التیامی بر آشفتگی اوضاع و احوال پسته و کشاورزان رفسنجان 

  • شناسه خبر: 146605
التیامی بر آشفتگی اوضاع و احوال پسته و کشاورزان رفسنجان 

به همت انجمن کارآفرینان شهرستان رفسنجان ، جلسه ای تحت عنوان تبادل نظر در خصوص وضعیت کاهش محصول پسته و پیامدهای آن با حضور و نماینده و جمعی از صاحبنظران برگزار شد.

خانه » اقتصادی » التیامی بر آشفتگی اوضاع و احوال پسته و کشاورزان رفسنجان 

به گزارش خانه خشتی ؛ با توجه به بحران پیش رو در سال زراعی آتی و وارد شدن ضربات قابل توجه و ناشی گرفته از کاهش محصول پسته در سطح شهرستان رفسنجان ، آنچه شایان توجه است ، بررسی تمامی جوانب امر خواهد بود ، پیامدهای که به زودی و یکی پس از دیگری و هر یک با تأثیرات قابل توجه در انتظار جمع کثیری از کشاورزان ، صاحبان صنوف مستقیم ، غیر مستقیم و سایر شهروندان ما خواهد بود .

در جلسه ای به همت انجمن کارآفرینان رفسنجان جهت تجمعین نظرات تعدادی از کشاورزان پسته و نمایندگان صنوف وابسته عصر دیروز ، یکشنبه بیست هفتم خرداد ماه در محل هتل جهانگردی رفسنجان برقرار گردید مهندس سعید علیپور مقدم رئیس هیئت مدیره انجمن کارآفرینان رفسنجان و رئیس نظام مهندسی شهرستان رفسنجان با این مقدمه افزود : بی تردید با ضربه خوردن صنعت پسته در سنوات آینده با کاهش چشمگیر گردش مالی و همچین آمار شایان توجه از بین رفتن فرصت های کاری پیامدهایی از جمله آمار فزاینده بیکاری ، از بین رفتن فرصتهای سرمایه گذاری جدید ، تاثیر پذیری جریانات فرهنگی و اجتماعی (برگرفته از نیازهای تحصیلی ، ازدواج جوانان ، مشکلات اخلاقی و خانوادگی) ، افزایش آمار جرم و صدمات مشهود به سلامت روح و روان شهروندان جای تـأمل و چاره اندیشی مدبرانه دارد . به طور مستقیم آنچه در اولین مرحله نیازمند به تدبیر و حمایت دارد دغدغه کارفرمایان و کارگران درگیر با فرآیند پسته در رفسنجان است .

ابطحی کشاورز در این جلسه حفظ اساس تولید را راهکار برون رفت از وضعیت کنونی پسته دانست و اظهار داشت :موتورهای ابکشی به خاطر نداشتن نفقه از کار نیافتد و برای ان باید راهکار پیدا کرد ،خود مسئولین که تولید کننده پسته هستند گرفتاری مردم را ببینند و با صادرکننده ها و کشاورزان با مدارا رفتار کنند .

وی افزود :بانکها در خصوص پرداخت وام ها و اداره مالیاتی در خصوص مالیات و دیگر مسائل با کشاورزان مدارا کنند .

قاسم علیزاده کشاورز و فعال کشاورزی تحقیق گروه های دانشگاهی در خصوص کم ابی را یکی راهکارهای برون رفت از وضعیت کنونی پسته اعلام نمود و گفت :برای ترسیم کم ابی اینده رفسنجان گروه های دانشگاهی میتوانند تحقیق کنند تا در خصوص چاه ها و اینده کشاروزی تصمیم گیری شود .

وی بیان داشت :اگر برای هر تن پسته ۵ کارگر حساب کنیم امسال اشتغال برای ۴۵۰ هزار کارگر پسته چین را از دست داده ایم .

علیزاده تصریح کرد :دولت در خصوص وضعیت پسته همکاری نمایند .

معین کشاورز دیگر در ادامه گفت :هیچ سالی را از نظر روحی و روانی در بین کشاورزان رفسنجان به این اشفتگی ندیدم اتفاقی که در رفسنجان در خصوص وضعیت پسته افتاده یک سونامی و زلزله ای است که باید فکری برای ان برداشته شود .

وی بیان داشت :با وضعیتی که برای پسته به وجود امده بیشتر کارگران بیکار شده اند و وضعیت ناامنی برای چاه ها به وجود می اید باید نیروی انتظامی وارد عمل شود .

کشاورز دیگری گفت :برای جایگزین کردن دیگر محصولات به جای پسته باید فرهنگ سازی شود بحث گلخانه ها را بیشتر ادامه دهیم ،اگر جوانها از این محصول دلسرد شوند دیگر قدمشان به باغ نرود و دستشان به پتار و هرس درختان و تعمیر نرود همه زندگیها نابود خواهد شد .

مسئول دیگری صنعتی شدن بر روی محصول پسته را راهکار دانست  و گفت :بحث خرده مالکین اگر حل شود اب را میتوانیم بهتر مدیریت کنیم و مصرف سم و کود  هم به حداقل می رسید بهره روی پسته بالا می رود کار علمی با پشتوانه در رفسنجان صورت نگرفته است .

در خصوص بیمه و وامها ی کشاورزی تبادل نظر شد که ادارت مرتبط همکاری لازم را انجام دهند .

نماینده بانک های عامل حاضر در این جلسه نیز در ادامه گفت :به دنبال کم شدن محصول پسته و وضعیت نامطلوب پسته مشکلات امنیتی ایجاد خواهد شد و ما به عنوان بانک تمام توان را می گذاریم در خصوص تمدید وام ، بخشش وام و سود همکاری لازم را انجام دهیم .

حسن محمدی کارشناس اداره صنعت و معدن و تولید کننده ادوات کشاورزی نیز راه برون رفت از تک محصولی رفتن به سمت صنایع پایین دستی شرکت مس دانست و گفت : وام های سرمایه در گردش می تواند مناسب باشد ،امکانات خوبی در صنعت وجود دارد نگرش باید عوض شود باید مطالبه گری در مردم باشد .

دکتر ارسلان به عنوان نماینده معین اقتصادی صنایع مس بیان داشت :برگزاری نمایشگاهی در شهر با شعبه ای از خدمات بازرگانی میتواند مناسب باشد مسئولین بیایند نیازمندیها و خدمات خود را اعلام نمایند صنعتگران در این نمایشگاه حضور پیداکنند باید پل ارتباطی بین صنعت ایجاد کنیم با ایجاد نمایشگاه ها و در کنارش ایجاد کارگاه های اموزشی همدلی لازم بین صنعت و کشاورزی ایجاد کنیم تا از این بحران عبور کنیم و حرکت اثر گذار ی صورت گیرد .

پاکزاد نائب رئیس شورای شهر رفسنجان در ادامه اظهار داشت :بحران بزرگی در پیش رو داریم ،وظیفه ما این است که با این موضع فعالانه برخورد کنیم همه ادارات در وضعیت پسته سهیم هستند و باید برای ان برنامه داشته باشند چند اداره با هم میتوانند با تشکیل کارگروه با ارائه راهکار برنامه بحران پسته را مدیریت کنند .

وی بیان داشت :باید به فکر سرمایه گذاری باشیم باید با ارائه طرح و ایده سرمایه های بیشتری را به سمت شهرستان بیاوریم .

بحث بیمه ، وامهای کشاورزی، ایجاد صندوق پسته ، ایجاد گلخانه ، جایگزین کردن محصولات دیگر به جای پسته ،امید به اینده پسته از جمله مواردی بود که در این جلسه در خصوص انها بحث و تبادل نظر شد .

 

 

 

 

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان