گزارشی از شگرد نوین کلاهبرداری برای اخاذی از مردم/

پشت پرده ارسال پیامک های مشکوک برای کلاهبرداری

  • شناسه خبر: 14230
پشت پرده ارسال پیامک های مشکوک برای کلاهبرداری

به گزارش “خانه خشتی”،شهروندان باید به این موضوع واقف باشند که فردی که از طریق ارسال پیامک درخواست کمک دارد، با متکدی، کف خیابان تفاوتی ندارد و کمک به هر دو متکدی تشویق آنها برای ادامه فعالیت است و نه تنها این آسیب اجتماعی را گسترش می‌دهد بلکه در آینده‌ای نزدیک شاهد گرایش متکدیان به […]

خانه » آخرین اخبار » پشت پرده ارسال پیامک های مشکوک برای کلاهبرداری
به گزارش “خانه خشتی”،شهروندان باید به این موضوع واقف باشند که فردی که از طریق ارسال پیامک درخواست کمک دارد، با متکدی، کف خیابان تفاوتی ندارد و کمک به هر دو متکدی تشویق آنها برای ادامه فعالیت است و نه تنها این آسیب اجتماعی را گسترش می‌دهد بلکه در آینده‌ای نزدیک شاهد گرایش متکدیان به سبک‌های جدید گدایی و اخاذی خواهیم بود.نمونه‌ای از این پیامک‏ها از این قرار است: …..

درماه‌های گذشته پیامک‌های هدف‌داری با مضمون «درخواست کمک و همیاری! » برای تعداد زیادی از مشترکان تلفن همراه ارسال شده و کماکان ارسال می‌شود. این پیامک‌ها به دو شکل خطاب مستقیم و اشتباهی در پی تحریک «حس نوعدوستی» مشترکان برای کمک مالی به فرستنده پیامک است.

این روزها با گسترش فناوری ارتباطات و تسهیل در امور ارتباطی به نظرمی رسد کلاهبرداران و متکدیان هم از این فرصت به بهترین شکل ممکن برای کسب درآمد استفاده می‌کنند.

*ابزار جدید مافیای تکدی‌گری برای کسب درآمد!
مدتی پیش خبری در برخی رسانه‌ها منتشر شد مبنی براینکه مافیای متکدیان درکلانشهرها شکل گرفته و این مافیا برای ارتباط با افراد زیرمجموعه خود از پیامک استفاده می‌کند!
این درحالی است که شواهد موجود و پیامک‌هایی که درماه‌های گذشته برای تعداد زیادی ازکاربران ارسال شده از تغییر تاکتیک و روش‌های جدید کسب درآمد توسط مافیای تکدی‌گری درکلانشهرها حکایت دارد.

نمونه‌ای از این پیامک‏ها از این قرار است: « آقا یا خانم محترم!  مدتی است که دچاربیماری حادی شدم و برای درمان و بستری در بیمارستان پول کافی ندارم…  لطفاً کمک کنید! »

*استفاده از نام‌های اشتباه برای فریب مشترکان
جالب اینجاست که برخی متکدیان در این شگرد از نام‌های اشتباه برای فریب مشترکان استفاده کرده و تنها به دنبال بهره‌برداری ازحس نوعدوستی و تحریک احساسات مشترکان هستند. برای مثال چنانچه نام مخاطب «احمد» باشد، متکدیان پیامک را با نام دیگری برای وی ارسال می‌کنند تا با این شگرد ارسال پیامک را در اثر اشتباه سهوی نشان دهند.

درعین حال ممکن است با ترفندی دیگر مشترک تلفن همراه را بازی دهند. برای مثال پیامکی بفرستند و با ارسال یک شماره حساب در اصطلاح به دنبال جمع‌آوری کمک برای افراد بی‌بضاعت باشند. بسیاری از این متکدیان از این طریق مبالغ هنگفتی را به جیب می‌زنند!
هرچند بسیاری ازمشترکان تلفن همراه هم با مشاهده این نوع پیامک‌ها با شماره مورد نظر تماس می‌گیرند و چه بسا به شخص مورد نظرهم کمک کنند، اما آیا این روش برای کسب درآمد کلاهبردای نیست و ازنظر قانونی مشکلی ندارد؟!

*صف کشی مافیای تکدی‌گری پشت دروازه کلانشهرها
سرهنگ محمد ابراهیمی، استاد دانشگاه و کارشناس انتظامی در این باره می گوید: اینگونه ازموارد هم درگروه جرائم اخاذی تعریف می‌شود، چراکه از بی‌اطلاعی افراد سوءاستفاده شده و از این طریق مبالغ هنگفتی به دست می‌آید.
سرهنگ ابراهیمی با بیان این مطلب گفت: دراینگونه جرائم اگرمشترک تلفن همراه دراثرسادگی و دل رحمی مبلغی را به متکدی بدهد تمام عواقب آن برعهده خودش است، اما چنانچه با آگاهی ازاینگونه جرائم و کلاهبرداری‌ها نسبت به اعلام شماره تماس شخص مورد نظر به مراجع قضایی و انتظامی اقدام کند، می‌توان ازطریق ضوابط قانونی پیگیری کرد.

به باورسرهنگ ابراهیمی یکی ازدلایلی اصلی رشد اینگونه جرائم و سوء‌استفاده متکدیان سادگی و زودباور بودن برخی از شهروندان است.

بنابر اظهارات وی مافیای تکدی‌گری در یک سال گذشته در شهرهای مختلف به‌ویژه کلانشهرها سازو کار ویژه‌ای را برای فعالیت خود ترسیم کرده است. در این سازو کار شگرد‌هایی که با احساسات مردم، حس دوست داشتن و علاقه به همنوع در ارتباط است، در اولویت برنامه‌ها قرارگرفته است.

به گفته این استاد دانشگاه شهروندان باید به این موضوع واقف باشند که فردی که از طریق ارسال پیامک درخواست کمک دارد، با متکدی، کف خیابان تفاوتی ندارد و کمک به هر دو متکدی تشویق آنها برای ادامه فعالیت است و نه تنها این آسیب اجتماعی را گسترش می‌دهد بلکه در آینده‌ای نزدیک شاهد گرایش متکدیان به سبک‌های جدید گدایی و اخاذی خواهیم بود.

*نماینده مجلس: قوانین مشخصی برای پیامک در کشور نداریم!
اما محمد قیوم دهقانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره شگرد جدید متکدیان برای کسب درآمد معتقد است که یکی از دلایل گرایش متکدیان به این شگرد نبود ساز و کارقانونی مشخص درباره جرائم مرتبط با پیامک در کشوراست.

دهقانی می گوید: درحال حاضر تنها قانونی که می‌توان برای کلاهبرداری ازطریق پیامک استفاده کرد قانون جرائم رایانه‌ای است، اما دراین قانون تنها اشاره کوچکی به پیامک شده و برای برخورد با متخلفان چه دربحث کلاهبرداری و چه درباره تکدی‌گری قانون مشخصی وجود ندارد. به باو روی درحال‌حاضر تکدی‌گری یکی از آسیب‌های جدی در کلانشهر‌ها است و چنانچه این آسیب با روش‌های جدید منطبق شود آثار زیانبار آن دو چندان می‌شود.

این نماینده مجلس با بیان این مطلب افزود: موضوع تکدی‌گری یک پدیده اجتماعی است که در قانون به عنوان جرم از آن یاد شده که برابر ماده‌های جزایی ۷۱۲ و ۷۱۳ قانون مجازات اسلامی برای این افراد محکومیت از یک تا سه ماه و از سه ماه تا دوسال و استرداد کلیه اموال تعیین شده است اما درحال حاضر شاهد تعلل دستگاه‌های اجرایی برای اجرای این موارد قانونی هستیم.

با توجه به ارسال اینگونه پیامک‌ها برای اخاذی ازمشترکان تلفن همراه، این موضوع باید توسط مسئولان ذی‌صلاح مورد پیگیری قرار گیرد تا در آینده شاهد نتایج ناخوشایند این آسیب جدی در ابعاد مختلف نباشیم.

گزارش از علی البرزی

برچسب ها:
» پشت پرده ارسال پیامک های مشکوک برای کلاهبرداری اخاذی اخبار رفسنجان پیامک خانه خشتی رفسنجان شگرد کلاهبرداری گزارشی از شگرد نوین کلاهبرداری برای اخاذی از مردم/ مردم نوین
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان