی شورای فرهنگی بقعه، متشکل از افراد حائز ذوق و اندیشه فرهنگ اسلامی و راه‌اندازی سامانه جامع بقاع متبرکه برای مدیریت بر درآمدها و عملکرد از دیگر برنامه این سازمان عنوان کرد.

 

 

برچسب ها:
امامزادگان بقاع متبرکه در رفسنجان حجت الاسلام محمد محمد زاده رئیس اوقاف و امور خیریه رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان