:عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی مطرح کرد

ایرانشناسی برای ما ایرانیها به منزله خودشناسی می باشد

  • شناسه خبر: 144544
ایرانشناسی برای ما ایرانیها به منزله خودشناسی می باشد

عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت :برای ما ایرانیها ایرانشناسی یعنی خودشناسی است که تمام فرهنگ ،علم و زبان ما را در برمی گیرد .

خانه » آخرین اخبار » ایرانشناسی برای ما ایرانیها به منزله خودشناسی می باشد

به گزارش خانه خشتی ؛دکتر علی اشرف صادقی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی صبح امروز در نخستین سمینار ملی ایرانشناسی در دانشگاه ولی عصر (عج) اظهار داشت:ایرانشناسی برای خارجیهای مفهموم خاصی دارد مراکز ایرانشاسی در کشورهای خارجی وجود دارد .
وی بیان داشت :برای خارجیها شناخت کشورها به عنوان تمدن ها مهم است اما برای ما ایرانیها ایرانشناسی یعنی خودشناسی است که تمام فرهنگ ،علم و زبان ما را در برمی گیرد .
صادقی تصریح کرد :با امکاناتی که در این دانشکده وجود دارد با دعوت از شخصیتهای علمی و فرهنگی باعث رشد و تعالی این دانشکده شویم اینجا مرکز فرهنگی خوبی در استان خواهد شد .
وی به تاریخچه زبان فارسی اشاره داشت و افزود :زبان شاهان ساسانی زبان فارسی بوده است فارسی یعنی منسوب به فارس است ،کتیبه های زیادی از زبان ایلامی در خوزستان کشف شده است .
عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی تاکید داشت :زبان یونانی در دوره سلوکیها زبان مکتوب بود اثار زیادی به این زبان است تااغاز دوره ساسانی شاه پور در کعبه زردشت کتیبه نوشته شد این نشان میدهد که زبان یونانی در این سلسله ریشه داشته است .
وی عنوان داشت :عمده تمدن جهان اسلام مال ایرانیهاست ،خود اعراب نیز به این اعتراف دارند ،تمدن ما یک جنبه اش قبل از اسلام است و این جنبه اش بعد از اسلام است ما نمی توانیم افراط و تفریط بکنیم .
صادقی تاکید داشت :بیشترین دانشمندان ایران در ۱۴۰۰ سال پیش به وجود امدند قبل از اسلام کاغذ نبوده مجبور بودند کتابهای خود را بر روی سنگ نوشته های خود را می نوشتند ما در گذشته تمدن درخشانی داشتند اوج ان در دوره ساسانی می باشد .
وی ادامه داد :در زبان عربی الفاظ تمدنی از پهلوی و فارسی وارد این زبان شده است ،همه این الفاظ از دوره ساسانی نشات گرفته است زبان فارسی از گذشته به ما رسیده ما باید در حفظ این زبان کوشاه باشیم .
صادقی یاداور شد :زبان انگلیسی به طور وحشتناکی وارد زبان فارسی شده است ما گروه های واژه گزینی داریم زبانی زنده است که بتواند واژه بسازد .
وی خاطرنشان کرد :۱۴ جلد کتاب از فرهنگستان چاپ شده است چون در همه رشته ها واژها زیاد شده در این ۱۴ جلد واژه های همه رشته ثبیت شده است ما هزار واژه را همه چاپ کردیم که مصوبات واژه ها را در بردارد.
صادقی بیان داشت :یکی از فعالیتهای فرهنگستان واژه گزینی می باشد اعضای شورای فرهنگستان از استادان بازنشسته رشته های مختلف هستند این استادان تابع علم هستند و کار می کنند و عده ای زیادی عضو هیات علمی داریم که زیر نظر مدیران کار می کنیم .
وی ابراز داشت :پیش بینی می شود ۳۰ تا ۴۰ جلد فرهنگستان داشته باشیم یک جلد ان چاپ شده است و یک جلد دیگر در دست تصحیف می باشد طرح ما طرح ملی به ثبت رسیده است با بودجه اندک ما این کار را پیش می بریم .

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان