مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان مطرح کرد:

هشدارهایی درباره استفاده از مواد شوینده در روزهای پایانی سال

  • شناسه خبر: 140690
هشدارهایی درباره استفاده از مواد شوینده در روزهای پایانی سال

مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به در پیش بودن روزهای پایانی سال و استفاده بیشتر از مواد شونده در این ایام، هشدارهایی را درباره استفاده از این مواد مطرح کرد.

خانه » آخرین اخبار » هشدارهایی درباره استفاده از مواد شوینده در روزهای پایانی سال

به گزارش خانه خشتی ، مجید کاظمی در گفتگو با ایسنا منطقه کویر اظهار کرد: در یک تقسیم بندی که درباره مواد شوینده وجود دارد، مواد شوینده با توجه به میزان خطر و عارضه ای که می توانند روی افراد مختلف داشته باشد تقسیم بندی می شوند.
وی افزود: گروه اول صابونها هستند، مخصوصاً صابونهای جامد که بی ضررترین مواد شوینده به شمار می روند که در این گروه صابون بچه با توجه به ترکیب قلیایی که دارد هیچگونه ضرری ندارد. این صابونها کلاً خاصیت سمی ندارد حتی اگر بچه ای آن را بخورد اتفاقی نمی افتد و همچنین چون مواد اولیه آن از چربی و روغن تشکیل شده است خاصیت تجزیه پذیری دارند. این صابونها حتی آنتی باکتری ها را می توانند فعال کنند و برخی اوقات به عنوان درمان از آنها استفاده می شود اگر با آب گرم استفاده شوند عارضه و اثر بهتری دارند.
وی به صابونهای مایع اشاره کرد و یادآور شد: صابوهای مایع ضررشان از صابونهای جامد بیشتر است ولی باز هم جزو مواد شوینده بی ضرر دسته بندی می شوند، البته بهتر است در مکانهای عمومی از این نوع صابونها استفاده شود.
مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان پودرهای شوینده را نوع دیگری از مواد شوینده برشمرد و افزود: با توجه به اسیدی که داخل پودرهای شوینده استفاه می شود می تواند روی پروتئین پوست اثر بگذارد و باعث برخی ناراحتی ها و حساسیت ها شود که جزو خطرات پودرها محسوب می شود. پودرهای ماشینی نیز اگر به عنوان پودر دستی استفاده شود عوارض بیشتری نسبت به آنها دارند چون ترکیبات آنها متفاوت است.
کاظمی با بیان اینکه اسپری ها مانند شیشه پاکن ها، به خاطر مشکلات تنفسی که می توانند ایجاد کنند خطرات بیشتری نسبت به پودرها دارند، خاطرنشان کرد: اسیدها مانند جوهرنمک اگر به طور مستقیم استفاده شوند سبب سوختگی می شود و بخار ناشی از آن در محیط سربسته اثرات خطرناکی در افراد می گذارد.
وی سفیدکننده ها را نیز جزو دیگری از مواد شوینده دانست و گفت: سفیدکننده ها مانند وایتکس جزو مواد قلیایی محسوب می شوند و سوختگی که روی پوست ایجاد می کنند عمیق تر و ضرر بیشتری نسبت به اسیدها دارند. سفیدکننده ها به عنوان مواد گندزدا استفاده می شوند و البته ضرر نیز دارند.
مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت رفسنجان در پاسخ به این سوال که ترکیب مواد شوینده چه خطراتی به همراه دارد، تصریح کرد: بیشترین ضرر در ترکیب مواد شوینده ترکیب همین اسیدها و سفیدکننده ها مانند جوهرنمک و وایتکس است که در محیط سربسته نباید به هیچ وجه ترکیب شود.
کاظمی بیان داشت: ترکیب ماده اسیدی مانند جوهرنمک با ماده قلیایی مانند وایتکس سبب می شود گاز کلر آزاد شود که این گاز از نظر وزنی از هوا سنگین تر است و سریع از محیط خارج نمی شود این گاز فوق العاده خفه کننده و مسموم کننده است و حتی باعث مرگ می شود.
وی با اشاره به اینکه با زدن یک ماسک ساده هم مشکل رفع نمی شود، عنوان کرد: توصیه می کنیم اولا که به هیچ وجه این دو ماده را با هم ترکیب نشود ثانیا اگر این کار را انجام دادند و داخل محیط بسته باشد پنجره ها را باز کرده و تهویه ها را روشن کنند تا مشکلی ایجاد نشود. در مورد پودرهای شوینده نیز اگر با این اسید و جوهرنمک مخلوط شود گاز کلر آزاد می کنند که بسیار خطرناک است.
مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت رفسنجان در خصوص عوارض و بیماریهای پودرهای شوینده نیز گفت: پودرهای شوینده اگر در درازمدت استفاده شوند چربی پوست را از بین می برند و بعد از آن سبب می شود لایه پوست از دست رفته و میکروب ها روی پوست بنشینند و سبب عفونتها شوند.
کاظمی در پایان توصیه کرد: هنگامی که از مواد شونده استفاده می شود خیلی مراقب کودکان خود باشید چرا که اگر کودک بسته پودر لباسشویی را داخل دهان کند مسمومیت ایجاد می کند. مواد شوینده را از ظرف خود خارج نکنید یا اگر خارج کردید داخل ظرفی با نشانه خاص قرار دهید چرا که ممکن است افراد حتی بزرگسال به اشتباه آن را بخورند و مشکلات عدیده ای ایجاد کند.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان