تازه ترين دستاورد علمي ايران

مسافر فضایی سالم به زمین بازگشت

  • شناسه خبر: 14501
مسافر فضایی سالم به زمین بازگشت

ارسال موجود زنده توسط کاوشگر پیشگام به فضا و بازیابی موفق آن با واکنش آمریکا و ابراز نگرانی شدید این کشور مواجه شد. دانشمندان و متخصصان فضایی جمهوری اسلامی ایران موفق شدند با برداشتن گام بلند دیگری در عرصه فناوری پیشرفته فضایی، ارسال حیات به فضا و تحقیقات زیستی که در انحصار چند کشور معدود […]

خانه » آخرین اخبار » مسافر فضایی سالم به زمین بازگشت

ارسال موجود زنده توسط کاوشگر پیشگام به فضا و بازیابی موفق آن با واکنش آمریکا و ابراز نگرانی شدید این کشور مواجه شد.
دانشمندان و متخصصان فضایی جمهوری اسلامی ایران موفق شدند با برداشتن گام بلند دیگری در عرصه فناوری پیشرفته فضایی، ارسال حیات به فضا و تحقیقات زیستی که در انحصار چند کشور معدود است را برای کشورمان به ارمغان آورند.
پروژه ارسال حیات به فضا که با مدیریت یکپارچه سیستمی و تلاش دانشمندان سازمان فضایی ایران به مورد اجرا گذاشته شده، توسط سازمان صنایع هوا فضای وزارت دفاع تا ارتفاع مورد نظر پرتاب و پس از طی مراحل پیش بینی شده و رسیدن به سرعت، شتاب و ارتفاع مورد نظر، مجددا به زمین بازگشته و موجود زنده با موفقیت بازیابی شد.
کاوشگر پیشگام از چهار بخش شامل:
۱-مجموعه موتور، متشکل از اجزای قفسه دم، بالک های پایدارساز، بلوک تنظیم ارتفاع، موتور و نازل؛
۲-سکوی پرتاب برای پرتاب مجموعه؛
۳-ایستگاه های زمینی برای برقراری ارتباط با کاوشگر و دریافت اطلاعات به صورت زمان واقعی؛
۴-محموله که از اجزای کپسول زیستی سامانه خدمات (الکترونیک، مخابرات و پردازش)، جدایش سازه و جدایش بازیاب موجود زنده تشکیل شده است.
دسترسی به ارتفاع بیش از ۱۲۰ کیلومتری، ارسال موجود زنده (میمون) با فیزیولوژی شبیه انسان، بومی سازی فناوری طراحی، ساخت و پرتاب کپسول زیستی، بازیابی سالم محموله، تله متری ثبت داده های محیطی، زیستی و تصاویر در تمامی مراحل پرتاب و تعیین بارهای اکوستیکی محفظه از اهدافی بود که با پرتاب کاوشگر پیشگام و بازیابی آن حاصل شد.
در تمامی مراحل پرتاب کاوشگر پیشگام، تصاویر موجود زنده داخل کپسول زیستی، علائم حیاتی موجود زنده شامل ضربان قلب و دیگر داده های حیاتی و محیطی از کاوشگر مخابره و در جعبه سیاه ثبت شد. این کاوشگر پس از اوجگیری تا ارتفاع ۱۲۰ کیلومتری در بازگشت به زمین بازیابی و موجود زنده در شرایط مناسب و از کپسول خارج و عملیات ریکاوری بر روی آن انجام شد.
هدف؛ فرستادن انسان به فضا
در همین حال، سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به پرتاب و بازیابی موفقیت آمیز کاوشگر «پیشگام» اظهار داشت: ارسال کاوشگر و بازیابی آن، گام نخست برای ارسال انسان به فضا در مراحل بعدی است.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تاکید کرد که در این راستا خبرهای خوش دیگری در راه است.
وی ادامه داد: کاوشگر پیشگام در ارتفاع ۳۶۰ هزار پایی ماموریت خود را بخوبی انجام داد.
وحیدی با اشاره به بازیابی موفقیت آمیز این کاوشگر اظهار داشت: این محموله با سرعت پیش بینی شده به همراه موجود زنده (میمون) سالم به زمین بازگشت.
وحیدی همچنین اعلام کرد پایگاه رصد فضایی بزودی افتتاح خواهد شد.
دلسوزی واشنگتن برای مسافر فضایی!
از سوی دیگر؛ پرتاب موفق کاوشگر پیشگام با واکنش و ابراز نگرانی شدید واشنگتن مواجه شد.
ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که اقدام ایران در ارسال یک میمون به فضا نقض صریح قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است که در آن تهران را از انجام فعالیت های مربوط به توسعه موشک های دوربرد باز می دارد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: :«این میمون را دیدم – تصاویری از این میمون کوچک بی چاره که آماده ارسال به فضا بود.»
نولاند ادامه داد که دلیل اصلی نگرانی های آمریکا توسعه تکنولوژی هایی است که قادر به اجرای عملیات هایی در فضا باشند.
او بیان کرد که همان طور که مشخص است هر سیستمی که بتواند چیزی را به فضا منتقل کند مستقیما به توسعه موشک های دوربرد متصل است و این نقض قطعنامه های شورای امنیت به شمار می رود که در آن توسعه این نوع موشک ها که بتواند سلاح هسته ای حمل کند، ممنوع است.
در عین حال وی که سعی داشت در اصل خبر تشکیک کند گفت؛ من نه پرتاب این میمون و نه هیچ پرتاب دیگری را تایید نمی کنم!
واکنش رسانه ها
پرتاب این کاوشگر بازتاب گسترده ای در رسانه های خارجی داشت. اغلب این رسانه های آمریکایی و انگلیسی در ابتدا سعی کردند در اصل خبر تشکیک کرده و صحت آن را زیر سوال ببرند.
رادیو فردا در گزارش خود مدعی شد؛ هنوز منبع مستقلی این خبر را تایید نکرده است. بی بی سی نیز در خبر خود همین خط را دنبال کرد.
برخی دیگر از رسانه های ضد انقلاب نیز در واکنش به این خبر سعی در بی اهمیت جلوه دادن آن داشته و اعلام کردند آمریکا چند دهه پیش موفق به چنین کاری شده و بر همین اساس این پرتاب موفقیت چشمگیری نیست!
برخی سایت های وابسته به ضد انقلاب نیز در واکنشی قابل تامل مدعی شدند در حالی که ایران با چالش های اقتصادی روبروست، اصلا چه لزومی دارد برای چنین پروژه هایی هزینه کند!
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز در گزارشی به قلم «ویلیام جی. برود» به این موضوع پرداخت. این روزنامه در گزارش خود با یک کارشناس ناسا، یک کارشناس موشکی و یک استاد نجوم از دانشگاه هاروارد گفت وگو کرده است.
نیویورک تایمز نیز ضمن دنبال کردن خطاهای خبری ذکر شده، کوشید پرتاب این کاوشگر را با مسائل هسته ای ایران پیوند دهد.
نیویورک تایمز از قول کارشناسان مدعی شد ایران در پس این فعالیت های صلح آمیز فضایی، به دنبال دستیابی به فناوری موشک های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای است و همه این تحرکات ناشیانه رسانه ای دشمن علیه «کاوشگر پیشگام» در حالی است که نتوانستند توانمندی علمی ایران در عرصه فناوری پیشرفته فضایی را انکار کنند و بلکه ناخواسته به این پیشرفت چشمگیر اعتراف کردند.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان