مدیرجدید موسسه تحقیقات پسته کشور در  رفسنجان مطرح کرد:

کاشت بیش از ۳۰۰ رقم پسته در ۲۱ استان کشور

  • شناسه خبر: 143756
کاشت بیش از  ۳۰۰ رقم پسته در ۲۱ استان کشور

مدیرجدید موسسه تحقیقات پسته کشور گفت: در ۲۱ استان کشور پسته کاری شده است ،در توسعه باغات پسته ،انتخاب ارقام مناسب است یکی از سیاستهای ما این است که بر روی پایه و رقم کار کنیم ،پایه های را باید براساس شرایط بررسی کنیم  و این مسئله جوابگو می باشد .

خانه » آخرین اخبار » کاشت بیش از ۳۰۰ رقم پسته در ۲۱ استان کشور

به گزارش خانه خشتی ؛ علی اسماعیل پور در جلسه تودیع و معارفه رئیس پژوهشکده تحقیقات پسته کشور در رفسنجان در جمع کارکنان این موسسه اظهار داشت:وضعیت اعتبارات این موسسه روز به روز بدتر می شود با تلاش مضاعف باید وضعیت موجود موسسه را حفظ کنیم و در حل مشکلات بکوشیم .

وی بیان داشت :خوشبختانه یک امتیازی به این موسسه داده شده است که می توانند به سمت درامدهای اختصاصی پیش رود و این درامدها صرف امور جاری و مسائل شود براساس سیاستهای موسسه باغبانی ما با بحث پایه و رقم بیگانه نبودیم در یک سال گذشته  بیش از ۲۰ فقره طرح تحقیقاتی داشتیم که نتایج ان موجود است و برخی از ان نتایج کاربردی بوده است .

اسماعیل پور تصریح کرد :براساس اخرین امار ۱۳۹۵، ۴۵۷ هزار هکتار باغ پسته موجود است که از این مقدار ۳۶۰ هزار هکتار یعنی قریب ۸۰%ان بارور هستند و ۲۰ % ان جدیدالاحداث هستند .

وی با بیان اینکه در ۲۱ استان کشور پسته کاری شده است افزود :در توسعه باغات پسته ،انتخاب ارقام مناسب است یکی از سیاستهای ما این است که بر روی پایه و رقم کار کنیم ،پایه های را باید براساس شرایط بررسی کنیم  و این مسئله جوابگو می باشد .

رئیس جدید پژوهشکده پسته رفسنجان عنوان داشت :یکی از مشکلات باغات بارور ما که برای کشاورزان حیاتی است بحث کاهش عملکرد محصول و کمیت و کیفیت اب می باشد ادارات وابسته به کشاورزی به نوعی در این امر دخیل هستند .

وی ادامه داد :افزایش شوری خاک ناشی از مسائل اب در خیلی از مناطق پسته کار وجود دارد و همچنین تغییرات اقلیمی که در سالهای گذشته گریبانگیر باغات شده است منحصر به مناطق کرمان ، رفسنجان و ایران نیست بلکه در همه جای کشور و حتی درخارج از ایران وجود دارد سرمازدگی بهاره  و گرمازدگی هم از دیگر مشکلات باغات پسته می باشد .

اسماعیل پور تاکید داشت :یکی از بحث هایی که وجود دارد بحث رقم هایی هست که با وجود سرمازدگی ،ان رقم ها خسارت ندیده اند .

وی با اشاره به اینکه ۳۰۰ رقم پسته در کشور وجود دارد گفت :در گذشته با توجه به امکانات، شرایط مهیا بوده ارقام شناسایی شده و کلکسیون انها در ایستگاه جمع اوری شده است ولی به علت بی توجهی و فراموشی نسبت به ارقام و نبود اعتبارات این کار به فراموشی سپرده شد ما باید این موضوعات را مورد توجه قرار دهیم .

اسماعیل پور خطاب به کارکنان موسسه تحقیقات افزود :در کشور ما در سیستم های اداری ، تحقیقاتی و اموزشی مشکلاتی وجود دارد و باید هر فرد از خود شروع کند و مشکلات را حل کند .

وی خاطرنشان کرد :همه افراد موظف هستند با این مجموعه همکاری کنند با شرایط موجود با کمترین امکانات بیشترین انگیزه را ایجاد کنیم تا  این سیستم را از حالت رکود خارج کنیم .

وی در پایان از کشاورزان و باغداران درخواست نمود با این موسسه جهت رفع و حل مشکلات و ایده ها خود در ارتباط باشند.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان