رئیس اداره زئونوز مطرح کرد :

مراجعه سالانه ۱۷۰ هزار نفر به درمانگاه ها در اثر گزش سگ

  • شناسه خبر: 142665
مراجعه سالانه ۱۷۰ هزار نفر به درمانگاه ها در اثر گزش سگ

رئیس اداره زئونوز گفت :  سالیانه ۱۷۰ هزار نفر از هموطنان ما به خاطر گزش سگ به درمانگاه ها مراجعه می کنند.

خانه » پزشکی و سلامت » مراجعه سالانه ۱۷۰ هزار نفر به درمانگاه ها در اثر گزش سگ

به گزارش خانه خشتی ؛ دکتر عرفانی رئیس اداره زئونوز(بیماریهای مشترک انسان و حیوان )وزارت بهداشت عصر دیروز در جمع خبرنگاران  اظهار داشت :علت حضور من در رفسنجان مورد مرگی بوده است که به علت هاری و گزش سگ ولگرد در رفسنجان اتفاق افتاده است .

وی بیان داشت :هاری بیماری کشنده و مرگ اور است خوشبختانه به سرم و واکسن این بیماری دسترسی داریم که بلافاصله بعد گزش به فرد تزریق شود و در پیشگیری از بیماری می تواند موثر باشد .

رئیس اداره زئونوز کشور تصریح کرد :بیماری هاری در سطح دنیا مورد توجه قرار گرفته است و سازمان بهداشت برای این بیماری هدف گذاری کرده است که تا سال ۲۰۳۰میلادی موارد مرگ به علت هاری در انسانها ناشی از  گزش سگ را به صفر برساند .

دکتر عرفانی افزود :با توجه به تغییرات اکو سیستم در کشور مخصوصا در جنوب کشور از جمله رفسنجان تعداد سگهای ولگرد در معابر و اماکن عمومی بیش از گذشته افزایش یافته است .

وی با بیان اینکه مسئول ساماندهی سگهای ولگرد در مرکز شهر بر عهده شهرداری است گفت :در مناطق روستایی مسئول نگهداری و ساماندهی سگها بر عهده دهیاریهاست باید بر اساس اصول و روشهای اخلاقی این حیوانات جمع اوری شوند تا به مردم اسیب نرساند .

دکتر عرفانی ادامه داد :گاهی اوقات شاید امکانات ما در برخی مناطق به شکلی نباشد که به روش حیوان دوستانه سگها را به طور کامل ساماندهی کنیم اینجا بین دوراهی سلامت جامعه و برخورد با سگها مواجه می شومی که کدام راه را انتخاب کنیم .

وی تاکید داشت :ارزش سلامت مردم ،برای ما مهم است و جامعه باید با خیال راحت در معابر عبور و مرور کنند دانش اموزان باید با فراغ حال تردد کنند .

دکتر عرفانی با بیان اینکه یکی از راهکارهای مبارزه با هاری جمع اوری و پاک کردن معابر و اماکن عمومی از وجود سگهای ولگرد است گفت :با جلساتی که با مسئولین شهری داشتیم به نتیجه رسیدیم که بر اساس اصول درست و اخلاقی بتوانند جمعیت سگهای ولگرد را مدیریت کنند .

وی به واکسیناسیون سگها اشاره داشت و یاداور شد :مسئولیت رفتار سگ بر عهده صاحب سگ است که تحت کنتل باشد و با مراجعه به دام پزشکی سگ خود را در برابر انتقال هاری به حیوانات دیگر واکسینه کند ،اموزش و اطلاع رسانی به مردم از دیگر راهکارهای مبارزه با هاری است .

رئیس اداره زئونوز کشور با اشاره به اینکه سالیانه ۱۷۰ هزار نفر از هموطنان ما به خاطر گزش سگ به درمانگاه ها مراجعه می کنند خاطرنشان کرد :وزارت بهداشت با تعهدی که دارد واکسن ضد هاری به هر قیمتی تهیه می کند و به صورت رایگان در اختیار عموم قرار می دهد ،بیشتر اسیب دیدگان به گزش هاری در نوجوان پسر بیشتر است این نشان از تحریک کردن سگ توسط بچه هاست باید بچه های خود را در برابر این حوادث اموزش بدهیم .

وی بیان داشت :از نظر بهداشتی توصیه نمی شود که افراد سگ را در منزل نگهداری کنند چرا که سگ ها می توانند بیماریهای مختلفی را انتقال بدهند در شرع ما سگ نجس و حرام است و همچنین نگهداری دیگر حیوانات غیر بهداشتی می باشد .

دکتر عرفانی با اشاره به اینکه باید زندگی را به سمت زندگی سالم و توام با رفتار و سلامت سوق بدهیم گفت :وزارت بهداشت اموزشهای لازم را در این خصوص ارائه می دهد و کنترل بیماریهای زئونوز نیازمند برنامه مشترک است کارنامه موفق ما نیازمند برنامه خوب است باید به صورت مشترک نوشته شود همه سازمانها مخصوصا مردم در جایگاه خود در این خصوص سهیم هستند .

وی افزود :به ثمر رسیدن این کارنامه نیازمند مشارکت مردم هم است مردم با اگاهی یافتن می توانند ما را در این راه یاری کنند .

 

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان