رئیس دادگستری رفسنجان عنوان کرد:

۴۹ هزار پرونده ورودی دستگاه قضا در رفسنجان

  • شناسه خبر: 146922
۴۹ هزار پرونده ورودی دستگاه قضا در رفسنجان

رئیس دادگستری رفسنجان گفت:مجموعه پرونده هایی ورودی به حوزه قضایی شهرستان رفسنجان در سال ۹۶ ، ۴۹ هزار پرونده بوده و به ۴۸ هزار پرونده رسیدگی شده است.

خانه » اجتماعی » ۴۹ هزار پرونده ورودی دستگاه قضا در رفسنجان

به گزارش خانه خشتی ، حجت الاسلام مهدی پور محمدی در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضائیه صبح امروز با حضور جمعی از خبرنگاران رفسنجان در دادگستری برگزار شد ، با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله شهید بهشتی از ایشان به عنوان شخصیتی بی نظیر و ذخیره خداوند برای قرن چهاردهم یاد کرد و اظهار داشت: شهید بهشتی رکن ساسی در تدوین قانون اساسی کشور بودند و در تشکیلات قضایی و انسجام آن نقش ویژه داشتند.

وی با برشمردن ویژگی های شهید بهشتی در داشتن سعه صدر بالا ، نظم، آرامش حین انجام وظیفه و پرکاری بیان داشت: اینها ناشی از ایمان بالای ایشان بود و مسئولین ما باید به این شهید بزرگوار اقتدا کنند و زوایایی مختلف زندگی ایشان را الگو قرار دهند، شهید بهشتی در برخورد با منتقدان و حتی کسانی که اسلام و انقلاب را قبول نداشتند با سعه صدر بالا بود.

رئیس دادگستری رفسنجان در ادامه اظهار داشت: امروز در شرایط اقتصادی جامعه که مردم در مشکلات ، گرانی، مسائله مسکن و … دست و پا می زنند دغدغه مسئولین ما به جای رسیدگی به اصل قضیه و معیشت مردم به حاشیه معطوف شده و مسائلی همچون حضور بانوان در ورزشگاه یا رفتن به توچال اصل شده است در حالیکه بایستی یک تیم اقتصادی قوی سازماندهی شود و شبانه روزی برای حل مشکلات مردم تلاش کنند.

حجت الاسلام پور محمدی در ادامه به عملکرد دستگاه قضا در استان کرمان و شهرستان رفسنجان در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: در سال ۹۶ ، ۱۷ میلیون پرونده به مجموعه دستگاه قضای کشور و شورای حل اختلاف وارد شده است که ۱۲ میلیون پرونده تنها مربوط به دستگاه قضاست.

وی با بیان اینکه حجم بسیاری از پرونده هایی ورودی به دستگاه قضا مربوط به مطالبات مردم از یکدیگر و مطالبات بانکها از مردم است اظهار داشت: ۳۷۰ هزار ورودی پرونده دستگاه قضا و شورای حل اختلاف استان کرمان در سال ۹۶ است، ۳۱۶ قاضی در استان فعالیت می کنند  که سرانه هر قاضی در سال گذشته رسیدگی به ۱۷۵۰ پرونده بوده است.

رئیس دادگستری رفسنجان با بیان اینکه ۱۶ درصد از کل پرونده های استان کرمان نسبت به سال ۹۵ کاهش یافته است خاطر نشان کرد: در سال گذشته تعداد قضات از ۱۳۶ به ۳۳۴ قاضی افزایش یافته است.

پور محمدی گفت: ۱۹ قاضی در رفسنجان فعالیت دارند که ۱۰ نفر در دادگاه و ۹ قاضی در دادسرای عمومی شهرستان حضور دارند.

نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه با حضور حجت الاسلام پورمحمدی رئیس دادگستری و حسین رئیسی نژاد دادستان شهرستان رفسنجان

نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه با حضور حجت الاسلام پورمحمدی رئیس دادگستری و حسین رئیسی نژاد دادستان شهرستان رفسنجان

وی افزود: مجموعه پرونده هایی ورودی به حوزه قضایی شهرستان رفسنجان در سال ۹۶ ، ۴۹ هزار پرونده بوده و به ۴۸ هزار پرونده رسیدگی شده است، از این تعداد ۲۵ هزار پرونده مربوط به دادسرا، ۹ هزار و ۳۰۰ مربوط شورای حل اختلاف و ۱۵ هزار پرونده مربوط به دادگاه بوده است.

پور محمدی تصریح کرد: سرانه هر قاضی برای رسیدگی به پرونده در دادگاه در سال ۹۶ در رفسنجان ۱۸۰۰ پرونده است، با این حجم بالای پرونده می طلبد که تعداد قضات افزایش یابد و از طرفی مردم نیز سعی کنند با صلح و سازش مشکلات را حل نموده و به خاطر مسائل کوچک به دادگاه مراجعه نکنند.

رئیس دادگستری رفسنجان گفت: در شهرستان رفسنجان ۱۰ شعبه رایی شورای حل اختلاف فعال است و مابقی صلحی هستند، ۷ شعبه شورای حل اختلاف در شهر رفسنجان و سه شعبه در شهرهای سرچشمه، کشکوئیه و صفائیه قرار دارند.

پور محمدی در ادامه به بحث ابلاغ های الکترونیک و سامانه ثنا اشاره کرد و گفت: هر شهروند می تواند با ثبت نام در سامانه ثنا در هز نقطه کشور که از وی شکایتی صورت گرفت از طریق پیام و ایمیل اگاه شود و از طرفی کلیه ابلاغ های آاخطاریه ها و آراء بصورت الکترونیک به فرد ارسال شده و علاوه بر صرفه در وقت و نیرو از افشای اسرار انها نیز جلوگیری خواهد شد.

وی افزود: ۷۰ درصد ابلاغ ها در شهرستان رفسنجان بصورت الکترونیک انجام می شود و در آینده بایستی به ۹۰ درصد برسد و هر فردی که دارای کد ملی است در این سامانه قرار گیرد.

رئیس دادگستری رفسنجان به راه اندازی دفتر خدمات قضایی الکترونیک در شهر رفسنجان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: کلیه دادخواست ها در شورای حل اختلاف و دادگاه باید از طریق این دفتر تکمیل و هزینه ها پرداخت و از رطیق سیستم به شعب ارسال گردد و راه اندازی این دفاتر در راستای تحقق دولت الکترونیک، حذف بروکراسی اداری و کاغذ بازی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در اغتشاشات دی ماه سال ۹۶ ۴۳ پرونده در استان کرمان تشکیل شد تصریح کرد: خوشبختانه با هماهنگی دستگاه قضا، نیروی انتظامی، شورای تامین، سپاه و توپخانه ۶۵ صاعقه تدبیری در شهرستان رفسنجان صورت گرفت که از هرگونه تجمع غیرقانونی در این ایام در این شهرستان جلوگیری شد و هیچ گونه پرونده ای تشکیل نشد و رفسنجان بهترین عملکرد را در استان در این ایام داشت.

پور محمدی در خصوص حبس زدایی و سیاست های قوه قضائیه در کاهش جمعیت کیفری بیان داشت: در سال ۹۶ ، ۱۷ هزار تصمیم جایگزین حبس اتخاذ گردید.

وی افزود: ۳۰۰ هزار زندانی در کل کشور وجود دارد در حالیکه ظرفیت اسمی زندان ها ۷۰ هزار نفر است و بسیاری از این زندانی ها به خاطر مسائل مالی و مواد مخدر در زندان هستند.

رئیس دادگستری رفسنجان گفت: اولین جرم استان و بالطبع در رفسنجان سرقت های جزء هستند و در کشور نیز بالاترین آمار مربوط به سرقت است.

وی تصریح کرد: از مجموع سرقت ها ۲۰ درصد لوازم داخلی خودرو، ۱۴ درصد منازل، ۱۱ درص سرقت موتور سیکلت و ۹ درصد سرقت احشام است.

پور محمدی خاطر نشان کرد: از مجموع سرقت های استان کرمان ۵۰ درصد مربوط به شهر کرمان، ۹ درصد شهرستان بم و ۷ درصد مربوط به رفسنجان است.

نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه با حضور حجت الاسلام پورمحمدی رئیس دادگستری و حسین رئیسی نژاد دادستان شهرستان رفسنجان

نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه با حضور حجت الاسلام پورمحمدی رئیس دادگستری و حسین رئیسی نژاد دادستان شهرستان رفسنجان

وی افزود: شهرستان رفسنجان با جمعیت ۳۱۵ هزار نفری و ۶۵ هزار نفر اتباع بیگانه در این شهر بالاترین جمعیت در استان بعد از شهر کرمان را داراست و این امار سرقت برای رفسنجان قابل قبول نیست.

پور محمدی گفت: در عین حال با تلاش دستگاه قضا و نیروی انتظامی بیشترین کشف سرقت استان نیز در رفسنجان رقم خورده است.

رئیس دادگستری رفسنجان بیان داشت: ۸۰ درصد سرقت ها توسط افراد در سنین ۱۸ تا ۴۰ سال و ۸۵ درصد آنها توسط معتادین صورت میگیرد.

وی بیان داشت: نزاع، مسائل اخلاقی، اختلافات خانوادگی از جمله مهمترین عوامل وقوع قتل است و ۴۴ درصد قتل ها با سلاح سرد بوده است.

پور محمدی ادامه داد ۲۱ درصد قتل های استان مربوط به شهر کرمان، ۱۷ درصد جیرفت و ۱۷ درصد مربوط به رفسنجان است، درصد رفسنجان بسیار بالاست و این درحالی است که ۸۰ درصد قتل با مصرف مشروبات الکی همراه بوده است.

رئیس دادگستری رفسنجان در خصوص افزایش آمار خودکشی در شهرستان رفسنجان نیز بیان داشت: بر طبق بررسی های انجام گرفته از خودکشی های نافرجام علل عمده خودکشی ها بحران هویت، ناامیدی از زندگی، اعتیاد، گرفتاری مالی و رابطه نامشروع و ترس از رسوایی اخلاقی و متوجه شدن خانواده ها بوده است.

پور محمدی خاطر نشان کرد: بایستی عوامل خودکشی ها و افزایش آمار جرم را در سایر حوزه ها جستجو کرد، قوه قضائیه با معلول برخورد می کن نه با علت، وقتی اشتغال، مسکن، تعطیلی کارخانه ها، رکود و بیکاری، تورم ، عملکرد ضعیف بانکها و موسسات و عدم نظارت کافی دولت را داریم همین عوامل زمینه اصلی بروز جرم می شوند.

وی با اشاره به تاکید رهبر فرزانه انقلاب در خصوص شبیخون فرهنگی دشمن بیان داشت: ۴۵ میلیون کاربر فضای مجازی و استفاده چند ساله انحصاری از تلگرامجامعه ما را با خطرات و آسیب های جدی روبه رو کرد و در اغتشاشات اخیر شاهد ان بودیم اما باز هم شاهد حمایت دولت از طریق تلگرام طلایی و هاتگرام هستیم.

رئیس دادگستری رفسنجان در ادامه به مسئله مواد مخدر پرداخت و گفت: بر اساس اعلام سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مصرف کننده مواد مخدر در کشور حضور دارد و بیشترین میزان مصرف مربوط به ماده مخدر تریاک، ماده گل، هرویین و شیشه است.

حجت الاسلام پورمحمدی رئیس دادگستری شهرستان رفسنجان

حجت الاسلام پورمحمدی رئیس دادگستری شهرستان رفسنجان

وی افزود: ۷۰ درصد طلاق های کشور مربوط به مواد مخدر است و ۷۰ درصد زندانیان را مجرمین مربوط یه مواد مخدر تشکیل می دهد، کودک آزاری های شدید توسط معتادین به ویژه شیشه رقم می خورد با این حال ۲۲ دستگاه متولی برخورد با مواد مخدر هستند و سالانه ۳ هزار میلیارد تومان در این زمینه هزینه می شود.

پور محمدی تکریم ارباب رجوع، ایجاد دستگاههای نوبت دهی، اهتمام به مجازات های جایگزین حبس را از جمله برنامه های سال جدید عنوان کرد.

برچسب ها:
تکریم ارباب رجوع حجت الاسلام مهدی پور محمدی دستگاه قضا رئیس دادگستری رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان