نخستین دستگاه هوشمند آب و هواشناسی در کشور در رفسنجان رونمایی شد + عکس

  • شناسه خبر: 141316
نخستین دستگاه هوشمند آب و هواشناسی در کشور در رفسنجان رونمایی شد + عکس

از نخستین دستگاه هوشمند آب و هواشناسی در کشور که به همت محققان دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان طراحی و ساخته شده است رونمایی شد.

خانه » علم و فن آوری » نخستین دستگاه هوشمند آب و هواشناسی در کشور در رفسنجان رونمایی شد + عکس

به گزارش خانه خشتی ، معین ملامحمدی عضو ملی نخبگان کشور و مدیر این طرح در حاشیه رونمایی از این اختراع با بیان اینکه در حال حاضر کشاورزی در شرایط بحرانی را سپری می کنیم اظهار داشت :بارندگی اب کم ، تبخیر زیاد و کیفیت اب ما نامطلوب است و برخی جاها از حد غیر مجاز هم عبور کرده است .

وی بیان داشت :بحران اب مربوط به امروز نیست از دیرباز بحران اب در این منطقه وجود داشته است سرمازدگی خسارت زیادی به محصولات این منطقه زده است دو سال پیش ۴۴ درصد محصول از این طریق از بین رفت .

ملامحمدی تصریح کرد :بحث خرده مالکی و پوکی پسته از جمله خسارتهایی است که به پسته وارد می شود اگر تغییرات اب و هوایی کنترل شود خسارت های را کمتر می کند.

وی افزود :اخرین امار مربوط به پوکی ۶۵۰ میلیارد بوده است نحوه عملکرد سامانه بدین صورت است که مرحله اول مزرعه رابه سیستم معرفی می کنیم  استفاده از ماهواره های کشاورزی به این سیستم که از طریق داده های ماهواره ای برای کمک به حل مشکلات کمک می کند از طریق سنسورهای اب شناسی سطح رفتار سفره اب را مدیریت می کنیم، سنسورهای دما و رطوبت هوا لحظه ای اطلاعات را به این سیستم معرفی می نماید .

ملامحمدی عنوان داشت :مدیران مزرعه به این سیستم معرفی می شوند پردازش داده ها به مشکلات کمک می کند مزایای این سیستم مدیرت هوشمند ابیاری ، باغداری ،هواشناسی باغداری و کنترل از راه دور چاه و اتاقک چاه و از مهم تر خودکار بودن این سیستم می باشد  .

وی ادامه داد :در مدیریت ابیاری، کمبود اب را بیان می کند ،بهترین زمان اب را مدیریت می کند ،حجم اب در نوبت ابیاری را شناسایی و بیان می کند .

ملامحمدی با بیان اینکه کنترل مجازی باغدار، بهترین روش است گفت :بازار اب را به سیستم تعریف کردیم و کسیکه اب زیاد یا کم دارد اب را میتواند خرید و فروش کند ،اقتصاد اب در این سیستم بهینه و پویا می باشد .

وی به مدیریت هوشمند باغداری اشاره کرد و تاکید کرد :مدیریت تزریقی افات به این صورت است  که یک هفته قبل از افت ،افات مزرعه را پیش بینی می کند ،تبخیر و تعرق و ابی که بخار می شود این سیستم شناسایی می کند توصیه های کشاورزی را به این سیتم معرفی شده است .

مدیر عامل ……یاداورشد :مرحله رشد و بهترین زمان برداشت محصول را این سیستم به ما می گوید برنامه افزاری به این سیستم معرفی شده است که کشاورز می تواند از برگ درخت عکس گرفته و همان لحظه بیماری برگ درخت تشخیص داده می شود .

وی اذعان داشت :سیستم ما مجهز به هواشناسی کشاورزی پسته می باشد که داخل مزرعه قرار می گیرد و مورد پایش قرار میدهد و سرعت پیش بینی باد اینده را اندازه گیری می کند تشخیص و پوکی پسته را هم مورد پایش قرار می دهد .

ملامحمدی گفت :این سیستم سرمازدگی را پیش بینی می کند یک روز قبل از سرما زدگی سیستم هشدار میدهد هواشناسی کشاورزی به صورت لحظه ای در این سیستم وجود دارد کنترل از راه دور چاه و وضعیت برق و ورود به اتاق چاه از دیگر مزایای این سیستم می شود .

وی خاطرنشان کرد :مهمترین مزایای این سیستم مدیریت اب است بهره وری از اب را ۴۰ درصد افزایش می دهد ایجاد بانک اطلاعاتی تحصصی و تولید علم ،کاهش هزینه های جانبی تولید پسته از دیگر مزیت های این سیستم است .

وی افزود :این دستگاه در خارج از استان و کشورها می تواند به کشاورزان اطلاعات دهد و انها را راهنمایی کند .

 

برچسب ها:
نخستین دستگاه هوشمند آب و هواشناسی در کشور
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان