مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان مطرح کرد :

گرما عامل اصلی خسارت به پسته است

  • شناسه خبر: 143112
گرما عامل اصلی خسارت به پسته است

حسین رضایی گفت :طبق بررسی های انجام شده گرماهایی مهلکی که در دهه اول فروردین باعث افت محصول ما شد گرما بالای ۳۲ درجه هم رسید ،در حالیکه بهترین زمان درجه دما برای پسته در این فصل ۱۶ تا ۳۲ درجه می باشد.

خانه » آخرین اخبار » گرما عامل اصلی خسارت به پسته است

به گزارش خانه خشتی ؛حسین رضایی مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان ظهر امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت :پیش بینی محصول پسته امسال ۳۰ هزار تن بوده که متاسفانه ۸۵درصد این محصول ازبین رفته است .
وی بیان داشت :سال ۵۸ قریب ده هزار تن صادرات پسته داشتیم که در ان سال افت شدید پسته بود،درسال ۸۷ سال بسیار کم محصولی را داشتیم این در حالی بود که سال ۸۶ سال پر محصولی را پشت سر گذاشته بودیم .
رضایی تصریح کرد :طبق بررسی های انجام شده گرماهایی مهلکی که در دهه اول فروردین باعث افت محصول ما شد گرما بالای ۳۲ درجه هم رسید ،در حالیکه بهترین زمان درجه دما برای پسته در این فصل ۱۶ تا ۳۲ درجه می باشد .
وی افزود :عامل اصلی خسارت پسته گرما بود که در جوانه گل پسته بخصوص در رقم کله قوچی و فندقی تاثیر منفی داشت ،سال قبل ۶۵ هزار تن پسته در شهرستان تولید شد .
حسین رضایی با بیان اینکه پسته در اقتصاد شهرستان تاثیر داشته است گفت :قریب دو هزار میلیارد تومان از طریق فروش پسته به شهرستان تزریق شد که این پول در زمینه اشتغال مصرف خواهد شد این توهم باید از بین رود که این پول ها در کارهای دیگر هزینه می شود .
وی به نوسات دمایی در بهمن و اسفند سال گذشته اشاره داشت و عنوان داشت :نوسات دمایی در پسته تاثیر داشت و باعث ریزش خوشه شد ،قریب ۱۷ سال است که سرماها در رفسنجان به هزار ساعت نمی رسد این دما برای رقم های فندقی و اکبری کافی نیست و می تواند در زمینه محصول اختلال ایجاد کند .
مدیر جهاد کشاورزی تاکید داشت :سال گذشته ریزش برگ داشتیم و درختها دچار ضعف شدند به کشاورزان توصیه می کنیم درختها را رها نکنند ،ضعف تغذیه ای درختان پسته مدیریت کنند بنیه درختان را قوی کنند.
وی ادامه داد :بعد از نفت ارزاوری پسته عامل اصلی اقتصاد کشور است ،اموزش خصوصی به کشاورزان می تواند در رشد محصول تاثیر داشته باشند .
رضایی با بیان اینکه ۳۵۰۰ نفر عضو مجموعه نظام صنفی داریم یاداور شد :ده میلیون تومان تسهیلات ابیاری زیر سطحی به کشاورزان پرداخت می شود ، کشاورزان با تمام سختیها با توکل بر خداوند فعالیت کشاورزان را ادامه می دهند .

حسین رضایی مدیر جهاد کشاورزی

حسین رضایی مدیر جهاد کشاورزی

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان