دبیر انجمن صنفی پسته رفسنجان مطرح کرد :

بخش کشاورزی ما می تواند در جهان حرفی برای گفتن داشته باشد

  • شناسه خبر: 143103
بخش کشاورزی ما می تواند در جهان حرفی برای گفتن داشته باشد

دبیر انجمن صنفی پسته رفسنجان گفت :اگر بخواهیم درجهان مطرح باشیم بخش کشاورزی ما می تواند پاسخگو باشد

خانه » آخرین اخبار » بخش کشاورزی ما می تواند در جهان حرفی برای گفتن داشته باشد

به گزارش خانه خشتی ، دکتر مرتضوی دبیر انجمن صنفی پسته رفسنجان ظهر امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت :انجمن صنفی کشاورزی رفسنجان از سال ۸۹-۹۰ فعالیت خود را اغاز کرد با تشکل پایدار به صورت غیر دولتی در زمینه کشاورزی تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی و تعاون روستایی می باشد .
وی بیان داشت :در این تشکل کشاورز با مراجعه به نظام صنفی یک پروانه فعالیت را دریافت می کند در این تشکل هویت خود را پیدا می کند ،کشاورزان هر سه سال یک بار یک مجمع عمومی تشکیل می دهند و یک هیات مدیره از بین خود انتخاب می کنند و هیات مدیره در سطح استان جمع می شوند در سطح استان از بین انها یک هیات مدیره برای کشور تشکیل می شود .
مرتضوی تصریح کرد : هیچ انتصابی از طرف دولت در این انجمن صورت نمی گیرد ،این مجموعه کاملا سخنگوی بحث کشاورزی است .
وی اموزش و بازدید علمی را از مزیت های این انجمن دانست و افزود :کشاورزان نیاز داشتند با حضور کارشناسان از باغات پسته بازدید نمایند و اموزشهای به زبان خودشان ببینند ،از سال گذشته در ماه تیرماه کلاسها به صورت یک هفته در میان برگزار می شود .
دبیر انجمن صنفی یاداور شد :در خصوص بحث بازار پسته رفسنجان نشست های فعالان پسته را برگزار کردیم ،قرار شد به صورت فصلی در شهریور و اسفند با ارائه نمایشگاه و بازار پسته خریداران واقعی پسته رفسنجان و کشور با فروشندها لینک کنیم تا در بحث بسته بندی پسته هم رقابت به وجود اید .
وی افزود :تشکیل باغ موزه پسته از دیگر برنامه های ماست براینکه همه نمونه های پسته را در انجا داشته باشیم و توریست پسته را داشته باشیم با همراهی کشاورزان و جهاد کشاورزی این کار را انجام خواهیم داد.
مرتضوی خاطرنشان کرد :کشاورز تا زمانیکه کشور احتیاج داشت پشت کشور بوده است جبهه های اقتصادی را حمایت کرده است ،امروز اگر ادعا می کنیم خیرین رفسنجانی بهترین پشتوانه مالی رفسنجان هستند به خاطر وجود پسته می باشد اگر کشاورزی و پسته وجود نداشت خیری هم وجود نداشت که به اقتصاد شهرستان کمک کند .
وی ادامه داد :اگر بخواهیم درجهان مطرح باشیم بخش کشاورزی ما می تواند پاسخگو باشد بحث صنعت در جای خود می تواند حمایت کند ولی بحث اصلی کشاورزی است با محصولاتی نظیر زعفران ،خرمان و پسته می توانیم در دنیا حرف برای گفتن داشته باشیم ولی با خیلی از محصولات خود نمی توانیم این کار را انجام دهیم .
دبیر انجمن صنفی گفت :قیمت پسته ،قیمت قابل توجهی در بازارهای جهانی دارد ،درخت پسته برای کشاورز به منزله فرزند وی است به راحتی نمی توان ان را خشکاند وظیفه من مدیر دولتی این نیست که بگویم درخت را رها کند ،وظیفه مدیر دولتی این است که به کشاورز راهکار بدهد و کشاورز را حمایت کند .
وی عنوان داشت :متاسفانه نگاه ما به پسته صفر است ،باید پسته را مدیریت کرد و کسی میتواند ان را مدیریت کند که خود درد کشیده باشد و درد کشاورز را بداند .
مرتضوی بیان داشت :کشاورزی ما توانسته در برابر تمام سختیهاو عدم حمایت ها دوام بیاورد ایا صنعت می تواند این کار را انجام دهد پسته در وضعیت فعلی در یک بازه زمانی یک میلیون نفربه واسطه ان سر کار می روند و هزینه می گیرند و اشتغال تولید می شود اگر راهکار میخواهیم بدهیم با این شیوه بیاییم جلو و راهکار بدهیم .
مدیرانجمن صنفی یاد اور شد :کشاورزی طفل صغیری است که باید از ان مواظبت کرد مدیر دولتی باید با وجود کمبود اب راهکار بدهد و برای مشکل کشاورز راهی بیابد و او را ناامید نکند.
وی تاکید داشت :تمدید بانکها وام های کشاورزی و بخشودگی سود ان و دادن تسهیلات برای کشاورزان به علت نبود پسته امسال به کشاورز کمک خواهد کرد .
مرتضوی بیان داشت :تشکیل نظام صنفی و کلاشهای اموزشی به صورت یک هفته در میان برای کشاورزان می تواند در اموزش و اطلاع رسانی انها کمک کند .
وی ادامه داد :واقعا ظلم است که بخواهیم پسته را با صنعت مقایسه کنیم ،صنعت ما نمی تواند جوابگوی بیکاری مردم باشد ،کشاورز سختی زیادی کشیده تا درخت روی کار امده است با امارهای غلط به جان کشاورز نیفتیم.

 

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان