معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان مطرح کرد:

وضعیت بد چاقی در رفسنجان / مرگ مرد ۵۸ ساله در رفسنجان در اثر هاری تایید شد

  • شناسه خبر: 143117
وضعیت بد چاقی در رفسنجان / مرگ مرد ۵۸ ساله در رفسنجان در اثر هاری تایید شد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت : چاقی در رفسنجان وضعیت خوبی ندارد و افراد چاق بالای ۱۸ سال در این شهرستان بیشتر از متوسط کشوری است.

خانه » پزشکی و سلامت » وضعیت بد چاقی در رفسنجان / مرگ مرد ۵۸ ساله در رفسنجان در اثر هاری تایید شد

به گزارش خانه خشتی ، احمد جمالزاده امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته سلامت با حضور جمعی از خبرنگاران رفسنجان در دفتر مرکزی دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد اظهار داشت: دسترسی آسان مردم به ارائه خدمات ضرورت دارد و سطح بندی خدمات دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بصورت کامل انجام شده است.

وی افزود: خانه های بهداشت و مراکز جامع سلامت در مکان های خود احداث شده جذب نیروهای تخصصی و فوت متخصص انجام شده و دسترسی آسان خدمات بهداشتی با هزینه مناسب و آسانترین مسیر مهیا گردیده است.

جمالزاده گفت: شایع ترین عامل مرگ و میر بیماریهای قلبی و عروقی است که عواملی همچون تغذیه و به دنبال آن چاقی ،آلودگی زیست محیطی،  استرس و غیره را داراست که در صورت اطلاع رسانی و آموزش و در کنار پای کار آمدن همه دستگاههای مسئول مربوطه می توان در کاهش آن نقش داشت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گفت: چاقی در رفسنجان وضعیت خوبی ندارد و افراد چاق بالای ۱۸ سال در این شهرستان بیشتر از متوسط کشوری است.

جمالزاده گفت: در سال گذشته یک هزار و ۱۶۹ مورد مرگ در شهرستان رقم خورد که ۴۰ درصد عامل ان قلبی و عروقی ، ۲۰ درصد عامل سرطان و تصادفات درمرحله سوم قرار دارد. در هر سه این عامل باید دید در کنار سهم وزارت بهداشت و درمان دیگر دستگاهها چه سهمی دارند، ارگان ها و سازمان ها می توانند در آگاهی سازی مردم تاثیرگذار باشند.

وی در ادامه به بحث بیماریهای واگیردار از جمله هاری اشاره کرد و ضمن تایید یک مورد مرگ مرد ۵۸ ساله در رفسنجان در اثر هاری اظهار داشت: سال گذشته ۱۳۰۰ نفر در اثر حیوان گزیدگی به مراکز بهداشت رفسنجان مراجعه کردند.

جمالزاده با بیان اینکه شیفت ۲۴ ساعتی برای افراد حیوان گزیده در نظر گرفته شده تا بالافاصله اقدامات اولیه و واکسن انجام شود افزود: هاری یعنی مرگ و هیچ درمانی برای آن پیدا نشده است اگر اقدامات اولیه درست انجام شود فرد نباید دچار هاری شود اما در صورتیکه نزدیک به مغز باشد فرد را سریع مبتلا می کند و واکسن اثری ندارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گفت: وزارت بهداشت و درمان سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان صرف بحث هاری نموده است اما هرچه در این زمینه هزینه شود اما سایر دستگاههای مربوطه یاری نکنند باز هم موفق نخواهیم بود.

وی خاطر نشان کرد: به ازای هر صد هزار نفر ۱۰۰ نفر در جهان دچار گاز گرفتگی ، و در ایران هر ۲۰۰ نفر و در رفسنجان هر ۳۵۰ نفر دچار حیوان گزیدگی می شوند، رفسنجان در این مورد نزدیک به ۲ برابر متوسط کشوری است.

جمالزاده میزان مراجعه به مراکز بهداشت و تشکیل پرونده سلامت الکترونیک شهرستانهای رفسنجان و انار را ۳۳۵ هزار نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۳۰ هزار نفر غیر ایرانی و ۳۰۵ هزار نفر ایرانی به ثبت رسیده است و ۷۰ درصد آنان حداقل یکبار مراجعه داشتند.

وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته ۶۲۰هزار نفر بار به مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت مراجعه کردند و سه میلیون و ۴۰۱ هزار خدمت گرفتند، ۳۹۶ هزار نفر نزد پزشکان عمومی ویزیت شدند ۴۵۳ هزار مورد آزمایشگاه در مراکز بهداشت انجام شده است.

جمالزاده خاطر نشان کرد: ۵۲ هزار و ۹۰۰ نفر خدمات دندان پزشکی با تعرفه ۱۰۰ درصد دولتی دریافت کردند درصد خدمات دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به نسبت جمعیت در کشور رتبه اول را داراست.

وی در خصوص ارائه خدمات بهداشتی به اتباع بیگانه در رفسنجان و انار نیز اظهار داشت: ۵ هزار و ۵۰۰ کودک زیر ۵ سال قطره فلج اطفال، ۱۴۰۰ دانش اموز از نظر سلامت بررسی و ۷ هزار افغانی واکسن هپاتیت دریافت کردند.

جمالزاده میزان زایمان بانوان افغان در رفسنجان در سال گذشته را ۱۲۰۰ مورد عنوان کرد و گفت: این میزان یک چهارم کل زایمان های دانشگاه شهرستانهای رفسنجان و انار است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تکمیل پرونده سلامت الکترونیک و تامین زیر ساخت طرح پزشک خانواده، طرح خدمات نویت سلامت و خطر سنجی بیماران قلبی  و عروقی را از جمله برنامه های در پیش روی دانشگاه عنوان کرد و گفت: تشخیص زود رس سرطان روده بزرگ در مردان و بانوان و تست رایگان افراد بالای ۵۰ سال، سرطان سینه و سرطان گردنه رحم  در خانم ها در رفسنجان در حال انجام است.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان